Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TWC Generation 3

Startet av kodax, onsdag 15. januar 2020, klokken 23:41

« forrige - neste »

oysteinjakobsen

Vekker til live denne tråden. Ser at TWC Gen 3 nå er å finne i Tesla's shop i Norge, men den kan ikke bestilles - det kan derimot Gen 2.

Er det noen som vet hvor langt unna den er salg i Norge? Føles liksom litt feil å kjøpe Gen 2...

anderskk

Leser også følgende i manualen:
SitatWall Connector har innebygget RCD Type A + DC 6 mA. Fordelen med denne beskyttelsen er at jordfeilbryter Type-B ikke er påkrevd ved installering av tredje generasjon Wall Connector. Sjekk med lokale forskrifter angående type jordfeilbryter du trenger.

Noen som har fått installert Gen 3 og kan bekrefte at dette er korrekt? Hvis jeg nå slipper å kjøpe jordfeilbryter type B ser dette ut som et godt kjøp til 5100kr.
Tesla Model Y LR 2022

Handyman

Sitat fra: anderskk på mandag 20. september 2021, klokken 22:14
Leser også følgende i manualen:
SitatWall Connector har innebygget RCD Type A + DC 6 mA. Fordelen med denne beskyttelsen er at jordfeilbryter Type-B ikke er påkrevd ved installering av tredje generasjon Wall Connector. Sjekk med lokale forskrifter angående type jordfeilbryter du trenger.

Noen som har fått installert Gen 3 og kan bekrefte at dette er korrekt? Hvis jeg nå slipper å kjøpe jordfeilbryter type B ser dette ut som et godt kjøp til 5100kr.
Hvorfor skulle det ikke være riktig? Det er nok blant de billigste man kan kjøpe ja. Og når man har Tesla er knappen på kabelen "uunnværlig".
https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation/wall-connector
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

#18
Den har jo fått jordfeilbeskyttelse, tvert i mot det tråden startet med. Det forandrer situasjonen betydelig for min del.

Den har altså wifi, jordfeilbeskyttelse, trådløs styring av lastdeling mellom inntil fire enheter, kan få oppdateringer enten via wifi om den har tilgang på det, eller via en Tesla hvis ikke, den støtter alle strømkonfigurasjoner, innebygget holder til håndtaket, og kabelen kan henges rundt laderen, den har fast kabel på 7 meter, og viktigst av alt, MED utløserknapp på håndtaket, så man slipper å bruke app eller andre triks for å løse ut laderen fra en nøkkelfri 3/Y. Alternativet for min del er å beholde eksisterende lader, kjøpe kabel med knapp til 4299,- fra Elbilgrossisten. Eller holde på å knote med app, inn i bilen for å fri ut, kjøpe apple watch, kjøpe nøkkel og begynne å gå med det igjen. Da kan jeg like godt skifte hele laderne til TWC gen 3, selge de gamle på Finn, og komme ut omtrent i null. Det eneste jeg kan se at en ikke får her, er styring mot totalt forbruk i kåken, slik Easee har med en Tibber Pulse tilkoblet. Men Easee er dyrere, ikke særlig pen, har ikke oppheng for kabel eller håndtaket, må ha separat løs kabel (som kan stjeles når ikke tilkoblet), og mangler knappen på håndtaket. Med TWC kan type 2 kabelen alltid ligge i bilen.

https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf

https://www.tesla.com/no_NO/support/gen-3-wall-connector-power-sharing

SitatVi har mottatt ditt Tesla-bestillingsnummer #xxxxxxxx
Du mottar en ny e-post med sporingsinformasjon når bestillingen sendes.
Du kan sjekke status på din bestilling i din ordrehistorikk.

:laugh:

Counterpointer

Sitat fra: geear på tirsdag 21. september 2021, klokken 08:59
Men Easee er dyrere, ikke særlig pen, har ikke oppheng for kabel eller håndtaket, må ha separat løs kabel (som kan stjeles når ikke tilkoblet), og mangler knappen på håndtaket.
Skjønner at du er ute etter å understreke din egen vurdering
Du kan låse kabel i Easee og trenger du boks til samme bil to steder er det superenkelt å ha to bakplater og bare flytte innmaten. Det gjør regnestykket helt annerledes.
I forhold til utseendet er jo det ren smak, og du synes alle farger er like stygge? Jeg synes muligheten til å ha sort på sort vegg eller hvit på hvit vegg er en god løsning. En nabo har TWC og Easee ved siden av hverandre og TWC stikker seg godt ut.


Forøvrig har du godt rasjonale for TWC. Knappen alene er egentlig nok.

geear

Utseende er selvfølgelig i høyeste grad subjektivt. Fargevalgene og alt det der på Easee er flott, men den er liksom designet rundt en "tut", syns det ser veldig snålt ut. 3. gen TWC er i hvitt glass, og det tror jeg fungerer bra for min del, men skulle det ikke gjøre det, så er det enkelt å foliere en glassflate.

Var ikke klar over at det gikk an å låse fast kabelen uten at det stod bil til lading, i så fall bra. På de jeg har så må man låse den fast med en hengelås eller lignende. Irriterende.

Counterpointer


DagfinnN

#22
Sitat fra: oysteinjakobsen på mandag 20. september 2021, klokken 13:37
Vekker til live denne tråden. Ser at TWC Gen 3 nå er å finne i Tesla's shop i Norge, men den kan ikke bestilles - det kan derimot Gen 2.

Er det noen som vet hvor langt unna den er salg i Norge? Føles liksom litt feil å kjøpe Gen 2...
Bestilte Gen 3 fra Tesla shop i dag. Har en Garo lader på hytta, installert i 2016.
Garo har begynt å klikke. De to siste gang jeg ladet med den tømte den 12 volts batteriet. Første gang helt slik at bilen var død og måtte vekkes med lading av 12 volt. Andre gang døde ikke 12 volts batteriet. Stoppet ladingen like før 90% og da kom mange av de samme feilmeldingene som sto på skjermen etter første gang. De tre siste gangen på hytta har jeg valgt schucko i stedet. Tør ikke å bruke Garo laderen igjen.
Hjemme har jeg en Kirkebø lader. Også ladet andre steder både SuC og destinasjon og alt funker som det skal. Bare ikke på Garolader på hytta. Aner ikke hva dette er, men lett valg å bestille TWC - så får jeg knapp på ladekabel også.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. september 2021, klokken 09:37
Du kan låse kabel i Easee og trenger du boks til samme bil to steder er det superenkelt å ha to bakplater og bare flytte innmaten. Det gjør regnestykket helt annerledes.
Huh, det har jeg ikke tenkt på. Men bakplater koster vel litt de og? Easee koster foresten ikke mye mere enn TWC hvis man benytter seg av tilbud og rabatter som ofte forekommer. Veilende er dog noe annet.

Noen som vet om Legacy mode fremdeles er en ting på TWC gen 3?

Kunne vurdert å bytte hjemme, men mangel på regulering mot hovedsikring er dog en showstopper enn så lenge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. september 2021, klokken 11:17
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. september 2021, klokken 09:37
Du kan låse kabel i Easee og trenger du boks til samme bil to steder er det superenkelt å ha to bakplater og bare flytte innmaten. Det gjør regnestykket helt annerledes.
Huh, det har jeg ikke tenkt på. Men bakplater koster vel litt de og? Easee koster foresten ikke mye mere enn TWC hvis man benytter seg av tilbud og rabatter som ofte forekommer. Veilende er dog noe annet.

Noen som vet om Legacy mode fremdeles er en ting på TWC gen 3?

Kunne vurdert å bytte hjemme, men mangel på regulering mot hovedsikring er dog en showstopper enn så lenge.
Bakplater koster bare noen hundrelapper, det er installering som koster mest. Selve koblingen er like enkel som en kontakt, men som kjent må en da ha eletrikkerkompetanse.

Counterpointer

#25
Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 21. september 2021, klokken 11:28
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 21. september 2021, klokken 09:37
trenger du boks til samme bil to steder er det superenkelt å ha to bakplater og bare flytte innmaten.

Uhm, er det innafor da? Sette igjen en eksponert bakplate tilkoblet strøm? Kan det gjøres utendørs også?
Trenger ikke være eksponert, du kan la lokket sitte på. Da må du ha et lokk til et par hundrelapper også. Eventuelt går det fint å sikre selv med en boks eller lignende gratis.


PS
(Var ikke meningen å gjøre dette til Easee diskusjon, finnes egen tråd om Easee hvor det meste av info finnes.)

geear

Ser ut som det er samme løsning på TWC, at koblingene ligger i bakplata, men hørtes ut som en veldig sær ting å gjøre. Har man elopplegget klart er det vel mye bedre å enten få satt opp en stikkontakt av passende type, og bruke nødlader, eller faktisk stå i de ekstra 5100,-.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. september 2021, klokken 11:17
Easee koster foresten ikke mye mere enn TWC hvis man benytter seg av tilbud og rabatter som ofte forekommer. Veilende er dog noe annet.
For min del:

TWC 5 100,- inkludert type 2 kabel med knapp og frakt.

Easee 7 995,-, men som Tibber-kunde får jeg den for 6 995,- og i tillegg har jeg 500,- i gavekort hos Tibber for verving, så 6 495,- (må vel være god pris for Easee?), pluss type 2 kabel, billigste ligger på ca. 2 000,-, skal man ha en 7-meter med knapp for Model 3/Y uten nøkkel, så er det 4 299,- i tillegg. Totalt 10 794,- med kunderabatt og vervepremie. Kanskje noe frakt i tillegg. Uansett mer enn dobbel pris.

Har man ikke krav om utløserknapp på kabelen, og ikke irriterer seg over å bruke kabelen som følger bilen, så kan en naturligvis kutte noen tusenlapper på forskjellen.

Er også litt nysgjerrig på Powerwall, så jeg tenker nok at det kan være muligheter for en bedre integrering med TWC enn med andre ladere.

Det jeg gir fra meg nå er mulighet til å styre ladingen via Tibber Pulse. Har enda ikke brukt det, men det kan bli et tema.

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 21. september 2021, klokken 13:51

Easee 7 995,-, men som Tibber-kunde får jeg den for 6 995,- og i tillegg har jeg 500,- i gavekort hos Tibber for verving, så 6 495,- (må vel være god pris for Easee?), pluss type 2 kabel, billigste ligger på ca. 2 000,-, skal man ha en 7-meter med knapp for Model 3/Y uten nøkkel, så er det 4 299,- i tillegg. Totalt 10 794,- med kunderabatt og vervepremie. Kanskje noe frakt i tillegg. Uansett mer enn dobbel pris.
Ett annet regnestykke:

- Easee fra Power med DNB supertilbud:6500,-
- Mennekes Type 2 kabel på finn.no: 1000,-
- Slippe at hovedsikringen går: ubetalelig

:)

Liker nye TWC godt, men er skeptisk til kvaliteten på fast kabel. Hadde gen 2 og da utviklet det seg dårlig kontakt i håndtaket, og påfølgende lang reklamasjonssak med Tesla (løste seg fint, men kjedelig). Med løs kabel kan man bare bruke den man har i bilen enn så lenge. Men kommer Tesla med balansering mot hovedsikring blir det veldig fristende.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Du får vel kanskje en gul 20A 1-fas VW-kabel for en tusenlapp på Finn, du får iallfall ikke kabel med utløserknapp for Tesla. Den som følger med nye biler i dag er bare fire meter, så den får bo i bilen for min del.

Jeg har allerede 2 stk ladere som kan selges for sikkert nær det TWC koster ny, så jeg kommer til å gå omtrent i null på dette.

Hovedsikringen har aldri gått etter jeg erstattet den med 4 toms spikere, så det går fint uten lastbalansering. Det lukter litt giftig i blant, så jeg skulle nok brukt spikere som ikke var galvaniserte.

amrois

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 21. september 2021, klokken 13:59
Sitat fra: geear på tirsdag 21. september 2021, klokken 13:51

Easee 7 995,-, men som Tibber-kunde får jeg den for 6 995,- og i tillegg har jeg 500,- i gavekort hos Tibber for verving, så 6 495,- (må vel være god pris for Easee?), pluss type 2 kabel, billigste ligger på ca. 2 000,-, skal man ha en 7-meter med knapp for Model 3/Y uten nøkkel, så er det 4 299,- i tillegg. Totalt 10 794,- med kunderabatt og vervepremie. Kanskje noe frakt i tillegg. Uansett mer enn dobbel pris.
Ett annet regnestykke:

- Easee fra Power med DNB supertilbud:6500,-
- Mennekes Type 2 kabel på finn.no: 1000,-
- Slippe at hovedsikringen går: ubetalelig

:)

Liker nye TWC godt, men er skeptisk til kvaliteten på fast kabel. Hadde gen 2 og da utviklet det seg dårlig kontakt i håndtaket, og påfølgende lang reklamasjonssak med Tesla (løste seg fint, men kjedelig). Med løs kabel kan man bare bruke den man har i bilen enn så lenge. Men kommer Tesla med balansering mot hovedsikring blir det veldig fristende.

Husk å legge til prisen for enten Tibber Pulse eller Equalizer da, slik at du faktisk får roen for ikke å overbelste hovedsikring!!!
ID4 Pro Perf Tech

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA