Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EQC - Utfyllende informasjon om bil og UX

Startet av jevel, onsdag 15. januar 2020, klokken 18:09

« forrige - neste »

jevel

Etter å ha bestilt bilen så er det en del ting jeg lurer på og som jeg ikke klarer å finne ut av 100 % fra andre kilder på nett. Noen her inne som vet noe, muligens?

- Profiler på sete, speil og ratt knyttet mot nøkkel / bruker? Støtter den dette? Finner ingen info om hvordan man registrerer bruker i MBUX og om bilen selv kjenner igjen hvem som bruker bilen basert på nøkkel eller app.
- Kommer bilen med støtte for full softwareoppgradering OTA, eller er det bare oppdateringer til MBUX som kommer OTA?
- Må man ha NFC-forberedte dører for å bruke mobilen som nøkkel? Støtter den i det hele tatt flere løsninger ut over Mercedes ME og låse opp / starte i app?

Øyvind.h

1.Såvidt jeg har funnet ut kan ikke profiler for sete, speil, ratt og andre tilpasninger knyttes mot nøkkel. Du kan lage en profil på MBUX med diverse personalisering, og du har knapp på døra (1-3) som stiller inn, seter, ratt og speil etter dine preferanser. Men det går ikke automatisk. Tror jeg. Basert på egen testing av bilen.

2.Tror bilen kommer med OTA støtte. Men jeg ville ikke forventet samme tempo på nyvinninger og forbedringer som hos Tesla. På godt og vondt. Tyske biler kjøpes slik de er og forblir stort sett uendret gjennom eierskapet. De har en litt annen tilnærming til skjermer og brukeropplevelse. MBUX får ganske god tilbakemelding og jeg synes selv den fungerer bedre enn konkurrenter, selv om den er langt bak Tesla.

3.Ja NFC er ekstrautstyr. Du kan legge til NFC åpning av dører i bestillingen. Men jeg mener å ha lest at det kun fungerte for Android fordi Apple ikke gir samme tilgang til NFC leser. Det kan visstnok bestilles NFC klistremerker som åpner bilen fra Mercedes Me. Appen er ganske funksjonsrik. Søk på Youtube etter den så ser du at den har mange nyttige funksjoner, også funksjoner Tesla ikke tilbyr. Den er rask og meget stabil sammenlignet med det andre tyske merker leverer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

Jeg har hørt det samme når det gjelder punkt 3 slik @Øyvind.h beskriver det.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

jevel

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. januar 2020, klokken 09:23
1.Såvidt jeg har funnet ut kan ikke profiler for sete, speil, ratt og andre tilpasninger knyttes mot nøkkel. Du kan lage en profil på MBUX med diverse personalisering, og du har knapp på døra (1-3) som stiller inn, seter, ratt og speil etter dine preferanser. Men det går ikke automatisk. Tror jeg. Basert på egen testing av bilen.

2.Tror bilen kommer med OTA støtte. Men jeg ville ikke forventet samme tempo på nyvinninger og forbedringer som hos Tesla. På godt og vondt. Tyske biler kjøpes slik de er og forblir stort sett uendret gjennom eierskapet. De har en litt annen tilnærming til skjermer og brukeropplevelse. MBUX får ganske god tilbakemelding og jeg synes selv den fungerer bedre enn konkurrenter, selv om den er langt bak Tesla.

3.Ja NFC er ekstrautstyr. Du kan legge til NFC åpning av dører i bestillingen. Men jeg mener å ha lest at det kun fungerte for Android fordi Apple ikke gir samme tilgang til NFC leser. Det kan visstnok bestilles NFC klistremerker som åpner bilen fra Mercedes Me. Appen er ganske funksjonsrik. Søk på Youtube etter den så ser du at den har mange nyttige funksjoner, også funksjoner Tesla ikke tilbyr. Den er rask og meget stabil sammenlignet med det andre tyske merker leverer.

Takk for gode svar. Du bekrefter mine mistanker. EQC oppfattes som en tradisjonell luksustysker, mens Tesla på mange måter er fremtiden. Synd at de suger sånn på det som oppfattes som nøkkelområder for min del.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

nosi1202

Mercedes leverte nøkkel tilpasset førerprofil tidligere, men har gått bort fra dette siste 10-15 årene. Grunnen jeg fikk opplyst da jeg kjøpte bil var at korpulente amerikanere hadde tatt nøkkelen til sin tynne frue og blitt klemt mot rattet. Pga søksmål og denslags er muligheten borte.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Øyvind.h

Sitat fra: jevel på lørdag 18. januar 2020, klokken 20:16
Takk for gode svar. Du bekrefter mine mistanker. EQC oppfattes som en tradisjonell luksustysker, mens Tesla på mange måter er fremtiden. Synd at de suger sånn på det som oppfattes som nøkkelområder for min del.
Nøkkel koblet mot profil er det en del merker som har. E-tron har eksempelvis dette, uten at jeg vet hvor mange parametere som faktisk styres av nøkkelen der.
Men ja - tyskerne er generelt ganske dårlige på en del av områdene Tesla er gode på, og omvendt. En får ikke i pose og sekk hos noen for tiden, så en er tvunget til å prioritere opp eller ned når man kjøper bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. januar 2020, klokken 20:05
Sitat fra: jevel på lørdag 18. januar 2020, klokken 20:16
Takk for gode svar. Du bekrefter mine mistanker. EQC oppfattes som en tradisjonell luksustysker, mens Tesla på mange måter er fremtiden. Synd at de suger sånn på det som oppfattes som nøkkelområder for min del.
Nøkkel koblet mot profil er det en del merker som har. E-tron har eksempelvis dette, uten at jeg vet hvor mange parametere som faktisk styres av nøkkelen der.
E-tron: Ratt høyde og dybde (hvis elektrisk), seteposisjon (hvis elektrisk m/minne) inkl. sidevanger (hvis komfortseter), displayer (tror jeg). Lurer på om kjøreprogram ikke dekkes?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#7
Regner med den justerer speilene også?
I EQC tipper jeg profilen på døra styrer seter, speil, ratt osv. Men det er også en profil i MBUX som vises på skjermen når du setter deg inn. Mener man kan velge om valget skal poppe opp når du setter deg inn eller om den skal starte fast på en profil.
I den tipper jeg sånt som speedometer layout, setevarme, radiokanal-oppsett, interiørbelysningfarger osv ligger.

Redigert: Søkte litt på nett nå og fant en som hevdet at man kunne justere på setene og lagre det i en ny profil i MBUX, og at en måtte lagre det begge steder for at det skal fungere. Jeg tror i utgangspunktet ikke det stemmer, men verd å teste.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

En kompis kikker på å bestille selv, og han skal prøvekjøre litt. Får melde meg på og teste litt mer. Takk for alle innspill.

Øyvind.h

Har EQC på prøvekjøring til i morgen om det er noe spes du vil ha testet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jevel

Det er først og fremst profilene jeg er nysgjerrig på. Hva inngår i brukerprofil og styringen av disse.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


boppus

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. januar 2020, klokken 14:13
Har EQC på prøvekjøring til i morgen om det er noe spes du vil ha testet :)

Foreslår bilen steder å stoppe for å lade på langtur?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Sitat fra: boppus på søndag 26. januar 2020, klokken 18:01
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. januar 2020, klokken 14:13
Har EQC på prøvekjøring til i morgen om det er noe spes du vil ha testet :)

Foreslår bilen steder å stoppe for å lade på langtur?
Jepp. Og status/tilgjengelighet/antall pluss effekt på stasjonene. Samt ladetid, prosent ankomst og prosent avreise.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

boppus

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. januar 2020, klokken 18:40
Sitat fra: boppus på søndag 26. januar 2020, klokken 18:01
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. januar 2020, klokken 14:13
Har EQC på prøvekjøring til i morgen om det er noe spes du vil ha testet :)

Foreslår bilen steder å stoppe for å lade på langtur?
Jepp. Og status/tilgjengelighet/antall pluss effekt på stasjonene. Samt ladetid, prosent ankomst og prosent avreise.

Så, konseptet "lading av elbil" er etter ditt skjønn i orden på EQC?
Lister bilen opp kun Ionity eller også andre tilbydere? Kan du velge hvilke?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Butare

Den lister opp i bøtter og spann. Men det er ikke alle man får opp hvor mange ladere det er og hvor mange som er ledige. Har ikke satt meg inn i den delen enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA