Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har testet Treefrog rack? - anbefaling - bilder. Evt. andre liknende

Startet av grini, onsdag 15. januar 2020, klokken 15:51

« forrige - neste »

grini

Hei,

Noen som har testet denne fra treefrog - https://treefrogracks.eu/product/skisnowboard-626-rack/ ?
Er interessert, spesielt i bilder og eventuelle erfaringer med denne og/eller liknende systemer. :)

Svar også gjerne med andre typer/merker som du bruker med pris og erfaringer +-

Handyman

Sugekoppfester kan få glasstaket til å sprekke. Flere med TM3 som har opplevd det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TøddiVedder


grini

Takstativet til Tesla kan man vel ikke montere på og av i løpet av kort tid? Det virker som en mer fast løsning.
Samt at det krever ekstrautstyr for ski, sykler osv. egt. all type frakt.
Å betale 5000 kr for noe slik, som i bunn og grunn kun blir et grunnlag jeg uansett må kjøpe noe annet å montere over er helt tullete i min verden.

DeepFu

Sitat fra: grini på torsdag 16. januar 2020, klokken 08:46
Takstativet til Tesla kan man vel ikke montere på og av i løpet av kort tid? Det virker som en mer fast løsning.
Samt at det krever ekstrautstyr for ski, sykler osv. egt. all type frakt.
Å betale 5000 kr for noe slik, som i bunn og grunn kun blir et grunnlag jeg uansett må kjøpe noe annet å montere over er helt tullete i min verden.
Ikke uenig, prisen er helt rabiat ift hva man får. Men det er eneste reelle løsning pr i dag, og det går fortere å montere/ avmontere enn man tror.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Øyvind.h

Var det ikke en norsk butikk som stoppet salget av sugekopp takstativer til Model 3 etter at mange tak sprakk?
Virker dyrere og høyere risiko å kjøpe sugekopp-stativ til Model 3 enn å kjøpe standard takstativ.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

grini

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. januar 2020, klokken 08:55
Var det ikke en norsk butikk som stoppet salget av sugekopp takstativer til Model 3 etter at mange tak sprakk?
Virker dyrere og høyere risiko å kjøpe sugekopp-stativ til Model 3 enn å kjøpe standard takstativ.....

Hm, okei. Har ikke funnet så mye info på dette selv. Men jeg tror deg.. Det jeg har sett er at man må være veldig ømfintlig når man skrur på tesla sitt eget stativ. Her har jeg sett sprekker i øst og vest.

Øyvind.h

Hør evt med firma som selger seasucker. Jeg har bare lest om det, ikke erfart det selv. Og ja - det er visst litt mikkmakk å ta av/på ordinært stativ på Model 3, men virker overkommelig når man har gjort det en gang eller to.
Regner med mange bare lar det stå på.

Er det kun ett sted man kan kjøpe stativ til M3 per i dag? Enig i at 5000,- er litt dyrt. Mercedes tar til sammenligning 4000,-, og mener jeg ikke betalte mer enn rundt 3000,- for Thule til Model 3.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: DeepFu på torsdag 16. januar 2020, klokken 08:53
Sitat fra: grini på torsdag 16. januar 2020, klokken 08:46
Takstativet til Tesla kan man vel ikke montere på og av i løpet av kort tid? Det virker som en mer fast løsning.
Samt at det krever ekstrautstyr for ski, sykler osv. egt. all type frakt.
Å betale 5000 kr for noe slik, som i bunn og grunn kun blir et grunnlag jeg uansett må kjøpe noe annet å montere over er helt tullete i min verden.
Ikke uenig, prisen er helt rabiat ift hva man får. Men det er eneste reelle løsning pr i dag, og det går fortere å montere/ avmontere enn man tror.
Takbøylene er dyre ja, men det er god kvalitet, og det sitter godt.
Første gangen jeg monterte bøylene brukte jeg 5 minutter. Da tok jeg det med ro. Ikke så galt egentlig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tmn

Enig. Takbøylene er enkle å montere, og å ta av. Er gjort på kort tid uten mye fiks faks og verktøy. Jeg smetter mine på de helgene jeg er rundt med sykkel og ski, også tar jeg dem av når jeg kommer hjem igjen.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Cowboystrekk

Sitat fra: grini på torsdag 16. januar 2020, klokken 08:46
Takstativet til Tesla kan man vel ikke montere på og av i løpet av kort tid? Det virker som en mer fast løsning.
Samt at det krever ekstrautstyr for ski, sykler osv. egt. all type frakt.
Å betale 5000 kr for noe slik, som i bunn og grunn kun blir et grunnlag jeg uansett må kjøpe noe annet å montere over er helt tullete i min verden.
Om du tar ski i skipose og fester med stropper skal det gå fint med stativet til Tesla. Sykkel er en annen sak, mange vil vell foretrekke å ha den på hengerfestet uansett.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

grini

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 16. januar 2020, klokken 09:29
Sitat fra: grini på torsdag 16. januar 2020, klokken 08:46
Takstativet til Tesla kan man vel ikke montere på og av i løpet av kort tid? Det virker som en mer fast løsning.
Samt at det krever ekstrautstyr for ski, sykler osv. egt. all type frakt.
Å betale 5000 kr for noe slik, som i bunn og grunn kun blir et grunnlag jeg uansett må kjøpe noe annet å montere over er helt tullete i min verden.
Om du tar ski i skipose og fester med stropper skal det gå fint med stativet til Tesla. Sykkel er en annen sak, mange vil vell foretrekke å ha den på hengerfestet uansett.

Jeg har M3P så last må på taket. Min hovedtanke er det at 4000 kr for en totalpakke til f.eks ski er helt ok.
Men først 5000 før bøylene, deretter 1-2-3000kr i tillegg for et ordentlig stativ som fester skiene uten rotet med stropper o.l. er faktisk helt tullete.
Derfor appellerte produktet med sugekopper, men med så rask frarådning er vi tilbake på start. At utvalget(i forhold med pris) er så smalt, er synd. 

Lapskaus

Jeg ville tro at det kommer mer tredjeparts utstyr til model3. Det er jo solgt enorme mengder av de så markedet er jo der.

For min del synes jeg 3000 for et stativ som bare kan brukes til ski er høres dyrere ut enn 5000 for et skikkelig takstativ. Men det kommer jo selvfølgelig an på bruksmønsteret :)

chargedup

Seasucker var ute tidligere og frarådet å montere Seasucker på Model 3, de ga til og med refund hvis du hadde kjøpt det til model 3.  Nå har tonen blitt en litt annen: https://www.seasucker.com/apps/help-center#hc-does-the-tesla-model-3s-glass-problem-affect-seasucker (direktelink til pdf deres: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1524/8364/files/Tesla_Model_3_Special_Instructions.pdf?637 )

Grunnen til at Seasucker ikke anbefalte å montere dette på Model 3 eller Thule ikke vil lage takfeste er pga model 3 har en høyere feilrate på glasstak enn andre leverandører (min antakelse basert på facebook poster om ødelagte glasstak vs at jeg aldri har lest eller hørt om noen som har opplevd det med panoramatak på andre biler).

Jeg har brukt Seasucker på mange biler oppigjennom, men ikke turt bruke det på model 3 og er helt enig i at takstativet fra Tesla er alt for dyrt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Handyman

De tar ganske store forbehold i instruskjsonen, de sier bla annet at forsikringen dekker eventuelle skader, man må ikke "rigge" på sykkelen (vanskelig å unngå på dårlig vei) og bakfestet må være på bakluka.
Kanskje bakruta er mer solid enn glasstaket. Det er åpenbare forskjeller.
Fishy fishy....
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA