Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan Chademo se hvilken bil som lader?

Startet av Myrvang, onsdag 26. februar 2020, klokken 09:27

« forrige - neste »

Myrvang

Kan Chademoladere se VIN-nummer på bilene som lader? I såfall burde det være mulig å få til en betalingsløsning der man bare kobler inn bilen også starter lading og betaling skjer mot en registrert bruker? Tungvint med RFID og SMS, hvertfall om det er teknisk mulig uten slik som Tesla sine ladere gjør.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Lars C. Krogenæs

#1
Nei ikke for ChaDeMo

For CCS finnes det i dag en (dårlig) løsning, der bilen sender sin unike kode (MAC adresse) til ladestasjonen. Fastned bruker dette til sitt FastCharge system. Problemet er at dette ikke er kryptert.

Den nye ISO 15118 standarden sender kryptert info mellom bilen og laderen, og dens backendsystem, der bilens unike ID kan brukes. Foreløpig er det bare E-tron og EQC som er klare for dette på bilsiden, men dette vil komme på alle elbiler etterhvert.

Da vil det også komme tjenester som kan utnytte dette til tilsvarende løsninger som FastCharge, som da blir kaldt Plug&Charge. Er det interessert i å vite mer om Plug&Charge, kan du lese mer her:https://v2g-clarity.com/knowledgebase/basics-of-plug-and-charge/

Men tilbake til spørsmålet. For ChaDeMo finnes det ingen unik ID som operatørene kan bruke.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Myrvang

Takk for utfyllende svar. ChaDeMo har virkelig få eller ingen gode egenskaper i forhold til CCS...
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Lars C. Krogenæs

ChaDeMo er returdyktig på strømmen, det blir ikke CCS før i 2025. Nissan tviholder på ChaDeMo og fronter returdyktighet som noe viktig. I Europa vil det uanset ikke være noen som tør å satse på V2G baserte ladestasjoner for ChaDeMo i stor skala, all den stund det bare er Nissan og noen andre Japanske kuriositeter som leveres med ChaDeMo.

Philips leverte Video2000 som sitt svar på VHS og Beta. Det flotte med dette var at man kunne spille båndet begge veier. Da slapp man å spole kassetten tilbake når man var ferdig med å leie. Ulempen var selvfølgelig at man måtte pause filmen for å snu kassetten midt i filmen. Tror de rakk å produsere noen prototyper med spilling begge veier, slik vi fikk for musikkasetter, men før de rakk det hadde VHS vunnet over konkurrentene. Jeg har forøvrig en Video2000- og betamax-spiller i tilfelle dette kommer tilbake :-)

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

xyzzy

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. februar 2020, klokken 11:35
ChaDeMo er returdyktig på strømmen, det blir ikke CCS før i 2025. Nissan tviholder på ChaDeMo og fronter returdyktighet som noe viktig. I Europa vil det uanset ikke være noen som tør å satse på V2G baserte ladestasjoner for ChaDeMo i stor skala, all den stund det bare er Nissan og noen andre Japanske kuriositeter som leveres med ChaDeMo.


Gitt slitasje på batteriene, er V2G noe som ville være attraktivt i det hele tatt for elbileiere?

daktari

Neppe i Norge de neste 10 årene så lenge solceller og vindmølle på møtet aldri vil betale seg tilbake med de lave strømprisene vi har.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trekkoppbil

#6
Jeg synes huske at det har hendt at bilnummeret kommer fram i ladehistorikken hos ladeoperatørene, men jeg husker ikke hvilken.

Chademo-ladere og Superchargere snakker over can-bus med bilen, og jeg trudde det var nesten en selvfølge at laderen da kan lese vin. Du kan jo til sammenligning lese av canbus-pakker på odb2, og der ser du vin og masse info med, f.eks Leaf Spy.

Spørsmålet er heller om det er ønskelig å bruke vin til fakturering:
Vin er en programmerbar parameter, og du kan programere bilen til å ha vin-nummeret til en helt annen bil. Hvis du har kameraer på bilen din, kunne du i teoriten utvikle en app som leser bilnummeret til han som lader før deg i køen, og så kan vinnummeret hentes hos vegvesenet.no, og programmeres inn i din bil.

En annen sak kan være at ladeoperatørene ønsker nok å ha felles betalingsløsninger som kan brukes både til Chademo og CCS, og på CCS-kabelen er det ingen CANBus.

For CCS kan det se ut som at man har prøvd å lage en enklere og billigere løsning enn Chademo, og jeg lurer på om man er endt opp med noe som hverken er enklere eller billigere, men som bare har begrensa funksjonalitet. I stedet for CANBus bruker man låghastighetsbuss med PLC som er ip-basert løsning fra industri og strømnet.  MAC-addresser er i teorien unike, og i enkelte nettverkssammenhenger kan man filtrere på mac, for å begrense tilgang til spesifikke enheter. Men det blir sett på som litt tullette sikkerhet: I vanlige nettverkskomponenter kan man konfigurere mac til hva man vil. Når det gjelder mac i HW, så er man avhengig av at produsentene av IC-brikker i elektronikkbransjen ligger unike addresser i sine brikker, og det skalerer ikke så høyt opp: Erfaringen min fra nett med flere hundre tusen rutere av ymse fabrikat, så er ikke MAC så unikt lengre, og jeg har klart å lage lister over de mest populære mac-addressene i store nett. Jeg er overraska at noen tenker tanken om å fakturere ut fra mac-addresse.

På CANBus kan man se serienummerene til hardwarebokser i bilen, så det bør være muligheter til å gjøre hardwaregjenkjenning. MS gjør jo noe tilsvarende. I vinter bytta jeg til blank SSD og installere windows 10 fra scratch på gamle windows7-pcer, og da slapp jeg å legge inn lisensnummere, da MS gjenkjente hardware.

Ulempa med hardwaregjenkjenning, er at det kan feile om du bytter batteri på bilen, eller du bytter bil, eller du låner bil etc. Det må administreres på lignende måter som man administrerer ladebrikker og bombrikker.


Wibla

Det hadde tatt seg ut om man byttet lademodul på en bil og så fikk med VIN-nummeret til denne bilen på kjøpet... Det kan jo lage litt krøll :D
2018 Tesla Model S 75D

elektrolux

Sitat fra: xyzzy på torsdag 27. februar 2020, klokken 22:01
Gitt slitasje på batteriene, er V2G noe som ville være attraktivt i det hele tatt for elbileiere?

Ja. Vi har f.eks en Berlingo varebil jeg gjerne skulle benyttet til å ballansere ut forbrukstopper i huset med.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 29. februar 2020, klokken 09:47
Chademo-ladere og Superchargere snakker over can-bus med bilen, og jeg trudde det var nesten en selvfølge at laderen da kan lese vin. Du kan jo til sammenligning lese av canbus-pakker på odb2, og der ser du vin og masse info med, f.eks Leaf Spy.

Spørsmålet er heller om det er ønskelig å bruke vin til fakturering:
Vin er en programmerbar parameter, og du kan programere bilen til å ha vin-nummeret til en helt annen bil. Hvis du har kameraer på bilen din, kunne du i teoriten utvikle en app som leser bilnummeret til han som lader før deg i køen, og så kan vinnummeret hentes hos vegvesenet.no, og programmeres inn i din bil.

Skjønner at man bør la være å lese for mye, så sent på kvelden. Til tross for at jeg er klinkende edru, så leste jeg teksten med litt feil, da jeg leste Cannabis, vin og (Leaf) Spy i samme avsnittet...

8)

Hehehe!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: xyzzy på torsdag 27. februar 2020, klokken 22:01
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. februar 2020, klokken 11:35
ChaDeMo er returdyktig på strømmen, det blir ikke CCS før i 2025. Nissan tviholder på ChaDeMo og fronter returdyktighet som noe viktig. I Europa vil det uanset ikke være noen som tør å satse på V2G baserte ladestasjoner for ChaDeMo i stor skala, all den stund det bare er Nissan og noen andre Japanske kuriositeter som leveres med ChaDeMo.


Gitt slitasje på batteriene, er V2G noe som ville være attraktivt i det hele tatt for elbileiere?
Ikke attraktivt i det hele tatt. Ladesyklusene i mitt batteri skal brukes til drift av bilen, ikke til å kjøre naboens vaskemaskin :D

Skulle forøvrig aldri kjøpt en bil med V2G, det være seg ny eller brukt.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Amatøren

Sitat fra: Rollep på søndag 01. mars 2020, klokken 17:14Ladesyklusene i mitt batteri skal brukes til drift av bilen, ikke til å kjøre naboens vaskemaskin :D

:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA