Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor går grensen for at dieselbilen er miljøvennlig?

Startet av JorEl, onsdag 15. januar 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Burger på torsdag 06. februar 2020, klokken 22:48
Uansett hva parti sier hva, det er 13 år siden 2007 og man må virkelig ha hatt hodet i sanden ved å ikke forstå allerede før 2010 at diesel ikke var så særlig bra for by.
Njaa
Mulig jeg er et dårlig eksempel. Kjøpte ny dieselbil i 2011, med helt god samvittighet.  Lavt forbruk og ekstrem rekkevidde ( var faktisk allerede da opptatt av det)

Gikk helt til 2014 før vi supplerte med elbil som nr 2 bil.

Nå er vi ren elbilfamilie og har varmepumper, smartlading og snart solceller (kanskje).

Rævedilter

Sitat fra: Kristian O på torsdag 06. februar 2020, klokken 22:34
Les linken øverst på sida her
https://www.motor.no/artikler/diesel-advarer-mot-hoye-utslipp-fra-diesel-med-partikkelfilter/
Den er fra i år. Linken du har er fra 2017.

Hadde du lest linken min står det samme i den; mykje høgare utslepp enn krava - iallefalla for personbiler. Større kjøretøy er langt betre. Sikkert fordi personbiler går med låg belastning og ikkje får opp temperaturen nok.

Miri

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. februar 2020, klokken 23:06
Nå er vi ren elbilfamilie og har varmepumper, smartlading og snart solceller (kanskje).

Og slik har du altså innrettet deg fordi du sparer penger. Er det ikke ironisk at det nettopp er en slik profitt-tankegang som skader miljø og klima?

Roy Aasen

Er du sikker på at du har tatt pillene dine??

Var bedre om du skriver litt i kommentarfeltet på VG..det passer nok bedre til deg.

Counterpointer

Sitat fra: Miri på søndag 09. februar 2020, klokken 00:32
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 06. februar 2020, klokken 23:06
Nå er vi ren elbilfamilie og har varmepumper, smartlading og snart solceller (kanskje).

Og slik har du altså innrettet deg fordi du sparer penger. Er det ikke ironisk at det nettopp er en slik profitt-tankegang som skader miljø og klima?
Interessant vinkling, helt seriøst. Hvordan har du innrettet deg?

Miri

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 09. februar 2020, klokken 09:52
Er du sikker på at du har tatt pillene dine??

Var bedre om du skriver litt i kommentarfeltet på VG..det passer nok bedre til deg.

Da er kanskje din kommentar et eksempel på hva som passer bedre her enn på VG ...? ;)

Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. februar 2020, klokken 11:37
Interessant vinkling, helt seriøst. Hvordan har du innrettet deg?

Personbiltrafikken har økt 25 prosent på 20 år. Hva forteller det? At folk bruker bilen i større grad til bekvemmelighetskjøring. Du kjører i dag der du for 20 år siden gikk eller syklet, eller koste deg hjemme sammen med familien din. Samtidig har vekten din økt, du har fått mage og kommer til å bli en økonomisk belastning for samfunnet på grunn av livsstilsrelaterte plager. Du har anskaffet elbil fordi det sparer deg for utgifter til dine unødvendige og rent egoistiske transportetapper, penger som ikke går til pensjonssparing, men til enda mer forbruk og forsøpling av kloden.

Slik har jeg innrettet meg: Jeg bruker ikke bilen på andre måter enn for 20 år siden. Jeg går og sykler når det er mulig. Jeg er sunn, slank og veltrent, den største plagen jeg har er tenåringer som snur seg etter meg.

Counterpointer

Sitat fra: Miri på søndag 09. februar 2020, klokken 17:34
Personbiltrafikken har økt 25 prosent på 20 år. Hva forteller det? At folk bruker bilen i større grad til bekvemmelighetskjøring. Du kjører i dag der du for 20 år siden gikk eller syklet, eller koste deg hjemme sammen med familien din. Samtidig har vekten din økt, du har fått mage og kommer til å bli en økonomisk belastning for samfunnet på grunn av livsstilsrelaterte plager. Du har anskaffet elbil fordi det sparer deg for utgifter til dine unødvendige og rent egoistiske transportetapper, penger som ikke går til pensjonssparing, men til enda mer forbruk og forsøpling av kloden.

Slik har jeg innrettet meg: Jeg bruker ikke bilen på andre måter enn for 20 år siden. Jeg går og sykler når det er mulig. Jeg er sunn, slank og veltrent, den største plagen jeg har er tenåringer som snur seg etter meg.
Ok du lider desverre av fordommer. Jeg kjører mindre enn jeg gjorde for 20 år siden, vekten min har ikke økt, jeg har erstattet flytur i ferien med utslippsfritt alternativ og har et meget godt forhold til både familien og hunden, som luftes flere ganger hver dag.

Det er litt trist med folk som tror så godt om seg selv og dårlig om andre.

Så btw i en annen tråd at du promoterte hybridbil, så lykke til med det!

arthur

Man kan like det, eller ei, men factum est at folk i gjennomsnitt kjører mer enn man gjorde før samt at vekten går opp når man når en viss alder, vanligvis etter fylte femti. Sånn er det bare selv om det finnes "hederlige" unntak også til denne "regelen"! Og det finnes metoder til å unngå slik vektøkning, men det krever nok mindre bilkjøring? :D
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

OlavEmil

Sitat fra: Miri på søndag 09. februar 2020, klokken 00:32
Og slik har du altså innrettet deg fordi du sparer penger. Er det ikke ironisk at det nettopp er en slik profitt-tankegang som skader miljø og klima?

Nei, det er ikkje ironisk. Samfunnet og enkeltpersonar vil alltid har ein profitt-tankegang. Det er grunnen til at politiske tiltak både kan og må nyttast for å redusere det samla klimaavtrykket i samfunnet. Nokre folk er idealistar og er villige til å redusere eigen velferd av omsyn til klimaet, men det er dessverre lite denne idealismen åleine kan utrette. Mange erkjenner at vi har eit klimaproblem og ønskjer å bidra med sitt, men er ikke villige til å ofre eiga velferd for saka. Så finst det folk som aktivt ønsker å ikkje bidra, og som kun vil ta klimavennlege val dersom alternativet vil koste dei meir. Då er vi nøydde til å gjere dei klimavennlege vala profitable, og slutte å sjå ned på folk som tek klimavennlege val fordi det gagnar dei økonomisk.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Sitat fra: Miri på søndag 09. februar 2020, klokken 17:34
At folk bruker bilen i større grad til bekvemmelighetskjøring. Du kjører i dag der du for 20 år siden gikk eller syklet, eller koste deg hjemme sammen med familien din.

Interessant nok sa man dette også for 20 år siden. Og 20 år før det også for den sak skyld :p

... og for de fleste som er under 38 (førerkortalder + 20) år tror jeg nok det stemmer, har alltid stemt og vil alltid stemme ;)
Model S 85D

ryback

Jeg vil påstå at min dieselbil er mer miljøvennlig enn min elbil siden den går på brukt frityrolje. Elbilen går på høyverdig energi som feks kunne blitt solgt til kontinentet og senket behovet for kullkraft.

Dieselbilen gir høye lokale utslipp. Siden jeg bor innenfor ytre-bomring i Oslo så bruker jeg den stort sett bare til småkjøring i lokalmiljøet   :'(, i den grad jeg bruker den. Til langkjøring, hvor lokale utslipp ikke spiller så stor rolle, lar jeg den stå pga utgifter til bommer blir veldig høye.


Sitat fra: Rævedilter på torsdag 06. februar 2020, klokken 21:49
Og me skal bruke 39 milliarder skattekroner på elektrifisere sokkelen??
Off-topic: Det er investering i grønnvasking slik at opinionen, som i større og større grad begynner å få dårlig samvittighet for sin oljefylte lommebok, skal få litt bedre samvittighet og ikke sette en ned foten og stemme på partier som ønsker å stoppe letingen etter ny olje.

Rævedilter

Det er nett før eg vil at Acer skal overta kontrollen over norsk energipolitikk; ser ikkje ut til at me klarer det som må gjerast.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA