Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor går grensen for at dieselbilen er miljøvennlig?

Startet av JorEl, onsdag 15. januar 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

JorEl

Co2 er ok, og en viktig del av jordens liv. Men for mye så blir det vist en badstu-effekt. Litt irriterende synes jeg at man "angriper" en ok gass, men mister fokus på de stoffene som er giftige. Mens vi renser jorden for Co2, renner det elver med gift ut i verdenshavene. (Min kvalifiserte påstand :police: )

Med ren dieselbil slår man to fluer i en smekk...
https://www.motor.no/artikler/diesel-advarer-mot-hoye-utslipp-fra-diesel-med-partikkelfilter/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Fra linken over;
"De hevder at den automatiske rensingen av dieselpartikkel-filtrene som foregår under kjøring, ikke registreres i de offisielle testene..."

Dieselbilene blir testet mens dieselpartikkel-filteret samler dritt, men tømmingen av "askebegeret" er ikke med i beregningen.

Slik kan jo dieselmotorene bli renere og renere jo tjukkere og bedre dieselpartikkel-filteret blir. Tømmingen av et større/skitnere askebeger fikser biffen.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Joey Pedersen

Spørsmålet her kan en stille til AP som oppfordret alle til å kjøpe diselbil for de var så miljøvennlige...
Mvh
Joey Pedersen

NilsG

Dieselbilen er mere "klimavennlig" enn bensinbilen pga mindre CO2, men mindre "miljøvennlig" pga andre utslipp ;-) (Miljø og klima er ikke nødvendigvis det samme)

Forøvrig så setter i alle fall jeg pris på at en AP-regjering innførte avgiftsregimet for elbiler.....
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Øyvind.h

Er det ikke rundt 14 år siden dieselbilen ble løftet frem som gunstig, og bortimot 10 år siden det kom tydelig frem at den egentlig var svært ugunstig på flere områder? På tide å la den gå nå....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Kan i farten ikke huske at noen har hevdet at en bil er miljøvennlig, men heller grader av miljøuvennlig?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Joey Pedersen

AP som oppfordret alle til å kjøpe diselbil for de var så miljøvennlige...
Mvh
Joey Pedersen

SveinJ

Sitat fra: Jostein Pedersen på torsdag 06. februar 2020, klokken 20:25
AP som oppfordret alle til å kjøpe diselbil for de var så miljøvennlige...

Tror det var sosialisten Kristin Halvorsen fra SV.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

DagfinnN

Litt fakta blant myter:
1. Ja, diesel er bedre til å hindre klimaoppvarmingen enn bensin, da den produserer mindre Co2 enn besinbil pr km.
2. For lokalmiljøet har diesel vært og fortsatt er ille. Blitt bedre, men fortsatt ille.

Om det er røde, grønne, blå eller brune politikere som sa dette har ingen verdens betydning
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rævedilter

Kinas nye super-kraftverk: Spyr ut seks ganger Norges totale klimautslipp
Og me skal bruke 39 milliarder skattekroner på elektrifisere sokkelen??
Dei 39 millaredene gjer mange ganger meir klimaeffekt andre steder, men sidan Norges klimamål er viktigare enn klodens bruker me dei her.
Samme med dei 6-7 millardene i året i skjulte elbil subsidier.

Så om dieselbilen er miljøvennlig globalt sett er totalt uinteressant.
Lokalt ja, men Euro6 lager jo betre eksos enn lufta er mange steder.

Kristian O

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 06. februar 2020, klokken 21:49
Kinas nye super-kraftverk: Spyr ut seks ganger Norges totale klimautslipp
Og me skal bruke 39 milliarder skattekroner på elektrifisere sokkelen??
Dei 39 millaredene gjer mange ganger meir klimaeffekt andre steder, men sidan Norges klimamål er viktigare enn klodens bruker me dei her.
Samme med dei 6-7 millardene i året i skjulte elbil subsidier.

Så om dieselbilen er miljøvennlig globalt sett er totalt uinteressant.
Lokalt ja, men Euro6 lager jo betre eksos enn lufta er mange steder.
At andre forurenser er ingen unnskyldning for å kutte egne utslipp.
Euro 6 var vel ikkje så bra likevel? Sparte den ikkje opp utsleppa sine, for så å blåse ut ei skikkelig ladning?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rævedilter

Sitat fra: Kristian O på torsdag 06. februar 2020, klokken 22:04
At andre forurenser er ingen unnskyldning for å kutte egne utslipp.
Ein bør bruke penger der dei har mest effekt er poenget mitt, det er ikkje på elbilar i Noreg eller elektrifisering av sokkelen.

Sitat fra: Kristian O på torsdag 06. februar 2020, klokken 22:04
Euro 6 var vel ikkje så bra likevel? Sparte den ikkje opp utsleppa sine, for så å blåse ut ei skikkelig ladning?

Ikkje tru alt du finn på nettet :-)
https://www.toi.no/transportteknologi-og-miljo/utslipp-fra-kjoretoy-med-euro-6-teknologi-article34160-1301.html

Kristian O

-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Burger

Sitat fra: Jostein Pedersen på torsdag 06. februar 2020, klokken 20:25
AP som oppfordret alle til å kjøpe diselbil for de var så miljøvennlige...
Var nok flere enn bare AP, har sett klipp fra youtube der Siv Jensen også skryter over miljødiesel. Tror det var en link fra forumet her. Klarer ikke å søke det opp. Noen som har lenke til den?

Uansett hva parti sier hva, det er 13 år siden 2007 og man må virkelig ha hatt hodet i sanden ved å ikke forstå allerede før 2010 at diesel ikke var så særlig bra for by. I 2007 eller 2008 så ble det vel innført lavere årsavgift dersom man hadde partikkelfilter, og med å følge bittelitt med i media så fant man ut at partikkelfilter ikke hjalp noe særlig i by pga det ble ikke varmt nok.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 06. februar 2020, klokken 20:46
Litt fakta blant myter:
1. Ja, diesel er bedre til å hindre klimaoppvarmingen enn bensin, da den produserer mindre Co2 enn besinbil pr km.
2. For lokalmiljøet har diesel vært og fortsatt er ille. Blitt bedre, men fortsatt ille.

Om det er røde, grønne, blå eller brune politikere som sa dette har ingen verdens betydning
Enig. Det var ingen opposisjon mot dette for 15 år siden. Det var bilbransjen som nådde frem til politikerne med argumentene for diesel. Slik de senere gjorde med Hydrogen og nå i dag har gjort med elbiler.

Det er jo temmelig merkelig når seriehybrid og ren bensinbil uansett forbruk skal være bedre enn diesel. Du får jo dieselbiler som går ned mot 0,2 L pr mil, INGEN kan få meg til å tro at det er værre enn en Gelendewagen med V8 og alle de andre digre bensinsuvene......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA