Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av brukt elbil til barnefamilie, ca 120K (Leaf/Soul?)

Startet av huttetu, onsdag 15. januar 2020, klokken 12:01

« forrige - neste »

huttetu

Hei! Skal kjøpe elbil for første gang, og har budsjett til bruktbil på rundt 120.000. Bor i Hamar, litt varierende temperaturer, svært sjeldent kaldere enn 20 minus.

Bilen skal brukes til bykjøring, handleturer, barnehage etc. Må ha plass til to bakovervendte seter, siden vi kommer til å ha det i minimum tre år fremover, etterhvert blir det jo da to fremovervendte, men det er 4-5 år frem i tid, så den tid - den sorg.

Barnevogn er med i bilen kanskje en gang i måneden, dvs ikke avgjørende. Barnevogn vil da være søskenvogn (!), men kan gjerne demontere godt og ta av hjul etc.

5-10 ganger i året langtur på 15 mil hver vei, vil ha muligheten for tur-retur samme dag, men kan lade med vanlig stikk der vi er på besøk, eller lade på hurtiglading halvveis.

Kjører rundt 10-15000 km pr år.

Etter litt googling står vi egentlig mellom Nissan Leaf og Kia Soul. Vi liker svært godt at man sitter litt høyt i Soul, men synes det er innmari dumt at man ikke har muligheten til å starte varmen i bilen via app. Med to små barn, så hadde det vært fantastisk flott å kunne skru på oppvarming uten å måtte putte unger i lekegrind, ta på sko, gå ut døra og starte bilen et kvarter før man skal dra noe sted.

Dette med appen er vel nesten eneste ankepunktet mot Soul, så vi er veldig usikre her. Målet med å gå over til elbil er å bli mer miljøvennlige, bruke mindre penger på bil, bekymre oss mindre om reperasjoner etc. I tillegg henger vi litt igjen i vår oppvekst på landet, der vi alle "måtte ha" store fossilstasjonsvogner. Etter flere år i by må vi snart innse at det faktisk ikke er behovet vårt lenger  :)

Er det noen som har råd til oss? Eventuelt forslag til andre biler som kan oppfylle våre ønsker?

chriso89

#1
Hei.   For å starte så har jeg hatt kia soul 2017, 2018, kia eniro og nå leaf 40 kwh.

Av alle disse bilene er kia soul min favoritt av flere grunner. (leaf vs soul)
Fordelene på soul kontra gamle leaf

1. Ser penere ut inni syns jeg
2. teleskopratt
3. bedre sitteposisjon og høyere opp
4. større skjerm
5. større plass i baksete
6. ventilasjon i forsetene om du velger exclusive modellen og varme i baksetene
7. Raskere ehurtiglading og aktiv kjøing av batteri.  eks på hurtiglading kan leaf bli tregere på lading om batteriet er varmt.  på soul skjer ikke det
8. den bruker mindre strømn på nær kjøring
9. varmeapperatet er mye bedre og mer stabilt.  Blir vesentlig raskere varm en min nye 40 kwh leaf
10. 7 års garanti på 150k km så du har mer garanti igjen på en brukt elbil da leaf bare har 5 år og 100k km

leafen har større bagasjerom og app som er en fordel.  men appen er svært ustabil.   soulan kan programmeres til å lade når den er tilkoblet strøm.   hadde den hatt litt større bagasjerom hadde jeg glatt beholdt min soul 2018.

hvis du skal ha leaf burde du i allefall gå opp til 27  kwh batteri.   alle soul har dette som minimum

huttetu

Tusen takk for svar!

Teleskopratt er jeg glad i, jeg er ganske kortlemmet, så har i alle bilene vi har hatt måtte dratt rattet mest mulig mot meg.

Du skriver at den kan programmeres når den står i strømmen, men er det lurt? Å ha den tilkoblet hele tiden? Og hvordan fungerer det om man har litt varierende klokkeslett man kjører til barnehage? (Som sagt, første elbil, jeg kan svært lite om dette).

Ser at vi kan få tak i grei soul med resterende 2-3 år nybilgaranti, det virker jo veldig lokkende.
Er det noen spesielle ting jeg bør se etter når vi skal kjøpe? Det er vel begrenset hvor mye som kan være slitt på en 2016-modell uansett vil jeg tro, annet enn dekk og bremser?

chriso89

soul er klart et grodt valg med tanke på gjenværende garanti som er kjekt.  du bør velge active eller exlusive modell da disse har varmepumpe og bilden bør være "norsk".   flere importbiler mangler feks varmeteppe på batteriet  og kanskje til og med varmepumpe?.
er bilen bruktimportert av Bos fra tyskland så er den lik som norsk versjon:) 

teleskopratt er ikke på noen leaf. så jeg merker jeg savner det fra kia.

når det kommer til programmering kan du sette 2 forskjellige programmeringer.  du stiller inn hvilke dager den aktuelle programmeringen skal gjelde for og når du skal kjøre.  da varmer den 30 min før.  men den er allerede varm etter 15 min så jeg satt feks 16.10 om jeg skal kjøre 16 just in case jeg blir forsinket ut så er bilen enda varm:)      når det er sakt.   fra kald bil til varm bil er det kun 3 min det tar om så ikke det om du setter på front heat knappen.  da blåser den maks.    ALDRI rørt en iskrape på soulen.  selv når det var heavy isregn og bilen hadde tykt is på seg så satt jeg bare på varmen og etter noen min var det smeltet:)   merker leafen ikke varmer like kjapt og kan ikke ha front heat i programmeringen.    rattet blir også fort varmt så er ikke krise med app!  kejkt å ha ikke must!

Elektro12

Kia har dårligere score på NCAP mens Leaf scorte bra der.

Leaf er jo veldig driftsikkert og kurant - du får flere 30 kwh Leaf ned mot den prisen også nå. Veldig greie biler med god plass.

Soul gir mer SUV-følelse bak rattet og har romslig kabin, men litt lite bagasjerom.

Begge er gode valg, men lav km og garanti er lurt - samt at bremser er sjekket og i orden.

Trekkoppbil

Hvorfor er lav km og garanti lurt?

På 30kwt Leaf kan jeg forstå at kapasitetsgarantien på 8år/160 000km kan være viktig.
På 24kwt Leaf kan jeg ikke forstå at km-stand eller garanti har noen vesentlig betydning. Unntaket er hvis man kjøper en bil som har så dårlig batteri at man får nytt på kapasitetsgarantien, men biler med så dårlige batterier er vanskelige å finne, og man må gjerne leite i varmere land for å finne en bil hvor man får nytt batteri på garantien. I Norge kommer man som regel ned på 8 barer etter at garntien på 5 år er utløpt. Det som teller når man kjøper en brukt 24kwt, er vel i bunn og grunn gjenværende kapasitet på batteiret, og ikke km eller garanti.

Hvordan det er med Soul, er mye av spørsmålet mitt.

kaiat

Har inntrykk av at elbiler med lav km.stand i forhold til alder ikke nødvendigvis er et bedre kjøp enn de som har gått mer normale kjørelengder. Det har vært tilfeller der elbiler med veldig lav km.stand har hatt en høyere degradering av batteriet enn en kunne forvente. Slike biler har gjerne blitt stående over tid med enten veldig lav eller veldig høy SOH, noe som ikke er heldig for batteriet.

Både Soul og Leaf er gode valg, med sine pluss- og minus-sider. Det koker egentlig ned til hvilken du selv liker best. Prøvekjør begge, så ser du hvilken som passer deg best.

OlavEmil

Ein vesentleg fordel for Soul over Leaf til din bruk er hastigheita ved hurtiglading. Kiaen ligg jamt over 40kW uansett temperatur. Leaf ser eg går ned mot 15kW i eit par minusgrader. Har hatt to Soul sidan 2015, og foreldra mine har hatt Leaf sidan 2013. Opplever òg at Soul har mindre rekkjeviddetap ved låge temperaturar.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

chriso89

enig i sistnevnde.   min 40 kwh leaf nå i kulden har lik rekkevidde som jeg fikk på 30 kwh soul

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA