Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ettermontering av hengerfeste

Startet av Toft, onsdag 15. januar 2020, klokken 10:47

« forrige - neste »

Toft

Er det mulig å ettermontere hengerfeste? Jeg har i utgangspunktet ikke behov for hengerfeste, men vurderer å bestille der med tanke på annenhåndsverdi. Er litt redd jeg taper mer enn 13.000,- ved videresalg hvis jeg ikke har det. Dersom det er mulig for en fremtid kjøper å ettermontere det uten at det da koster mye mer enn 13.000,- tenker jeg å droppe det.

Chimp

Det skal monteres i Norge så jeg kan ikke forstå at det ikke kan ettermonteres ved behov.

navyelsen

På XC40 koster fabrikkmontert hengerfeste 8720 og ettermontert hengerfeste 12639.
Det skiller ca 4000 kr (+mva?), så antar at det også er mulig å ettermontere på Polestar.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

HelectriC

Det er de facto rimeligere å ettermontere og betale moms enn å bestille med bilen og ikke betale moms. Den som skjønner det :)
ioniq 5

Sirka

Har fått bekreftet fra Polestar at hengerfeste kan ettermonteres.  :+1:
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

HelectriC

Sitat fra: Sirka på fredag 31. januar 2020, klokken 01:40
Har fått bekreftet fra Polestar at hengerfeste kan ettermonteres.  :+1:

Haha, hva skal de ha for dette da? Med tanke på at det mest sannsynlig vil bli gjort på volvoverksted og de har allerede gått ut med at det koster 12600 inkl moms på XC40 Recharge så hadde det vært rart om det ikke blir samme pris på PS2. Som jeg har sagt hele tiden, det blir rimeligere å ettermontere og betale moms enn å få fra fabrikk uten moms. Polestar er noen luringer, men dette må man for all del ikke skrive i Polestargruppen på FB for da er man usaklig og ikke nok fanboy!
ioniq 5

Roy Aasen

Hva det koster er vel ikke så interessant, hovedsaaken er at det kan ettermonteres hvis en har bestilt uten og gjerne vil ha det på senere. 





HelectriC

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 31. januar 2020, klokken 10:44
Hva det koster er vel ikke så interessant, hovedsaaken er at det kan ettermonteres hvis en har bestilt uten og gjerne vil ha det på senere.

Har en bil typegodkjenning for tilhengerkobling så går det alltid å ettermontere!
ioniq 5

jkirkebo

Sitat fra: HelectriC på fredag 31. januar 2020, klokken 21:32
Sitat fra: Roy Aasen på fredag 31. januar 2020, klokken 10:44
Hva det koster er vel ikke så interessant, hovedsaaken er at det kan ettermonteres hvis en har bestilt uten og gjerne vil ha det på senere.

Har en bil typegodkjenning for tilhengerkobling så går det alltid å ettermontere!

Det forutsetter vel at hengervekt er oppgitt i vognkortet eller at produsent er villig til å levere de nødvendige papirene for å få det endret? Ettermontering av hengerfeste på Tesla Model 3 er jo ikke mulig, selv om den leveres med dette originalt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HelectriC

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. januar 2020, klokken 21:42
Sitat fra: HelectriC på fredag 31. januar 2020, klokken 21:32
Sitat fra: Roy Aasen på fredag 31. januar 2020, klokken 10:44
Hva det koster er vel ikke så interessant, hovedsaaken er at det kan ettermonteres hvis en har bestilt uten og gjerne vil ha det på senere.

Har en bil typegodkjenning for tilhengerkobling så går det alltid å ettermontere!

Det forutsetter vel at hengervekt er oppgitt i vognkortet eller at produsent er villig til å levere de nødvendige papirene for å få det endret? Ettermontering av hengerfeste på Tesla Model 3 er jo ikke mulig, selv om den leveres med dette originalt.

På de Model 3 som ble levert før tilhengerfeste ble mulig så går det ikke nei, men på Model 3 som leveres nå uten tilhengerfeste så mener jeg det skal gå. Hengerfeste skal jo være med i vognkort så lenge det er en opsjon fra fabrikk.
ioniq 5

jkirkebo

Sitat fra: HelectriC på fredag 31. januar 2020, klokken 22:11
Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. januar 2020, klokken 21:42
Sitat fra: HelectriC på fredag 31. januar 2020, klokken 21:32
Sitat fra: Roy Aasen på fredag 31. januar 2020, klokken 10:44
Hva det koster er vel ikke så interessant, hovedsaaken er at det kan ettermonteres hvis en har bestilt uten og gjerne vil ha det på senere.

Har en bil typegodkjenning for tilhengerkobling så går det alltid å ettermontere!

Det forutsetter vel at hengervekt er oppgitt i vognkortet eller at produsent er villig til å levere de nødvendige papirene for å få det endret? Ettermontering av hengerfeste på Tesla Model 3 er jo ikke mulig, selv om den leveres med dette originalt.

På de Model 3 som ble levert før tilhengerfeste ble mulig så går det ikke nei, men på Model 3 som leveres nå uten tilhengerfeste så mener jeg det skal gå. Hengerfeste skal jo være med i vognkort så lenge det er en opsjon fra fabrikk.

Vi hentet ut en SR+ i slutten av oktober, den kan ikke få ettermontert hengerfeste. Har riktignok ikke sjekket (ville vi hatt det så hadde vi bestilt det) men den har 0kg i vognkortet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HelectriC

ioniq 5

kaiat

På Kia Niro Hybrid er det visstnok også slik at bilen må være bestilt fra fabrikk med hengerfeste, og at ettermontering ikke er mulig.

CorsoDante

Sitat fra: kaiat på lørdag 01. februar 2020, klokken 21:49
På Kia Niro Hybrid er det visstnok også slik at bilen må være bestilt fra fabrikk med hengerfeste, og at ettermontering ikke er mulig.

Hengerfestene blir vel ettermontert lokalt på PS?

Uansett så har jeg bestilt uten hengerfeste, og ser at den nå (endelig) er registrert med tillatt hengervekt; 1.500 kg.

Anser det for å være en indikasjon/bekreftelse på at ettermontering av hengerfeste er mulig, hvilket er fordelaktig.
TM3P "FSD"

RJK

Sitat fra: CorsoDante på torsdag 10. september 2020, klokken 13:44
Sitat fra: kaiat på lørdag 01. februar 2020, klokken 21:49
På Kia Niro Hybrid er det visstnok også slik at bilen må være bestilt fra fabrikk med hengerfeste, og at ettermontering ikke er mulig.

Hengerfestene blir vel ettermontert lokalt på PS?

Uansett så har jeg bestilt uten hengerfeste, og ser at den nå (endelig) er registrert med tillatt hengervekt; 1.500 kg.

Anser det for å være en indikasjon/bekreftelse på at ettermontering av hengerfeste er mulig, hvilket er fordelaktig.


Det er typegodkjenningen som styrer om hengerfeste er mulig å montere for å dra hengervekt eller ikke. Ikke om det er montert på fabrikken. Så det du opplever her skal være standarden.


Så er det en evig diskusjon om krok for sykkelhenger, men det er altså sleping som vegvesenet bryr seg mest om. Vekt på hengerfeste for sykkelstativ begrenses av hva sykkelstativet støtter.


Har ikke hørt om noen som er bøtelagt for å ha sykler eller bakasjeboks på krok, så lenge de er forsvarlig montert, vekten er innenfor krokens begrensninger og utstikk er innenfor bilens mål med de riktige prosenter og maksmål, og man bruker skiltplate med virksomme lys og bilens reg.nr. skrevet på skiltplaten. Det skiltet kan faktisk være hjemmelaget.


Det er eventuelt bilfabrikanten/importør/forhandler som sier noe om det forringer garanti.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA