Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer du til å kjøre med Teslas Robotaxi eller Googles Waymo om 5 år?

Startet av kodax, tirsdag 14. januar 2020, klokken 22:26

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: Handyman på lørdag 18. januar 2020, klokken 14:47Sikkerhet! De må vite at det fungerer ved lansering.
Å lansere dette med flere påfølgende "uheldige hendelser" tror jeg vil være katastrofalt for Tesla.
Tesla har tydelig sagt at AP kjører i "Shadow mode" og det kan godt hende at systemet er mye mer kapabelt en hva brukerene merker.
Tankeeksperiment: når de ser at systemet kjører godt over snittet sikrere enn "human pilot" kan de bare slippe en ny versjon hvor funksjonene er aktive. Veikantutstyr tror jeg ikke på.

Jeg tviler også på at veikantutstyr blir en realitet, men det ville vært et veldig solid supplement til bildegjenkjenning og nevrale nettverk. Med radio beacons e.l. kunne bilen målt hvor den var helt garantert, uten den mystiske black box-gjettingen til ML, som i tillegg kan blendes av solen. Alle bilene på samme vei kunne mottatt samme info om fartsgrenser, trafikkinfo og advarsler over krypterte kanaler. Bare tenk hvor elendig noe så enkelt som fartsgrenser er implementert i dag, der du ikke trenger noen modellering eller intelligens.

Skjønner ikke helt hvordan du forstår "Shadow mode" forresten, men den brukes om neste oppdatering, det vil si at de tester f.eks. versjon 1.6 i shadow mode sammen med 1.5, der 1.5 har ansvaret for styring mens 1.6 kun logger sin output digitalt og forskjeller, mulige feil etc sendes tilbake til moderskipet. Det er smart, men ikke noe revolusjonerende i seg selv.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på lørdag 18. januar 2020, klokken 20:32
Sitat fra: Handyman på lørdag 18. januar 2020, klokken 14:47Sikkerhet! De må vite at det fungerer ved lansering.
Å lansere dette med flere påfølgende "uheldige hendelser" tror jeg vil være katastrofalt for Tesla.
Tesla har tydelig sagt at AP kjører i "Shadow mode" og det kan godt hende at systemet er mye mer kapabelt en hva brukerene merker.
Tankeeksperiment: når de ser at systemet kjører godt over snittet sikrere enn "human pilot" kan de bare slippe en ny versjon hvor funksjonene er aktive. Veikantutstyr tror jeg ikke på.
Skjønner ikke helt hvordan du forstår "Shadow mode" forresten, men den brukes om neste oppdatering, det vil si at de tester f.eks. versjon 1.6 i shadow mode sammen med 1.5, der 1.5 har ansvaret for styring mens 1.6 kun logger sin output digitalt og forskjeller, mulige feil etc sendes tilbake til moderskipet. Det er smart, men ikke noe revolusjonerende i seg selv.
Shadow mode er nok feil uttrykk, tror det var Ghost mode. Tesla kan velge ut biler eller flåter av biler til å kjøre AP/FSD parallellt selv om sjåføren ikke bruker AP for å se om AP vurderer situasjoner på samme måte som sjåførene. Disse dataene bruker de for å gjøre AP så menneskelig som mulig. Lan
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA