Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medieomtaler av MG ZS EV

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 14. januar 2020, klokken 06:43

« forrige - neste »

EV-FTW

#60
Sitat fra: Håvar på onsdag 12. februar 2020, klokken 11:14
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 11. februar 2020, klokken 22:35
Sitat fra: Samco på tirsdag 11. februar 2020, klokken 21:34
Tesla bjørn var ikke imponert over MGn i Norge helt fint med slike tester så man ikke ender opp med en katta i sekken bil.

Tja, TeslaBjørn er kritisk, som er bra, i tester av alle bilene han kjører.
Derimot var han aldri «ikke imponert» over bilen. Han var forundret over at den coldgater og at forbruket var vel høyt ( skyldes litt at den bruker bremser på ACC). Derimot har han bilen selv, og uttrykte vel selv at det fortsatt en bil som gir mye for pengene.

Han er ganske tydelig på at han aldri ville kjøpt en MG i Norge siden han (ifølge han selv) har en mye bedre bil i Model 3. I Thailand er ZS EV strengt tatt eneste aktuelle elbil siden det er skyhøye importskatter på biler fra alle andre land enn Kina.

Så du i det heletatt det jeg linket til etterpå, hvor TeslaBjørn selv sier at det er en bra bil for pengene?

Sånn om du var i tvil er TeslaBjørn og Bjørn Nyland samme person.
Hva han selv ville valgt er en ting, men han er tydelig på at det er en bra bil for det man betaler.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Håvar

Nei, det gikk jeg glipp av.
Jeg har sett de fleste videoene hans om ZS EV, bortsett fra den der han kjører til Geilo. Har også sett et par av videoene fra Thailand der han begrunner hvorfor han valgte akkurat MG.
Fikk et litt annet inntrykk av å se videoene, men du har jo svart på hvitt hva han synes om den.
For all del, til 260k får en mye plass, nokså stillegående bil og brukbar rekkevidde.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

geear

Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 11. februar 2020, klokken 22:43
Hva Bjørn har svart noen på FB.
Egentlig ganske rar kommentar i forhold til hva han sier i videoene, der han ikke akkurat er imponert, heller rimelig oppgitt. Plutselig sier han det går greit på østlandet/Sverige, men 1000 km-testen nedover E6 Sverige, i ganske høy vintertemperatur, var jo helt krise. Hva var det han fikk helt sør? 25-27 kW? Etter maaange timers motorveikjøring... Kanskje han har fått litt lite fornøyde tilbakemeldinger fra forhandler/importør i mellomtiden, og prøver å moderere det litt? Ingen tvil om at han må parkeres i influencersjangeren iallfall. Er ganske sikker på at videoene hans har betydning for salg.

Svk

De fleste saktelader jo hjemme og hurtiglader om sommeren når de skal på biltur. Så er vel ikke et kjempe problem. Har vært å sett bilen idag. Den er stor. Kvaliteten virker veldig bra.

EV-FTW

Sitat fra: gr på torsdag 13. februar 2020, klokken 18:50
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 11. februar 2020, klokken 22:43
Hva Bjørn har svart noen på FB.
Egentlig ganske rar kommentar i forhold til hva han sier i videoene, der han ikke akkurat er imponert, heller rimelig oppgitt. Plutselig sier han det går greit på østlandet/Sverige, men 1000 km-testen nedover E6 Sverige, i ganske høy vintertemperatur, var jo helt krise. Hva var det han fikk helt sør? 25-27 kW? Etter maaange timers motorveikjøring... Kanskje han har fått litt lite fornøyde tilbakemeldinger fra forhandler/importør i mellomtiden, og prøver å moderere det litt? Ingen tvil om at han må parkeres i influencersjangeren iallfall. Er ganske sikker på at videoene hans har betydning for salg.

Tviler sterkt på at han har latt seg påvirke av leverandør.
Jeg tenker det han sier er helt greit. I en så ekstremt test som 1000 km testen, gjør bilen det jevnt like dårlig som andre biler i klassen sin. Derimot til normalt bruk, er det ingen biler som slår den i pris og størrelse. Akkurat som han sier.
Den lader helt normalt på 50KW lader, og er en god bil å kjøre. Kan ikke sammenlignes med Zoe som er liten i forhold.
Dersom folk ikke bryr seg om de manglene den har, er det mange positive sider med bilen, og den har utstyr andre biler ikke leveres med.

Så, jeg tenker det er helt opp til hver enkelt å velge hva de vil ha👍🏻.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

chriso89

Ser flere nå får 10% bot for å avbestille MG pga kun 20kw hurtiglading.    Har de lov til det?  er det ikke kontraktsbrudd fra selgers side å ikke levere vare i den stand som lovet?

batterimannen

Sitat fra: gr på torsdag 13. februar 2020, klokken 18:50
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 11. februar 2020, klokken 22:43
Hva Bjørn har svart noen på FB.
Egentlig ganske rar kommentar i forhold til hva han sier i videoene, der han ikke akkurat er imponert, heller rimelig oppgitt. Plutselig sier han det går greit på østlandet/Sverige, men 1000 km-testen nedover E6 Sverige, i ganske høy vintertemperatur, var jo helt krise. Hva var det han fikk helt sør? 25-27 kW? Etter maaange timers motorveikjøring... Kanskje han har fått litt lite fornøyde tilbakemeldinger fra forhandler/importør i mellomtiden, og prøver å moderere det litt? Ingen tvil om at han må parkeres i influencersjangeren iallfall. Er ganske sikker på at videoene hans har betydning for salg.

Hvis du har sett flere av videoene med 1000 km challenge, så blir han oppgitt over en god del andre biler. Blant annet e-Golf og Leaf som har dårlig temperaturkontroll. Dukket også opp en del problemer med ladehastigheten på den nye Ioniq også. Nye Zoe hadde også ganske heftig forbruk... Med elbiler i prisklassen til MG så må man regne med å gjøre en del kompromiss. Dermed kan han ta en del facepalms og kommentere shiiiiieeeeet ganske ofte, og allikevel anbefale den, for til syvende og sist så er ikke konkurrentene i samme prisklasse bra på alt heller.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

chriso89

Leaf cold gater ikke og er vesentlig bedre en mg på hurtiglading.  En bruker av mg fikk helt ned i 20kw etter 10 mil.  Hastigheten på leaf på samme tur var 44.

Mateusz

Leaf er vesentlig dårligere på hurtiglading. Leaf 62 tapte 1000km challenge med en time i forhold til MG
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Trine2

Sitat fra: Matheus på søndag 23. februar 2020, klokken 07:50
Leaf er vesentlig dårligere på hurtiglading. Leaf 62 tapte 1000km challenge med en time i forhold til MG

Men dette var på 1000 km testen, ved mer normale kjøredistanser vil Leaf lade raskere.

Nils

#70
Sitat fra: chriso89 på lørdag 22. februar 2020, klokken 12:19
Ser flere nå får 10% bot for å avbestille MG pga kun 20kw hurtiglading.    Har de lov til det?  er det ikke kontraktsbrudd fra selgers side å ikke levere vare i den stand som lovet?
Det er nok ganske vanlig at en kjøpekontrakt for nybil inkluderer et gebyr dersom kjøper bryter kontrakten før levering. Jeg har bestilt Citigo fra Møller og der er gebyret 8%. Det er ikke selger sin feil om kjøperen ikke har lest hele kontrakten før kjøper signerte. (Tesla selger bare på nettet og da gjelder 14 dagers angrerett.)
Dersom kjøper mener at bilen har en mangel etter levering så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. En mangel må være vesentlig.
Da har selger to muligheter til å rette opp feilen før man kan kreve heving eller omlevering (ny bil).

Det kan være en mangel om:
Paragraf 16:
b)   selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
c)   den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

chriso89

Sitat fra: Matheus på søndag 23. februar 2020, klokken 07:50
Leaf er vesentlig dårligere på hurtiglading. Leaf 62 tapte 1000km challenge med en time i forhold til MG
MG lader mellom 20 og 25 kW på kaldt batteri ved normal kjøring.  Leaf lader 45kw på kaldt batteri lett.   Mg vil kanskje vinne på sommerrn hvis det er flere en 2 ladninger

Trine2

Det er vel relativt mange som har referert til forbrukerkjøpsloven ang forskjellige ting som lading og app. Har dette ført til resultater og at folk har fått hevet kjøpet?

Samco

20kw med hurtig lading da er det bare å være tolmodig. Synd MGn virka lovende men er for mange minuser til norsk bruk i kulden.

EV-FTW

Her er det mye rart.

1. Leaf vil ikke ha sjangse mot MG om sommer. MG lader da godt over 50 kW fra første lading, mens Leaf ligger under 50 KW og synker raskt etter som batteriet blir for varmt.

2. MG lader sent dersom man lader den når den har 30 prosent og mer igjen. Kjører en den derimot ned under 10 prosent lader den langt raskere.

3. Han som fikk 20 kW etter 10 mil ladet når batteriet var på 49 prosent. Her lader Leaf fortere, en liten stund, men sammenlignet med Ioniq tar det ikke lang tid før den lader sakte når en prøver å lade med så høy status på batteriet. På ny, kjør lengre, omtrent det dobbelte og lad. Da vil hastigheten være høyere.

Når det er sagt, er det absolutt noe MG bør få orden på. Sommerstid har det lite å si, men det er litt mer «plagsomt» om vinteren.

Bilen er svært bra på andre områder, og koster forholdsvis lite.
Og den slipper dyre kostnader pr 60000 kilometer slik som på Kona, hvor en må betale 12 000 NOK for en service hvor den må bytte kjøleveske til batteriet.
( eller gjør den det, ingen som har sjekket dette med MG enda? Hmmmm)
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA