Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil rekkevidde ved bruk av navigasjon (i3 120ah)

Startet av cj, tirsdag 14. januar 2020, klokken 00:11

« forrige - neste »

cj

Har du opplevd at bilen kalkulerer rekkevidden feil ved bruk av navigasjon?

Jeg har tidligere hatt en i3 60Ah. Der var rekkevidden, ved bruk av navigasjon, supernøyaktig. Tastet jeg en destinasjon var jeg 99,5% sikker på at den var riktig.

Så oppgraderte vi bilen til en 120Ah og oppdaget, til vår store skuffelse, at den kalkulerte avstanden totalt feil, hele tiden.
Jeg tolker det som en software-"feil".

Er det flere som opplever at rekkevidden kalkuleres feil?

Vi har dokumentert feilkalkuleringen og Sulland har hatt den inne til "sjekk" uten at det ble funnet feil. Noe jeg heller ikke regnet med uten at det forelå en tilgjengelig oppdatering.
Svaret vi fikk var at bilen beregnet rekkevidde basert på stigning,  hastighet, været og gud vet hva, og derfor var rekkeviddeindikatoren riktig. Hvorfor en eldre modell (60Ah) var mer nøyaktig fantes det ikke gode svar på.   

Eksempel#1 (en av mange);
Tur på 200km i November. Temp fra 5 til 0C
Bilen er fullladet og forvarmet, og viser en rekkevidde på 247km (lavt i seg selv). Mens bilen står stille tastes destinasjon inn og rekkevidden faller umiddelbart, før jeg begynner å kjøre, til 197km (tilsvarende fall har jeg opplevd fra f.eks. 290km til 240, etc) .
Slik jeg kjenner i3 er jeg sikker på at jeg vil nå frem, ca 30km før jeg er fremme viser gjenstående rekkevidde 20km. De neste 20km blir bilen liggende på mellom 18 og 21 km. Litt opp og litt ned, uten noen logikk.
(For sikkerhetskyld velger jeg å lade 5 minutter før jeg kjører de siste 10km p.g.a. kraftig stigning. Men jeg er sikker på at informasjonen er feil og at det hadde gått.)

Noen som har tilsvarende erfaring?

hELgenen

Tror du må ha vært ekstremt heldig, eller glemsk, når du sier at din tidligere 60Ah beregnet rekkevidden 99.5% rett.  Algoritmen som brukes kan nok være endret, det vet jeg forøvring ingenting om, men at den oppfører seg litt snodig til tider kan jeg jo bekrefte. F.eks kan jeg endre på temperaturen i bilen i sekvens 20-23-20 på 10 sek. og rekkevidden endrer seg først ned (som forventet når en skrur temperaturen til 23), men kan også gå kjapt videre ned når en skrur temp. ned til 20 igjen - det går som regel lengre tid før den forstår at den kanskje har tatt noe vel mye i mhp. redusert rekkevidde som følge av litt fikling med temperaturen.....
Når det er sagt, jeg presser omtrent aldri på rekkevidden og de gangene jeg har vært under 20% kan jeg vel telle på en hånd. Har erfaring fra 94Ah og 120Ah - kan ikke huske at det har skjedd noe vesentlig med GOM mellom de to modellene, men som sagt - å justere temp. i bilen gjør at tapt rekkevidde kanskje blir noe vel overdrevet. For meg har den alltid snudd oppover etter noen få km. F.eks tenkt eksempel 303(22/1)-254(20/1)-275(20/4)..
Der tall leses slik : Rekkevidde(temp. innstillt/km kjørt). Her skrur jeg altså tmp ned til 20 grader fra 22. Bilen reagerer negativt på dette mhp. rekkevidde (selv om det er vinter og bilen skal varmes opp), men etter å ha kjørt noen km begynner den å innse at den kanskje tok noe vel mye i mhp. redusert rekkevidde

quandt1960

Sitat fra: cj på tirsdag 14. januar 2020, klokken 00:11
Har du opplevd at bilen kalkulerer rekkevidden feil ved bruk av navigasjon?

Jeg har tidligere hatt en i3 60Ah. Der var rekkevidden, ved bruk av navigasjon, supernøyaktig. Tastet jeg en destinasjon var jeg 99,5% sikker på at den var riktig.

Så oppgraderte vi bilen til en 120Ah og oppdaget, til vår store skuffelse, at den kalkulerte avstanden totalt feil, hele tiden.
Jeg tolker det som en software-"feil".

Er det flere som opplever at rekkevidden kalkuleres feil?

Vi har dokumentert feilkalkuleringen og Sulland har hatt den inne til "sjekk" uten at det ble funnet feil. Noe jeg heller ikke regnet med uten at det forelå en tilgjengelig oppdatering.
Svaret vi fikk var at bilen beregnet rekkevidde basert på stigning,  hastighet, været og gud vet hva, og derfor var rekkeviddeindikatoren riktig. Hvorfor en eldre modell (60Ah) var mer nøyaktig fantes det ikke gode svar på.   

Eksempel#1 (en av mange);
Tur på 200km i November. Temp fra 5 til 0C
Bilen er fullladet og forvarmet, og viser en rekkevidde på 247km (lavt i seg selv). Mens bilen står stille tastes destinasjon inn og rekkevidden faller umiddelbart, før jeg begynner å kjøre, til 197km (tilsvarende fall har jeg opplevd fra f.eks. 290km til 240, etc) .
Slik jeg kjenner i3 er jeg sikker på at jeg vil nå frem, ca 30km før jeg er fremme viser gjenstående rekkevidde 20km. De neste 20km blir bilen liggende på mellom 18 og 21 km. Litt opp og litt ned, uten noen logikk.
(For sikkerhetskyld velger jeg å lade 5 minutter før jeg kjører de siste 10km p.g.a. kraftig stigning. Men jeg er sikker på at informasjonen er feil og at det hadde gått.)

Noen som har tilsvarende erfaring?

Det er bare en ting å gjøre, og det er å kjøre og kjøre så vil du se at den blir veldig nøyaktig. De nye i3 har en avansert selvlærende algoritme på dette hva gjelder rekkevidde.

Vind

Her er det to elementer som spiller inn.

Med mindre battteri er rekkevidden kortere - og feilkildene blirfærre, derfor traff den 90% (eller 80%) riktig.

Med 120Ah er rekkevidden større og du har mere variasjon på turen.  Det samme gjelder jo andre elbiler også, rekkeviddeindikatoren er aldri helt nøyaktig, det er en indikator.  Har opplevd det samme selv.

Det andre er at det tar litt tid før bilen har lært seg tereng og kjørestil.  På min ganske nye i3s er jeg fortsatt der at ECO gir kortere rekkeviddeestimat enn Comfort, og hovedgrunnen er at jeg har kjørt 98% i Comfort.   I virkeligheten er det selvsagt ikke slik, så om jeg velger neste langtur i ECO så blir det bedre.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

moonbuggy

Min erfaring med 120ah i3 er at rekkeviddeberegningen er mest avhengig av utetemperatur. Noen ganger skjer relativt store temperaturendringer underveis, og da endrer estimatet seg tilsvarende. Av og til litt komisk når man om vinteren kjører ned i et kuldehøl og ser km forvinne i estimatet, som man får igjen når utetemp stiger igjen. Derfor ser man store utslag dag for dag, avhengig av temperatur. Litt pussig, når man tenker at batteritemperatur som egentlig burde bestemme rekkeviddeestimatet kanskje ligger konstant. Men, alt i alt er estimatet veldig bra, og stort sett alltid litt defensivt.

Samco

Min 60ah er utrolig nøyaktig er på 5/7 prosent på pluss siden på estimert med GPS.
Selv mot Storlien i minus 18 grader opp fra meråker tidligere i vinter.

cj

#6
SitatDet er bare en ting å gjøre, og det er å kjøre og kjøre så vil du se at den blir veldig nøyaktig. De nye i3 har en avansert selvlærende algoritme på dette hva gjelder rekkevidde.

Er dette noe du vet, eller er det en antakelse?

quandt1960


cj

SitatNoe jeg vet og også har testet. Kan google det

Hvor lenge tenker du at bilen må gå før den har "lært nok" til å ikke misstolke data på en slike måte som jeg har beskrevet innledningsvis?

1317142119

Den vil aldri lære seg alt du gjør 100%. Du er ikke en robot som kjører likt hver gang og forholdene de gangene du kjører er aldri like de heller. Derfor vil den aldri treffe 100%. Det vil ikke være mulig med en menneskelig sjåfør, uansett hvor smart bilen din er.

Bilen er ganske flink til å regne ut rekkevidde basert på de dataene den har tilgjengelig, men den vet lite om hvor tung du er på gasspedalen, hvor mye vann det er på veien, hvor mye motvind det er osv. Dette er forhold som ikke bare forandrer seg hver tur du kjører, men også i løpet av turen din.

Du må se på GOM som akkurat det - guess-o-meter. Desto høyere rekkevidde - desto større feilmargin pga de ulike variablene.

Hvis du har 10 mil kortere estimert rekkevidde enn du skal kjøre og du velger å lade fordi du ikke stoler på egne antakelser om at bilen egentlig skal klare det, så regner bilen ganske riktig spør du meg.

Burger

Jeg synes i3-en treffer rimelig godt jeg, +/- 2 km når jeg kjører fra Stjørdal til Oppdal. Trikset for å få det mest mulig riktig er å sette destinasjon så den tar høyde for hastighet, topografi og snittforbruket som burde ha vært i forhold til hva man bruker nå. Dvs ved regn og motvind så oppdager den at den at forbruket er høyere og justerer antatt rekkevidde.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Samco

Riktig bruk GPSen.og i3 lærer ikke selv ved kjøring.

1317142119

Sitat fra: Burger på søndag 09. februar 2020, klokken 09:02
Jeg synes i3-en treffer rimelig godt jeg, +/- 2 km når jeg kjører fra Stjørdal til Oppdal. Trikset for å få det mest mulig riktig er å sette destinasjon så den tar høyde for hastighet, topografi og snittforbruket som burde ha vært i forhold til hva man bruker nå. Dvs ved regn og motvind så oppdager den at den at forbruket er høyere og justerer antatt rekkevidde.
Den justerer ikke for regn og motvind ved bruk av navigasjon. Den justerer for regn og motvind ved at forbruket ditt i en gitt periode har vært høyere enn bilen forventet. Akkurat den samme justeringen gjør bilen hvis du brått snur bilen mot vinden og det starter å regne, hvis du ikke bruker navigasjon.

quandt1960

Sitat fra: Samco på søndag 09. februar 2020, klokken 10:15
Riktig bruk GPSen.og i3 lærer ikke selv ved kjøring.

Den gjør det, gom og rekkeviddeberegningen kan nullstilles via "service-menyen" i clusteret. iDrive er koblet til dette og GPSn bruker det. GPSn til de nyere BMWne er veldig avansert og den snakker med andre BMWr uten at du ser det.

Samco


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA