Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading Tesla Model S og BMW i3

Startet av Jorgene, mandag 13. januar 2020, klokken 22:33

« forrige - neste »

Jorgene

Skal sette opp ladestasjon hjemme for Tesla Model S og BMW i3, men som skal kunne brukes av flere elbiler med type 2-lader. Legger opp til å en 32A 3-fase til ladestasjon, nett er 230V. Vil i3 kunne lade på TWC hvis den er satt opp som 3-fase eller må den settes opp som 1-fase? Det er for øvrig en Tesla Model S 2015-modell som skal lades, vil denne kunne lade 3-fase?

pberg

i3en vil bare bruke en av fasene. Så den kan lade på samme.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

turfsurf

Det har vært litt trøbbel med TWC og i3 på trefase IT nett. Mulig kun en av fasene kan kobles til. Og så må man sette TWC i legacy mode.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wibla

Ville vurdert en annen lader til kombinasjonen i3 + Tesla på 230V IT, f.eks. Easee.
2018 Tesla Model S 75D

Jorgene

Takk for svar! Så det anbefales å bruke Easee isteden? Hva er fordelen med denne? Og må denne også settes i «Legacy»-mode?

turfsurf

Sitat fra: Jorgene på tirsdag 14. januar 2020, klokken 08:56
Takk for svar! Så det anbefales å bruke Easee isteden? Hva er fordelen med denne? Og må denne også settes i «Legacy»-mode?
Easee har ikke Legacy mode. TWC har en egen modus for å kommunisere med Teslaer som kan føre til litt hikke sammen med andre biler. Noen takler det, andre ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jorgene

Takk! Vil i3 kunne lade 1-fase og Model S lade 3-fase på Easee selv om den er satt opp som 3-fase? Elektriker anbefaler 1-fase Salto-boks.

GOLF-raider

En elektriker som vil selge SALTO elbilladere; han har
kanskje et gammelt lager som han vil realisere (?)   :D
Jfr:
https://elbilforum.no/index.php?topic=47389.msg824240#msg824240
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

pberg

SitatVil i3 kunne lade 1-fase og Model S lade 3-fase på Easee selv om den er satt opp som 3-fase?

Ja. Har 3-fase Easee-lader(e) hjemme, og der lader i3 helt fint på 1-fase, opp til 32A. (Jeg har rett nok TN-nett, men det funker på IT også)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Jorgene

Tusen takk for gode svar! Da ble det en Easee som jeg ber elektriker sette opp som 3-fase :)

Lars C. Krogenæs

Du må jo tenke på Elektrikern som sikkert sitter på et lager av gamle Defa ladestasjoner han hadde håpet å tjene mange tusen på, som han nå ikke får solgt...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

sveander

Hvor mye mer strøm får man på 3 fase i forhold til 1 ?
Ja hvis bilen tar i mot 3-fase

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

jkirkebo

Sitat fra: sveander på torsdag 16. januar 2020, klokken 10:52
Hvor mye mer strøm får man på 3 fase i forhold til 1 ?
Ja hvis bilen tar i mot 3-fase

På 400V er det snakk om 3 ganger så mye. På 230V trekker Tesla Model 3 1,73 ganger så mye mens S og X trekker 1,15 ganger så mye. Audi e-tron gir vel også litt ekstra, men ikke mye. Andre biler støtter ikke 230V 3-fase, ihvertfall ikke med høyere effekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA