Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er den totale kostnaden ved å eie en Tesla?

Startet av Vikingmann, mandag 13. januar 2020, klokken 22:18

« forrige - neste »

Vikingmann

Hei,

Jeg lurer på om dere som har Model 3 kan fortelle meg hva den ekte kostnaden er rundt å eie Tesla? Da tenker jeg på engangs-, faste- og variable kostnader.

Engangskostnader:
- Kjøpe bilen
- Sette opp ladestasjon

Variable kostnader:
- Slitasje på bil som følge av kjøring
- Lading
- Verdifall på bruk av bilen
- Bompenger
- Parkering

Faste kostnader:

- Forsikring
- Lån

Om det er noe vesentlig jeg har glemt i farten er det bare å utdype. Det jeg ser etter er hvor mye koster det å ha en Tesla? Og da tenker jeg ikke på kjøpesum. Jeg har mulighet for lading hjemme. Bor i Oslo-området.

turfsurf

Mangler mye informasjon her. Egen garasje? Er det kurs ut til garasjen du kan bruke? Skal du lade alt hjemme, eller mye på superlader? Eller andre leverandører? Hvor mye kjører du? Performance med 20" eller SR med 18"? 10.000km eller 40.000km i året? Vil du ha såkalte premium dekk eller holder det med kina dekk? Bruksmønster? Osv.

Montering av lader i egen garasje kan typisk koste mellom 10 og 20.000,-.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Sitat fra: Vikingmann på mandag 13. januar 2020, klokken 22:18
Om det er noe vesentlig jeg har glemt i farten er det bare å utdype. Det jeg ser etter er hvor mye koster det å ha en Tesla? Og da tenker jeg ikke på kjøpesum.
Hvor langt er et tau? Spørsmålet du stiller er i samme stil som "Hvor mye koster middag?"...

Sitat fra: Vikingmann på mandag 13. januar 2020, klokken 22:18
Engangskostnader:
- Kjøpe bilen
- Sette opp ladestasjon
- Hvilken modell og utstyr skal du ha? Prisen varierer etter hva du kjøper.
- Ladestasjon - Hvor, hva, hvordan? Prisen varierer etter hva slags løsning du trenger, ønsker og hvor mye elektrikerarbeid du trenger.

Sitat fra: Vikingmann på mandag 13. januar 2020, klokken 22:18
Variable kostnader:
- Slitasje på bil som følge av kjøring
- Lading
- Verdifall på bruk av bilen
- Bompenger
- Parkering
- Slitasje - Hva er "som følge av kjøring"? Hvor mange kilometer i året?
- Lading - Hvor mye koster bensin? Nok en gang avhengig av hvordan du lader og hvor mye.
- Verdifall - Hvor mange kilometer kjører du i året? Skal du frakte grus i baksetet hele dagen? Hvordan blir bilen tatt vare på?
- Bompenger - Hvilke bommer skal du kjøre gjennom? Hvor ofte?
- Parkering - Tenker du da på gateparkering? Parkering i egen garasje? Parkering i P-hus? Parkering utenfor jobben på dagtid?

Sitat fra: Vikingmann på mandag 13. januar 2020, klokken 22:18
Faste kostnader:[/b]
- Forsikring
- Lån
- Forsikring - Hvor gammel er du? Hvilket forsikringsselskap bruker du? Hvor mange kilometer i året kjører du? Hvordan parkeres bilen? Dette varierer også fra person til person.
- Lån - Hvordan skal du finansiere bilen? Hvor skal du låne penger? Hvor stor andel egenkapital har du? Hva er renta på lånet?


Det finnes ikke noen enkel formel som gir deg svart på hvitt "Hva koster det å ha en Tesla". På samme måte som om du ikke kan svare meg på "Hva koster middag?" uten noe som helst mer grunnlag, og det er så mange variabler som gjør det til en eneste stor gjettelek.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Slarre40

Lånekostnader og verdifall på bilen er vel greit å sette opp i et regneark.

Deretter kan man jo ta utgangspunkt i kjørte kilometer 2019, og si at dette er årlig kjørelengde.
Gang dette opp med et SNITT av strømkostnadene, la oss si 1 krone pr kWh da for enkelthets skyld.

Deretter kommer jo prisen på bruk, men dette er jo veldig variabelt.
- Vedlikehold regner vel mange med ca 2000+ hvert år
- Dekk er ikke glade i 400HK, så beregn et nytt sett hvert år for sikkerhets skyld (vinterdekk det ene året, og sommer det neste etc)
- Slitasje og annet pr kilometer er vel i utgangspunktet priset inn i verdifallet gitt mat man kjører normalt. 

Eller, man kan ta utgangspunkt i statens satser for kjøregodtgjørelse, som i 2020 er på lusne 4,03 kroner. Bilgodtgjørelsen skal dekke utgifter som vedlikehold, drivstoff, dekk, service og reparasjon. I statens særavtaler er det lagt til grunn at satsen også dekker en andel av forsikring og avskrivninger.
Trondheim

AA01

#4
Det går an å gjøre det litt enklere for seg selv  :) Her kan man fylle inn de fleste relevante punkter og få totale kostnader. Samtidig kan man få en sammenligning mot alternativ fossilbil.

https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Lapskaus

Jeg har ca 5000 i faste kostnader (lån og forsikring). Legger like gjerne verdifallet inn under dette. Når alt er betalt om 10 år sitter man kansje igjen med en bil som er verdt ca 25%?
Brukte ca 6000 på å få oppgradert kursen til garasjen med jordfeilbryter og overspenningsvern sånn at denne er godkjent til lading, da uten ladeboks og kun 10A, men det holder i massevis for min bruk.
15.000 i egenandel ved kjøp.
Bompenger og parkering er minimale for min del, men dette er jo avhengig av hvor du bor. Uansett sparer man en god del på å kjøre elbil enda.
Som andre har nevnt, dekk. Koster vel fort 12000 for et sett på 18", 16000 på 19" (vinterdekk). Da havner vel det på 500-1000 kr/mnd i snitt avhengig av hvor fort du sliter de. Stort mer slitasje har man vel ikke på en ny bil. Det meste går på garantien.
Lader mest hjemme, går vel kansje et par tre hundre pr mnd i strøm. (1000-1500 km).

Autowinder

En bør klare 3 sesonger på et sett dekk med 20000km årlig om en ikke flåkjører. Det betyr ca 30000km pr sett. Bremsene sier Tesla skal holde 150000 miles eller 243000 km. Så kommer oppsmøring av bremser underveis, bremsevesken sier Tesla i servicedokumentasjonen, skal kontrolleres for H2O innhold etter 2 år, og kan kjøre et år til om kvaliteten er ok. Vispergummi, kommer til hver 9-12. måned avhengig av km kjørt og hvor. Spyleveske kan jo fås rimelig og renhold kan en jo gjøre selv. 500 til 1000kr pr måned bør kanskje holde for sliasjedeler og forbruk.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

vidda

Eg vil anbefale dette blogginnlegget, som gjev ein ganske grundig gjennomgang av kostnadene med å eige ein tesla model 3.

https://www.eivindberg.no/blogg/hvor-mye-koster-egentlig-en-tesla-model-3

Rosstopher

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette innlegget? Vurderer du å kjøpe Tesla og lurer på om du har/skal ta deg råd til det?

- Forsikring fins det andre tråder om. Bruk forumets søkefunksjon.
- Lån sjekker du på din banks nettside.
- Ladestasjon varierer fra 0 til 20k+ avhengig av faktorene nevnt ovenfor. For meg kom det på 6490,- (hadde allerede 16 A industrikontakt på egen kurs).
- Bompenger og parkering kan bare du svare på. Søk opp en bompengekalkulator og legg inn de rutene du vanligvis kjører.
- Du har "kjøpe bilen" som en engangskostnad, "lån" som en fast kostnad og "verdifall" som en variabel kostnad - hvor mange ganger har du tenkt å betale for den samme bilen? (det ser ut som du regner de samme utgiftene tre ganger)

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vikingmann

Modell: Litt usikker, men i hvert fall en av Model 3. Sannsynligvis Long Range eller Standard Plus.
Lading: Fellesgarasje i boligområde med ladestasjon. Også ladestasjon på jobb. I tillegg blir det en del lading på langturer med Supercharger / ladestasjoner i Norge og Europa.
Kjøring: Kjører ikke bil i dag, men pendling er ca 45km per dag ti jobb. Lengre turer i inn- og utland i helger og ferier. Vil tippe det blir minimum 15k+ om ikke mer i året i snitt.
Dekk: Regner med at jeg går for Tesla sine originaldekk, men har ikke satt meg inn i det. Om de er gode nok. Kommer ikke til å spare penger på dekk.
Bruksmønster: Mest "vanlig," men også veldig hardt innimellom.
Bompenger: Fra den ene siden av alle bompengene til den andre mtp jobb. Ser det er 8 kr for en vei til jobb.
Verdifall: Jeg kommer til å ta fantastisk vare på bilen mtp vedlikehold, vasking, service osv. Men jeg kommer til å kjøre bilen hardt sporadisk -- men ikke alltid. Den kommer til å stå ute noen vinternetter på fjellet f.eks.
Parkering: Gratis på jobb og hjemme i fellesgarasje.
Forsikringer: Er 28, ingen tidligere ulykker e.l. Har ingen forsikringer i dag.
Betaling: Enten går jeg for 100 % finansiering o/10 år ellers blir det 100 % med egenkapital. Rente er på ca 5 % om jeg ikke husker helt feil.








sjokomelk

Jeg tror du har misforstått poengene våre, Vikingmann. Det er ikke noe enkelt svar noen her inne kan gi deg. Svaret på "Hva er den totale kostnaden ved å eie en Tesla?" er ikke alltid "14kr" eller et annet vilkårlig tall. Det er et regnestykke som er helt unikt for deg og din situasjon. Og det vi prøver å si til deg er at du må selv sette deg ned med kalkulator og innhente denne informasjonen selv og regne ut hva dette blir i ditt tilfelle.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Slarre40

Men vi kan vel enes om at det faktisk er litt dyrt å ha en Tesla (og forsåvidt mange andre biler). Spesielt om man ikke har hatt bil og bilutgifter før :-D
Trondheim

amstray

Tesla er dyrt å forsikre (anbefaler veldig å sjekke flere selskap, jeg fikk tilbud fra 18000 til 85000 per år med samme bonus og kjørelengde). Men Tesla er billig å eie, sammenliknet med fossilbiler. Mye billigere og sjeldnere servicer.
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

Atle3

Jeg er bare nysgjerrig, når det snakkes om smøring av bremser. Hva er det som blir smurt? Har skrudd på mye bremser på alle bilene jeg har hatt og skjønner ikke helt. :)

Jejl

85 000 pr år? Ikke skriveleif?
Vår P85 startet på 4 800 kr i 2013, og har steget nokså jevnt til 6 800 kr nå. Forsikret i If 20 000 km i året.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA