Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).

Startet av Anterialis, mandag 13. januar 2020, klokken 20:17

« forrige - neste »

Anterialis

Hei!

For det første beklager jeg evt. feil terminologi. Jeg kan svært lite om strøm, men er veldig lærevillig =) Korriger meg gjerne!

Jeg skal installere ladeboks i boligen med IT-nett (Tibber Easee) med størst mulig effekt, dvs. 230V 32A med tre faseledere. Dette skal kunne gi meg ca. 11 kW (230x32x1,6?). Men, såvidt jeg vet er det kun Tesla som kan lade med 230v tre-fas. Dersom jeg tilkobler en bil som kun aksepter 1-fas, vil laderen (eller bilen?) da kun benytte seg av 1-fas strøm og bilen dermed lade som normalt? Eller vil bilen nekte å ta imot lading?


2) Enda en ting jeg ikke forstår. Ladeboksen jeg tenker kjøpe (Tibber Easee) har innebygget jordfeilbryter type B. Flere steder (bl.a. Tibber selv og elgrossisten, se bilde nederst) skriver at jeg dermed ikke trenger å installere egen jordfeilbryter type B i sikringsskapet. Elektrikeren jeg har snakket med sier dette ikke har noe å si, og at kursen (jeg er usikker på terminologien her..) uansett må ha en slik jordfeilbryter i skapet. Hvorfor er det slik? To jordfeilbrytere??

EDIT: Når jeg ser i sikringsskapet kan det se ut som om jordfeilbryteren sitter i selve kurssikringen (det er egen T-knapp på hver enkelt automatsikring), kan dette stemme? Er det derfor det trengs ekstra jordfeilbryter på sikringen i sikringsskapet (jordfeilbryter type A?) i tillegg til jordfeilbryter type B i ladeboksen??

Du kan ikke vise dette vedlegget.



takk for svar :)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

jkirkebo

Sitat fra: Anterialis på mandag 13. januar 2020, klokken 20:17
Hei!

For det første beklager jeg evt. feil terminologi. Jeg kan svært lite om strøm, men er veldig lærevillig =) Korriger meg gjerne!

Jeg skal installere ladeboks i boligen med IT-nett (Tibber Easee) med størst mulig effekt, dvs. 230V 32A med tre faseledere. Dette skal kunne gi meg ca. 11 kW (230x32x1,6?). Men, såvidt jeg vet er det kun Tesla som kan lade med 230v tre-fas. Dersom jeg tilkobler en bil som kun aksepter 1-fas, vil laderen (eller bilen?) da kun benytte seg av 1-fas strøm og bilen dermed lade som normalt? Eller vil bilen nekte å ta imot lading?


2) Enda en ting jeg ikke forstår. Ladeboksen jeg tenker kjøpe (Tibber Easee) har innebygget jordfeilbryter type B. Flere steder (bl.a. Tibber selv og elgrossisten, se bilde nederst) skriver at jeg dermed ikke trenger å installere egen jordfeilbryter type B i sikringsskapet. Elektrikeren jeg har snakket med sier dette ikke har noe å si, og at kursen (jeg er usikker på terminologien her..) uansett må ha en slik jordfeilbryter i skapet. Hvorfor er det slik? To jordfeilbrytere??

1. Du kan fint lade en 1-fase bil.

2. Om det brukes dobbeltisolert kabel fra skapet til ladestasjonen trenger du ikke jordfeilbryter i skapet. Da kan du bruke en vanlig automatsikring. Om det ikke brukes dobbeltisolert kabel må du ha jordfeilbryter i skapet, da kan du bruke en jordfeilautomat type A (som på alle de andre kursene i skapet). Noen type B trenger du ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pberg

Jeg fikk akkurat innstallert Easee-lader, og det ble brukt dobbeltisolerte kabler (PFXP). Da ble det kun vanlig automatsikring for laderene.

Men du KAN ha jordfeilautomat foran de også.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Erik Ola Ulvestad

#3
1. Det går fint. Fordi: Der Easee i TN nett vil kople faseledningar til L1 L2 L3 og nøytral til N så vil det i IT nett bli kopla til L1 L2 og N. Ein 1-fase bil vil uansett trekke last mellom L1 og N og der mellom er det då altså 230V på same måte som i TN nett. (TM3 nyttar dette best, enkelte andre kan nytte openDelta/V-kopling med "2-fas" (kjapp, men dårleg terminologi...) og mange andre elbilar kan kun bruke 1-fas i IT nett.)
2. Elektriker er antakeligvis tradisjonellt opptatt av å også sikre kabelstrekket. Men om dette er ein dedikert kurs så er det som jkirkebo nemner mulig å bruke kabel som omgår dette kravet. Elektriker burde også vite at jordfeilvern type A kan verte 'forstyrra' i likeretterdrifter (som elbillader er) også i normal drift. Dette er bakgrunnen for krav om type B vern.

Automatane du har med knapp er s.k. kombiautomatar for overstrøm og jordfeil i same modul. Desse finnest også i TypeB utgåve, men har relativt stiv pris.

I tillegg er det no krav om overspenningsvern, i det minste for huset.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Erik Ola Ulvestad

#4
Sitat fra: pberg på mandag 13. januar 2020, klokken 23:04
Men du KAN ha jordfeilautomat foran de også.

Typisk er det vel ikkje godkjent iht. NEK? (Type A framfor type B, altså.)

Edit: Dersom ein i ladeboks har DC RCM med tilstrekkelig følsomhet (som Easee 4-6 mA DC) så skal dette koble ut på DC feil som er mindre enn den strøm som kan blokkere type-A vern. I så tilfelle kan A vern bli verande i fordeling. Med dobbeltisolert kabel til dedikert kurs kan evt installatør erklære at A-vern har ingen funksjon lenger (Forutsatt DC RCM /B vern i ladeboks), vern er då ikkje påkrevd i privatbolig.

Grad av "likeretterstøy"/dc komponenter aukar med ladestrømmen. Lading med 32A kan vere problematisk for TypeA vern med eit "standard" Type B 30mA vern ved/i ladestasjon.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

pberg

I følge manualen til easee så skal dette være ok:

SitatVelg vern og kabeltype
Det bør alltid benyttes et eksternt jordfeilvern (Type A) i fordelingsskapet.
Dette er primært for å beskytte mot berøring av evt. skadde
tilførselsledninger eller annet koblingsmateriell. B-vernet i boksen vil ikke
påvirke funksjonen til andre (eksterne) vern.

SitatJordfeilvern - Type B
Det innebygde vernet i laderen er elektronisk og skrur av strømmen til
elbilen dersom det måler en DC-lekkasjestrøm på 4-6mA og/eller en AC
lekkasjestrøm på 20-30mA.
Dette gir en selektivitet i systemet, slik at et eventuelt eksternt A-vern
normalt ikke løses ut ved en jordfeil (AC og/eller DC).
Det elektroniske vernet i laderen resettes enkelt ved å plugge ladekabelen
ut og inn av elbilens ladekontakt.
Vi anbefaler at det alltid benyttes et eksternt jordefeilvern (type A) i
fordelingsskapet. Dette er primært for å beskytte mot berøring av evt.
skadde tilførselsledninger eller annet koblingsmateriell, men det er
opp til den autoriserte elektrikeren å planlegge og evaluere hver enkel
installasjon.
B-vernet i laderen vil ikke påvirke funksjonen til andre (eksterne) vern.

Regner med at de vet hva de snakker om.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Anterialis

Takk alle!
Pberg: Takk for info. Det er slik elektrikeren (PEC) fortalte meg også, at jeg må ha jordfeilbryter type A i sikringsskapet, selv om det er dobbeltisolerende kabel mellom skap og ladeboks.

Da blir det vel slik: jordfeil type A i skap, dobbeltisolerende kabel til Easee ladeboks med 230v 32a 3-fas. Hovedsikringen byttes til største mulig (søknad..), håper på 80A, har jo kun 50 i dag (lite energieffektivt hus...). Det blir vel bra til slutt =)


Tilleggspørsmål: Jeg får som Tibberkunde noe avslag på Easee boks (6900). I tillegg har jeg noe verjepenger (1000kr), slik at jeg får boksen for 5900. Jeg tenker derfor å ikke slå til på disse fasttilbudene for ladeboksen inkl. montasje og materiell for fastpris. Derimot tenker jeg be om timespris og betale for alt materiale selv ettersom hva de bruker. Hva tenker dere om det? Vil elektrikeren spille på lag med meg å forsøke få det billigst mulig, eller tror de at "hmm denne kunden forsøker å gjøre det billigere, det må vi unngå.."? Ofte inkluderer de jo inntil 10m kabelstrekk, men hos meg er det 2m i luftlinje (kanskje 3m kabel), og svært enkelt forøvrig (naboer med klin likt hus fikk det utført på kun kanskje 3 timer, 3 timer x 1000kr timespris er jo bare 3000kr... Hovedsikring m installasjon er vel 3000kr materiale, 2000kr? Det blir jo kun 8000kr. Legg til 6000kr for boksen jeg kjøper selv så ender jeg på 14000kr, laveste fastpris jeg har sett er 16000kr... Hva tenker dere?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

tolapet

Uansett hva vi tenker, mener, synser og tror...det er den elektrikeren som du til slutt velger til å  utfører jobben,
som vil kunne gi deg eksakt pris.... 8)....sånn er det bare...
Elektrikeren er også den som SKAL gi deg det riktige oppsettet, m.h.t. jordfeilbryter, sikring, kabeltype etc.
Lykke til..

pberg

Jeg var nok "heldig" med elektriker, de hadde ingen problemer med at jeg hadde gjort følgende selv:

Gravd ned og trukket ny 5G10mm2 PFXP til garasje.
Montert underfordelingsskap i garasje.
Trukket 5G6mm2 PFXP til to Easee-bakplater og koblet disse.
Montert nytt, tomt sikringsskap i kjeller, siden det gamle var helt fullt, og det ikke var plass til å legge om til 3-fas.
Anskaffet ca 20 nye jordfeilautomater til gammelt sikringsskap.

De koblet så opp ny 3-fas inntak i nytt sikringsskap, flyttet inntakskabel fra det gamle til det nye, trakk ny kabel opp til gammelt sikringsskap, monterte overspenningsvern, hovedsikring og sikringer til underfordeling i garasje, og byttet alle de gamle automatsikringene med nye jordfeilautomater.

Medgått tid på dette var en elektriker + lærling, og de jobbet fra ca 7:30 til 14:00. Da kom i hvert fall strømmen tilbake. Usikker på om de jobbet hele tiden, eller om de måtte vente på Lyse som monterte den nye strømmåleren i kjelleren.

Koblingen til Easee-laderene går gjennom følgende sikringer: Hovedsikring (3x50A), automatsikring til underfordeling (3x40A), bryter for hele underfordeling i skap i garasje, automatsikring (3x32A), Easee1 og Easee2.



Gruer meg litt til regningen uansett.. :-)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Anterialis

Sitat fra: pberg på tirsdag 14. januar 2020, klokken 07:48
I følge manualen til easee så skal dette være ok:

SitatVelg vern og kabeltype
Det bør alltid benyttes et eksternt jordfeilvern (Type A) i fordelingsskapet.
Dette er primært for å beskytte mot berøring av evt. skadde
tilførselsledninger eller annet koblingsmateriell. B-vernet i boksen vil ikke
påvirke funksjonen til andre (eksterne) vern.

SitatJordfeilvern - Type B
Det innebygde vernet i laderen er elektronisk og skrur av strømmen til
elbilen dersom det måler en DC-lekkasjestrøm på 4-6mA og/eller en AC
lekkasjestrøm på 20-30mA.
Dette gir en selektivitet i systemet, slik at et eventuelt eksternt A-vern
normalt ikke løses ut ved en jordfeil (AC og/eller DC).
Det elektroniske vernet i laderen resettes enkelt ved å plugge ladekabelen
ut og inn av elbilens ladekontakt.
Vi anbefaler at det alltid benyttes et eksternt jordefeilvern (type A) i
fordelingsskapet. Dette er primært for å beskytte mot berøring av evt.
skadde tilførselsledninger eller annet koblingsmateriell, men det er
opp til den autoriserte elektrikeren å planlegge og evaluere hver enkel
installasjon.
B-vernet i laderen vil ikke påvirke funksjonen til andre (eksterne) vern.

Regner med at de vet hva de snakker om.


Jeg fant dette på Elgrossistens ladeguide. Virker som de sier du IKKE skal ha JFB type A i sikringsskap om ladeboks er sikret med type B JFB ??? Jeg er selvsagt helt enig med ovenstående, elektrikeren kan dette, la dem gjøre jobben. MEN jeg er jo nysgjerrig og lærevillig! Hva tenker dere:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Erik Ola Ulvestad

Du har nok tilfelle 3) i Elbilgrossisten sin guide.
Med Easee boksen har du DC RCM med lav DC utløsestrøm (<6 mA) som vern. Installatør skal/kan då behalde Type A jordfeilvern i skap og bruke valgfri kabel. Det er ikkje nødvendig å bytte til B i dette tilfellet. Med dc feil strøm <6 mA blir ikkje spole i A vern tilstrekkelig oppmagnetisert til å miste sin funksjon så det vernet vil ha ein viss funksjon i å overvake kabel mellom ladeboks og skap.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Anterialis

Aha, så det er ikke en vanlig JFB type B i ladeboksen (Tibber Easee), da forstår jeg! Takk =)

Blir det da slik at kursen sikres i skapet med egen jordfeilautomat / automatsikring inkl. jordfeilbryter type A? Begynner å demre litt...
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

pberg

SitatDet innebygde vernet i laderen er elektronisk og skrur av strømmen til
elbilen dersom det måler en DC-lekkasjestrøm på 4-6mA og/eller en AC
lekkasjestrøm på 20-30mA.

Jordfeilbryter type A er sistnevnte her, AC lekkasjestrøm. Jordfeilbryter type B er dette pluss DC-vern. Og det vil si at Easee-boksen har type B innebygget.

SitatIEC Standard 60755 (General requirements for residual current operated protective devices) defines three types of RCD depending on the waveforms and frequency of the fault current.

Type AC RCDs trip on sinusoidal residual current.
Type A RCDs also respond to pulsating or continuous direct current of either polarity.
Type B RCDs also respond to steady DC, and higher frequency current, or for combinations of alternating and direct current as may be found from single-phase or multi-phase rectifying circuits, like all the switching power supplies used at home, or for example washing machines etc., equipped with DC motors.

Altså, type B er type A med også DC-vern.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: pberg på torsdag 16. januar 2020, klokken 07:42
Altså, type B er type A med også DC-vern.
Joda, men om DC vern er i form av RCM med lav deteksjonsgrense (<6mA) så blir selektivitet slik at du kan beholde A vern framfor B vern. Det er vel eit poeng her for TS mtp kva elektrikar skal installere eller behalde i opprinneleg elskap. (Med eit 'standard' 30mA TypeB vern i/ved ladestastasjon er det ikkje iht foreskrift å ha A framfor B. (A i tavle, altså). Mange elektrikarar vil nok lese dette slavisk og forlange å bytte type-A vernet til type-B. Neppe nødvendig altså, IMHO)
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

KjellG

Gitt en kurs som starter med et A-vern i skapet og ender i en ladeboks med en eller annen form for B-vern. Jeg ser ikke noe problem og jeg ser ikke hvordan sikkerheten økes ved å redusere fra A-vern til sikring i skapet.

Jeg mener en blander sammen med situasjoner der det er en forgrening, f.eks. med felles forankoblet A-vern for hele installasjonen, eller en kurs med en avgrenet stko før ladeboks.

En ser seg blind på uttrykket «aldri A foran B».

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA