Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål vedr. ladeboks og faseledere samt jordfeilbryter(e).

Startet av Anterialis, mandag 13. januar 2020, klokken 20:17

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Her er du ved sakens kjerne. Det blir ikkje meir sikkert ved å ta vekk A vern. Formålet er å ha selektivitet slik at ikkje A vernet mister sin funksjon for evt øvrig installasjon. Desverre vil 1 eller fleire B vern 30mA ved høg ladelast kunne sleppe gjennom nok dc/støy til at A vernet er satt ut av funksjon.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

teralv

Jeg har 400V - 3 faser (L1-L2-L3+N og Jord).

Har bytta ut Saltoen med en ny Easee Home lader. Trodde den inneholdt alt man trengte, men ble nå usikkert mtp B-Vern.

Kursen fra sikringsskap står det en 32 amp 3 fase sikring, UTEN jordfeilbryter. Det er jordfeilbryter på hver enkelt annen kurs i hus.

Kabelen fra sikringsskap er denne som er dobbeltisolert: https://www.elektroimportoren.no/tfxp-mr-flex-5g6mm-sort/1019193/Product.html

Spørsmålet er:

Er installasjonen godkjent uten jordfeilbryter på denne kurs, med dobbeltisolert kabel og det Easee laderen inneholder?

Eller må jeg få satt inn Type-B jordfeilbryter i tillegg på kursen før lader, som denne: https://www.elbilgrossisten.no/products/chint-jordfeilbryter-type-b-63a?currency=NOK&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google%20Shopping&gclid=CjwKCAjwj42UBhAAEiwACIhADk1RW0dmvm1kZoexItKk3U_Bewag6mFBcOxHrTpScP8sLez8oW4AHhoCehIQAvD_BwE

Vil denne dekke alle former for jordfeilbryter som jeg har på de andre kursene, + B vern ?




------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

turfsurf

Sitat fra: teralv på tirsdag 17. mai 2022, klokken 14:51
Eller må jeg få satt inn Type-B jordfeilbryter i tillegg på kursen før lader, som denne:

Vil denne dekke alle former for jordfeilbryter som jeg har på de andre kursene, + B vern ?
Du trenger ikke Type B med Easee, men Type A. Easee har innebygget DC-RCM.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

teralv

Se vedlagt bilde.

Da må rett og slett denne 32 amp 3 fas sikringen byttes ut med en som har jordvern innebygget, så er det ok?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

Søkte litt, finnes det i det hele tatt en automatsikring 3 pol+n med jordfeilbryter?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

teralv

Takk, finner du noe fra Eaton ?
Finner denne, men var da hinnsides pris, og ikke sikkert fungerer heller. Må ha 4p 32 amp, 30ma jorfeiltrigger.
https://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-mrb4-32-3n-c-003-a-4pol-eaton/1654597/Product.html

For øvrig står Easee på sitt med følgende svar:

Hei Terje,

Det stemmer at laderen ikke har integrert  B-vern i laderen, men det er heller ikke et krav. Krav til vern kan løses på to måter:
1. B-vern i sikringsskapet eller i laderen.
2. A-vern i sikringsskapet eller i laderen og innebygget DC overvåking (RDC-DD/DC-ROM 6mA) i sammsavar med NEK IEC62955.

I Easee laderen er dette løst med alternativ 2.

Du trenger ikke gjøre noen endringer. Hører fra deg om du har flere spørsmål.


Med vennlig hilsen / Best Regards,

Easee



Jeg sier det er dumt at NAF har skapt så mye usikkerhet, og da svarer Easee:

Vi er helt enig med deg at NAF skaper mye forvirring her og har invitert de på besøk til oss slik at vi finner ut hva som er utfordringen med måten vi har valgt å løse dette på.

Mvh
Easee
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

MrBacardi

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA