Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterigaranti 8 år - hva dekkes?

Startet av jonnyjb, mandag 13. januar 2020, klokken 19:37

« forrige - neste »

jonnyjb

Det skal være 8 års batterigaranti på Opel Ampera, noen som har mer detaljer om hva som dekkes? Jeg har en 2013-modell som ikke lenger vil lade (et eller annet kortslutter i bilen når lading settes i gang, og sikringen til laderen/ladeboksen går umiddelbart). Jeg har kjøpt bilen brukt, og er usikker på hva garantien dekker.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

arthur

Her kan det tenkes to muligheter: 1. garanti fra forhandler under åtteårs garantien og da ville jeg ha ringt en forhandler og snakket med de og spurt. og 2. reklamasjon overfor selger som du har kjøpt bilen brukt fra.

https://www.biladvokat.no/reklamasjon-bruktbil/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

sjokomelk

Uten at jeg vet mere av detaljene, så kan det være ladeporten som er ødelagt. Jeg fikk problemer med min med at enkelte ladestasjoner med Type1-plugg gikk i jordfeil da jeg plugget inn bilen. Viste seg at det ladekontakten hadde sprukket og så var det fuktighet som lagde krypstrøm og jordfeil. Jeg fikk skiftet min på garanti, men det var mens bilen fortsatt var under nybilgarantien til Opel.

Det er ikke feil på batteriet hvis hybridsystemet fortsatt fungerer. Får du batterifeil (som jeg også fikk en gang), så kan du ikke kjøre bilen lenger, da bl.a. bensinmotoren ikke har egen startmotor, men bruker 55kW generatoren som motor for å snurre den i gang.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

EV-FTW

Batterigaranti gjelder kun batteri og ombordlader.
Den er forholdsvis begrenset. I USA og Storbritannia dekker den faktisk langt mer, men altså ikke her i Norge.

Ser det blir foreslått reklamasjon mot selger, men tviler sterkt på du får dette gjennom. Dersom selger har skjult dette for deg, så ja. Derimot har jo dette fungert for deg en stund, og så kommet. En feil som brått oppstår, og som selger/tidligere eier ikke har vist om, ei heller kan belastes for.

Bilen må levers verksted, og så satse på at det ikke er en alvorlig feil.

Er der en ting jeg har lært med disse bilene, når det er feil på dem, kan de bli ganske kostbare.

Er ikke så mye feil på bilene, men har noen gjengangere, og det er mye elektronikk.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Ampera

#4
Dekker vel nesten alt som har med 400 volts system å gjøre... forhandleren min nektet først men da hjelper det å vise til det som er spesifisert i servicehefte under punkt 5:

5. Spesiell garanti for Ampera I tillegg til de foranstående garantibestemmelser gir Opel garanti på visse høyspentkomponenter til Opel Ampera nevnt nedenfor, på 8 år eller 160.000 km, alt etter hva som inntrer først, fra startdatoen for garantien på kjøretøyet. Reklamasjonskrav kan kun fremsettes overfor selgende Opel Autorisert Distributør eller et Opel Autorisert Ampera Verksted, og
alle reparasjoner kan bare utføres av et Opel Autorisert Ampera Verksted. Du finner informasjon om Opel Autorisert Ampera Verksteder på www.opel.no. Denne garantien dekker reparasjon i garantitiden av mangler som skyldes produksjons- eller materialfeil på enhver Ampera høyspentkomponent nevnt nedenfor. Omfattes utbedringene av kjøpslovenes reklamasjonsregler vil utbedring skje i samsvar med lovens regler. Garantibestemmelser for drivbatterier Som for alle andre batterier reduseres energimengden høyspenningsbatteriet kan lagre med tiden og med antall kjørte kilometer. Avhengig av bruken kan batteriet tape fra 10 til 30% av kapasiteten i løpet av garantitiden. Et Opel Autorisert Ampera Verksted vil fastslå om batteriets energikapasitet (lagring av kWh) er i orden basert på kjøretøyets alder og kjørelengde. Om nødvendig vil høyspennningsbatteriet bli skiftet med et fabrikknytt eller fabrikkoverhalt høyspenningsbatteri.
Ved bytte av batteri der du ikke har krav på nytt batteri, vil byttebatteriet minst tilsvare stand og standard i forhold til bilens alder og kjørte kilometer. Andre komponenter som dekkes av den spesielle Amperagarantien I tillegg til batteriene dekkes følgende komponenter av garantien: Høyspenningsledninger, høyspennings kontrollmoduler, kraftinvertermoduler, 14 volts kraftmodul, høyspennings batterilader, bremsehydraulikkaggregat, elektrisk drivenhet og interne komponenter inkludert elektrisk hydraulikkpumpe, kontrollmodul for elektrisk hydraulikkpumpe, og 3-fase kabler.

jonnyjb

#5
Takk for svar til dere alle (arthur, sjokomelk, Øyst1 og Ampera)!

Jeg ringte til selger (et Mekonomen-verksted) og forklarte saken (etter at jeg hadde fått skaden reparert hos et Opel-verksted), og de foreslo at de tok halvparten av kostnadene. Jeg synes dette var fair og gikk med på det, så nå er saken ute av verden.

Ampera: Ang. servicehefte står det følgende i min utgave av dette (datomerket 06/2012):

5. Spesiell garanti for Ampera
I tillegg til de foranstående garantibestemmelsene gir Opel garanti på høyspenningsbatteriet til Opel Ampera på 8 år eller 160.000 km, alt etter hva som inntrer først, fra startdatoen for garantien på kjøretøyet.

Reklamasjonskrav kan kun fremsettes overfor selgende Opel Autorisert Distributør eller et Opel Autorisert Ampera Verksted, og alle reparasjoner kan bare utføres av et Opel Autorisert Ampera Verksted. Du finner informasjon om Opel Autorisert Ampera Verksteder på www.opel.no.

Garantibestemmelser for drivbatterier
Som for alle andre batterier reduseres energimengden høyspenningsbatteriet kan lagre med tiden og med antall kjørte kilometer. Avhengig av bruken kan batteriet tape fra 10 til 30% av kapasiteten i løpet av garantitiden. Et Opel Autorisert Ampera Verksted vil fastslå om batteriets energikapasitet (lagring av kWh) er i orden basert på kjøretøyets alder og kjørelengde. Om nødvendig vil høyspenningsbatteriet bli skiftet med et fabrikknytt eller fabrikkoverhalt høyspenningsbatteri. Omfattes utbedringen av kjøpslovenes reklamasjonsregler vil utbedring skje i samsvar med lovens bestemmelser.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

EV-FTW

Sitat fra: jonnyjb på fredag 28. februar 2020, klokken 18:47
Takk for svar til dere alle (arthur, sjokomelk, Øyst1 og Ampera)!

Jeg ringte til selger (et Mekonomen-verksted) og forklarte saken (etter at jeg hadde fått skaden reparert hos et Opel-verksted), og de foreslo at de tok halvparten av kostnadene. Jeg synes dette var fair og gikk med på det, så nå er saken ute av verden.

Ampera: Ang. servicehefte står det følgende i min utgave av dette (datomerket 06/2012):

5. Spesiell garanti for Ampera
I tillegg til de foranstående garantibestemmelsene gir Opel garanti på høyspenningsbatteriet til Opel Ampera på 8 år eller 160.000 km, alt etter hva som inntrer først, fra startdatoen for garantien på kjøretøyet.

Reklamasjonskrav kan kun fremsettes overfor selgende Opel Autorisert Distributør eller et Opel Autorisert Ampera Verksted, og alle reparasjoner kan bare utføres av et Opel Autorisert Ampera Verksted. Du finner informasjon om Opel Autorisert Ampera Verksteder på www.opel.no.

Garantibestemmelser for drivbatterier
Som for alle andre batterier reduseres energimengden høyspenningsbatteriet kan lagre med tiden og med antall kjørte kilometer. Avhengig av bruken kan batteriet tape fra 10 til 30% av kapasiteten i løpet av garantitiden. Et Opel Autorisert Ampera Verksted vil fastslå om batteriets energikapasitet (lagring av kWh) er i orden basert på kjøretøyets alder og kjørelengde. Om nødvendig vil høyspenningsbatteriet bli skiftet med et fabrikknytt eller fabrikkoverhalt høyspenningsbatteri. Omfattes utbedringen av kjøpslovenes reklamasjonsregler vil utbedring skje i samsvar med lovens bestemmelser.

I serviceheftet på min Ampera stod det samme, og jeg fikk problem med ABS hydraulikk aggregat, som kostet rett i underkant av 50 000 å fikse. Ble ikke dekket av noen garanti, da det ikke stod i mitt servicehefte, og Opel Norge sa det ikke ble dekket. Jeg prøvde å vise til at i England ble dette dekket, og at det stod i serviceheftet, men hjalp ikke.

Jeg kjøper aldri en Opel igjen. Har hatt 2 stk, og det er de bilene jeg har hatt med mest feil og store utlegg.

Amperaen er solgt. Hadde den i 3 mnd, og totalt ble det fikset feil for ca 80 000 kr! Vet dette er subjektivt, men jeg vil aldri anbefale den bilen til noen, er den største drittbilen jeg har hatt.

Nå ser jeg den står til salgs hos en forhandler på Finn. Håper for neste eier at de slipper problem, nå som så mye er blitt fikset på bilen!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

sjokomelk

Synd å høre at historien ende så dårlig for deg.
Jeg var fullt klar over da jeg kjøpte bilen at det kunne det bli en dyr affære å holde liv i den etter at garantien var gått ut. Spesielt med så mye "lea-mikk" og elektronikk. Og ikke minst ut i fra det at GM solgte visstnok hver bil for halvparten av det det kostet å lage den. Prestisjeprosjekt med masse dyre deler.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ampera

#8
Sitat fra: jonnyjb på fredag 28. februar 2020, klokken 18:47
Takk for svar til dere alle (arthur, sjokomelk, Øyst1 og Ampera)!

Jeg ringte til selger (et Mekonomen-verksted) og forklarte saken (etter at jeg hadde fått skaden reparert hos et Opel-verksted), og de foreslo at de tok halvparten av kostnadene. Jeg synes dette var fair og gikk med på det, så nå er saken ute av verden.

Ampera: Ang. servicehefte står det følgende i min utgave av dette (datomerket 06/2012):

5. Spesiell garanti for Ampera
I tillegg til de foranstående garantibestemmelsene gir Opel garanti på høyspenningsbatteriet til Opel Ampera på 8 år eller 160.000 km, alt etter hva som inntrer først, fra startdatoen for garantien på kjøretøyet.

Reklamasjonskrav kan kun fremsettes overfor selgende Opel Autorisert Distributør eller et Opel Autorisert Ampera Verksted, og alle reparasjoner kan bare utføres av et Opel Autorisert Ampera Verksted. Du finner informasjon om Opel Autorisert Ampera Verksteder på www.opel.no.

Garantibestemmelser for drivbatterier
Som for alle andre batterier reduseres energimengden høyspenningsbatteriet kan lagre med tiden og med antall kjørte kilometer. Avhengig av bruken kan batteriet tape fra 10 til 30% av kapasiteten i løpet av garantitiden. Et Opel Autorisert Ampera Verksted vil fastslå om batteriets energikapasitet (lagring av kWh) er i orden basert på kjøretøyets alder og kjørelengde. Om nødvendig vil høyspenningsbatteriet bli skiftet med et fabrikknytt eller fabrikkoverhalt høyspenningsbatteri. Omfattes utbedringen av kjøpslovenes reklamasjonsregler vil utbedring skje i samsvar med lovens bestemmelser.


Kan da vare at det er flere versjoner av garantibestemmelser som er ute, eller at denne ble forandret/oppdatert ?
Jeg har solgt min Ampera i mars 2019 og kjøpt Volvo V60 D6 plug inn.
Har ikke hatt noen alvorlig feil på de 50k km jeg har kjør på 3 år, kun vanlig service, olje+ kjølevæske, har aldri  byttet klosser eller skiver eller noe annet av deler.
Var en sensor på forbrennigsmotor som gikk i stykker måtte betale for den selv den kom på 1500 da det ikke var en del av 400 volt system.
Ellers var det en feil på innebygd lader rett før jeg solgte bilen som da ble fikset på garanti.
Som sagt har ikke servicehefte foran meg nå men her er en kopi av en som er datert 01.2015 og som ligger på nett ( Side 28/30) :
https://spotidoc.com/doc/4546382/opel-service--og-garantihefte
Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA