Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

GM Volt/Ampera bruker 6,4 - 7,6 liter bensin pr 100 km

Startet av AntiRegreim, tirsdag 12. oktober 2010, klokken 21:38

« forrige - neste »

AntiRegreim


AntiRegreim

#1
Til sammenligning bruker Prius ca en liter mindre - men det er fra første km bilen ruller når Volt bruker null.
Sammensetningen prosent batteridrevet + prosent bensindrevet den enkelte bileier har som kjøremønster vil derfor
avgjøre om hun totalt sett får lavest forbruk med Volt eller Prius.

Den kommende plug-in Priusen vil kjøre 10-18 km på batteri og samtidig få lavere forbruk  etter disse km'ene.
Og da  endrer knekkpunktet for lavest totalforbruk  seg til fordel Prius.

En annen sak er basert på bilmerkenes rykte, vil alle fornuftig kalkulerende bilkjøpere kjøpe Toyota framfor GM uten et sekunds betenkning.

Større konkurranse kan Toyota få fra Volvo som diesel-plug-in hybridiserer sin V60 med (teoretisk) 50 km rekkevidde på batteridrift.
I motsetning til bensinhybridene burde en dieselhybrid kunne ha lavere langturs-forbruk enn en tilsvarende bil med ren dieseldrift.



elektrolux

Sitat fra: AntiRegreim på torsdag 14. oktober 2010, klokken 17:04Større konkurranse kan Toyota få fra Volvo som diesel-plug-in hybridiserer sin V60 med (teoretisk) 50 km rekkevidde på batteridrift.

Avgiftsreglene burde her likestillt Bensin og Diesel/elektriske hybrider med Bensin og Diesel/Hydrogen hybrider ala Mazda RX8.

På hydrogen hybridene tillates drift på fossilt drivstoff om fossiltanken er mindre enn 5 liter (eeler var det 10 liter). Hadde samme regel gjeldt Elhybridene hadde mange flere valgt disse. Skal bilen selges, eller bruksmønster endres kunne normal fossiltank monteres inn mot betaling av avgifter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ca119

Ja, det leste jeg også i et tysk bilblad forleden.
Batteriet holder for ca 60 km, deretter starter generatoren for å lage strøm.

Det holder for småkjøring, men som el-bil får man den vel ikke registrert - da kunne det vært interessant.
Med et forbruk på 0,7 liter bensin per mil på langkjøring, er den jo alt annet en bensingjerrig!



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA