Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bil med plass til to hunder som ikke koster skjorta?

Startet av Even Dørum, mandag 13. januar 2020, klokken 13:30

« forrige - neste »

Even Dørum

Etter mye om og men sitter jeg og samboeren å vurderer å bytte ut "bilparken" med en elektrisk. Per nå har vi to, men ettersom jeg har byttet jobb blir "min" bil bare stående, og fruen kunne tenke seg å bytte ut dieseldyret sitt.

Utfordringen er at ingen av oss har noe særlig kjennskap, men stiller uansett en del krav til bilen, så det er her jeg håper dere med erfaring og kunnskap kommer inn.

Daglig kjøremønster består av pendling til/fra jobb. Ca 4 mil per vei, mulighet for lading på jobb og hjemme. Dette regner jeg ikke med er noe problem uansett modell, men utfordringene som sannsynligvis er større er nok:

Vi bor i Nord-Norge, på innlandet. Snittet på vinteren ligger nok rundt -10 til -15 grader, men det er heller ikke uvanlig med kuldeperioder på -30 i en uke eller to. Vil det da være realistisk å kunne forvente å pendle med elbilen til/fra jobb daglig?

Plass er en annen utfordring. Vi har ingen barn så plassen i baksetet er tilnærmet ubetydelig. Dog har vi et bur med følgende mål:

Bredde 965 mm
Høyde 660 mm
Lengde 835 mm

Som altså helst må få plass i bagasjerommet. Det går fint inn i både Focusen (stv) og Kugaen vi har nå. Men det er altså et ønske/krav at buret skal gå inn i bagasjerommet, både for komfort for hundene og sikkerhet.

Noen tips? Budsjettet har vi ikke sett veldig på enda, antar vi får litt i innbytte for de to bilene og kan spytte i litt selv også, men jeg ser helst for meg en brukt elbil og ikke en av de nye 2020 modellene som koster 6-700,000, for det har vi ikke råd til.

Morten M.

Ser for meg ut til at en brukt model x er greia. Helst en med 5 seter for da får du enormt med lagringsplass. Noe sånt?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=163046276
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Svein_H

Sitat fra: Morten M. på mandag 13. januar 2020, klokken 15:29
Ser for meg ut til at en brukt model x er greia. Helst en med 5 seter for da får du enormt med lagringsplass. Noe sånt?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=163046276

Hehe, dette må da være en spøk? Når TS sier de ikke har råd til en ny bil som koster 6-700.000,- så anbefaler du en brukt en til 617.000,- i stedet..? :D

Jeg er litt usikker på hvordan TS vektlegger baksetet. Selv om han skriver at de ikke har barn og at bakseteplass ikke betyr noe, vil det si at det er akseptabelt å legge ned baksetet for å få inn buret, eller skal buret få plass uten at seteryggen må legges ned? Størrelsen på buret tilsvarer forøvrig ca 1 stk komfyr/vaskemaskin o.l. (inkl.emballasje) på langs inni bilen (bredden er uvesentlig i denne sammenheng), og det er det uansett få biler unntatt stasjonsvogner som klarer uten å legge ned seteryggen. Hvis buret har skrå bakvegg vil det jo hjelpe mye, men det står det ingenting om.

80 km daglig (med mulighet for lading etter 40) i -30 bør alle kurante elbiler klare uten problemer, så rekkevidde vinterstid anser ikke jeg som noen utfordring hvis dette er kravet. Hvis tanken derimot er å kvitte seg med begge bilene og erstatte de med én elbil (noe jeg får inntrykk av i innlegget) bør nok TS og samboer sette seg ned og tenke grundig over hva slags kjøring de planlegger å foreta seg utenom jobbpendling, og i hvilken grad de vil basere seg på leiebil (eller annen transport) ved lengre turer både sommer og vinter, ellers er nok risikoen stor for at de kan bli skuffet.

Vet ikke om mulighet for hengerfeste eller takstativ betyr noe? Hengerfeste er jo kun begrenset til noen få (og relativt dyre) modeller, men mange (ikke alle) har mulighet for takstativ.

Kjekt med litt mer info før man kommer med konkrete anbefalinger.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Even Dørum

En brukt tesla til 600k er nok like uaktuelt som en ny bil til 600k, ja.

Buret har skrå vegg både foran og bak. Den umiddelbare tanken er å kun ha en bil, ja, mest fordi det bare er en i husholdningen som kjører den daglig. Vi kjører sjeldent mer enn de 8 milene tur-retur, og selv om vi bor landlig til er det en og annen buss her og dersom det skulle bli behov for det. Lengste strekningen jeg kan se for meg som blir å gjøres nå og da (1 gang i måneden, kanskje) er drøyt 12 mil en vei. Også med mulighet for lading før hjemtur. Skulle det bli behov for en skikkelig langtur er det alltids mulighet for å låne en forbrenningsbil hos foreldre e.l., som neppe kommer til å gå over til elbil. Som han selv sa hadde han nok kjøpt sin siste bil nå sist det ble ny bil.

Vil jo helst unngå å måtte legge ned bakseter for å få plass, da svigermor av og til er passasjer. Det er sjeldent, men greit å ha bakseter i tillegg til buret bare i tilfelle.

Takstativ har vi på begge bilene, men brukt en gang ifbm flytting så det er langt fra noe krav. Hengerfeste hadde selvfølgelig vært praktisk, men igjen, her er muligheten stor for at å låne en bil de få gangene i året det er en nødvendighet fort noe som blir billigere enn å insistere på hengerfeste.

På det punktet vi er i livet så blir dette fort en pendlerbil, så får heller en bil med lengre rekkevidde, hengerfeste, etc, komme senere dersom behovet er såpass og økonomien også tillater det.

Hovedsakelig har vi sett på overgang til elbil fordi det er en del å spare på kjøringen. Har hverken bom eller ferge på de veiene vi kjører på, så det blir så og si utelukkende besparelser mtp drivstoff/strøm, i tillegg til selvfølelsen selvfølgelig.

En annen mulighet er jo selvfølgelig å selge en av bilene, kjøpe en rimelig pendlerbil og ha fossil-bilen til hundefrakt og lengre turer. Men vi er villige til å ha en litt «vanskeligere» hverdag med de fordelene en elbil gir (selv oss på landet).

Magnus Hansen

Lurer faktisk på om du sliter litt med dette hvis det ikke er noen bil jeg har glemt. Ioniq har vel plass på gulvet, men neppe plass i høyden. Tidlig Tesla Model s, kanskje, men da er det bil utenfor garanti med risiko for dyre reparasjoner.

Orbit

Nye e-NV200 klarer vel kravene til lasteplass og rekkevidde. Ligger på snaut 300k som brukt. Men det er jo kanskje ikke noe som passer alle.

https://elbil.no/elbil/nissan-e-nv200-evalia-40-kwh-2018/
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Black Lemon

Citroën Berlingo Electrique bør kunne klare dette. Du får nok fint plass til buret og med lademuligheter både på jobb og hjemme kan det kanskje gå.

Rosstopher

Hva med å bytte ut hundeburet med et som er spesiallaget for Model S? Blir god plass til to hunder. Får brukte Model S med garanti hos Tesla fra rundt 300k og oppover. Ellers er jo eNV200 fine biler dersom man tåler å kjøre en litt enklere bil og ikke trenger allverdens rekkevidde.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

chriso89


Even Dørum

Må ikke være bur, bagasjeromsgitter er en mulighet, og så en som deler i midten. Men den største av de to vi har må ha den størrelsen som buret gir (ca halvparten av oppgitte mål minus et par cm) for å kunne reise komfortabelt.

Ser forøvrig det ligger noen elektriske Rav 4 ute på Finn, er det en grunn til at denne modellen sjeldent nevnes noe sted? Synet kan nok bedra, men ser da ut til å være veldig god plass baki der.

Luftventil

Det begynner å bli et godt utvalg av brukt Model S på Finn. Det må være et godt valg for dere. Vi har god erfaring med å frakte hund bak i bilen, og det finnes mange forskjellige løsninger med tanke på bur/gitter.

Her er et eksempel på bil: https://www.finn.no/166535748
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

automat

Jeg tror man bør sette seg inn i hva man kjøper, før man går for Rav4. Den er ikke tatt inn til Europa, dvs alle eksemplarer er bruktimportert fra USA. Kunnskapsnivå og servicenivå hos Toyotaverkstedene rundt omkring vil nok være varierende. Og bilene begynner å få noen år på baken. Bilen har ikke hurtiglading, men flere har fått bygd den om til Chademo.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Even Dørum

Aha, det forklarer jo en del rundt RAV4. Tesla hadde nok vært noe, men lurer på om rundt 400,000 blir litt drøyt, huskjøp like rundt hjørnet  ::)

Lest litt om MG's nye modell som lanseres i disse dager. MG ZS EV. Ikke ille pris, ser ut til å ha en del plass og selv om toppfarten «bare» er 140 spiller det liten rolle når høyeste tillate hastighet i denne landsdelen er 90. Kan kanskje være en utfordring mtp service o.l. da?

chriso89

birger n haug blir en av deres servicesammarbeider.
sjekk ut teslabjørn sine MG videoer.  han kjøpte en i thailand!   Veldig god bil for prisen.   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA