Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke medfølgende verktøysett eller jekk?

Startet av TorC, søndag 12. januar 2020, klokken 19:27

« forrige - neste »

TorC

Følger det ikke med verktøysett eller jekk til Kona? Har lett overalt men finner ingen av delenel, bare slepekroker og dekklappsett. Noen som vet?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorT

Snublet over noe på ebay. Har kjøpt, men ikke mottatt.
Så garanterer ingenting. Kopier og legg inn i søkefelt på ebay;

HYUNDAI KONA KIA STONIC 2017-2019 TOOL KIT JACK SET WHEEL BRACE TOWING EYE


TorT

eller du misforstår det jeg mente fullstendig.

Jeg har jo det verktøyet jeg trenger i garasjen. Jeg bruker jo ikke saksejekk heller da.

Jeg synes en jekk hører med til standardutstyret i en bil. Det tror jeg ganske mange andre også synes.
Jeg føler av og til at verden ikke bare går fremover.
Og aller helst en som er pakket i bilen på en slik måte at den ikke er i veien til enhver tid. Eller sklir rundt/skrangler i bagasjerommet.
Som gjør at en kan klare seg litt mer selv, uten bilberging, og uten å grise til dekket med skum.
Som sikkert har gått ut på dato når du trenger den. Og kanskje virker, og kanskje ikke virker

Alle punkteringer jeg har hatt, har jeg vært så heldig at de har kunne blitt lappet med en plugg. Utført på lokale bensinstasjoner. Jeg har hatt reservehjul selvsagt. Legge om, og fikse originaldekk ved første anledning.
Nå er det vel færre og færre bensinstasjoner som kan hjelpe med sånt i dag, men dekkforhandlere finnes det jo, og de gjør jo sånt de også. Og det finnes hendige kit med plugger, som man kan bruke selv. Og små hendige kompressorer.

Nå kommer jeg neppe til å skaffe spacesaver, men at en kan få av hjulet selv, kan hjelpe, det også.

RJK

Sitat fra: TorT på lørdag 18. januar 2020, klokken 03:40
eller du misforstår det jeg mente fullstendig.

Jeg har jo det verktøyet jeg trenger i garasjen. Jeg bruker jo ikke saksejekk heller da.

Jeg synes en jekk hører med til standardutstyret i en bil. Det tror jeg ganske mange andre også synes.
Jeg føler av og til at verden ikke bare går fremover.
Og aller helst en som er pakket i bilen på en slik måte at den ikke er i veien til enhver tid. Eller sklir rundt/skrangler i bagasjerommet.
Som gjør at en kan klare seg litt mer selv, uten bilberging, og uten å grise til dekket med skum.
Som sikkert har gått ut på dato når du trenger den. Og kanskje virker, og kanskje ikke virker

Alle punkteringer jeg har hatt, har jeg vært så heldig at de har kunne blitt lappet med en plugg. Utført på lokale bensinstasjoner. Jeg har hatt reservehjul selvsagt. Legge om, og fikse originaldekk ved første anledning.
Nå er det vel færre og færre bensinstasjoner som kan hjelpe med sånt i dag, men dekkforhandlere finnes det jo, og de gjør jo sånt de også. Og det finnes hendige kit med plugger, som man kan bruke selv. Og små hendige kompressorer.

Nå kommer jeg neppe til å skaffe spacesaver, men at en kan få av hjulet selv, kan hjelpe, det også.

Hva skal du med jekk i bilen, om du ikke har reservehjul med deg? Løsningen er vel gjerne at man enten bruker settet med skum, eller kaller bilberging og blir fraktet til nærmeste verksted. Der får man eventuelt verkstedet til å løfte opp bilen og plugge dekket.

Eller satser du på å stå langs veien med bilen jekket opp, mens du tar en taxi til nærmeste verksted der du får plugget dekket og fyllt det med luft igjen, for så å ta taxi tilbake? Med dagens taxipriser så kan det fort bli like dyrt som å bytte begge dekkene på akselen.

Det er ihvertfall langt billigere å få redningsbil til stedet, og bli fraktet til verkstedet. Med NAF-medlemsskapet er det vel ingen egenandel før femte gangen med bilberging (det året).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: RJK på lørdag 18. januar 2020, klokken 15:45
Hva skal du med jekk i bilen, om du ikke har reservehjul med deg? Løsningen er vel gjerne at man enten bruker settet med skum, eller kaller bilberging og blir fraktet til nærmeste verksted. Der får man eventuelt verkstedet til å løfte opp bilen og plugge dekket.

Jeg har jekk, men ikke reservehjul. Om jeg punkterer så jekker jeg opp bilen og tar av hjulet. Deretter finner jeg punkteringen og plugger den med pluggesett fra Biltema. Fyller opp igjen dekket med 12V kompressor og setter det på. Tar 15 minutter, en brøkdel av den tiden det tar å vente på berging.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

#6
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. januar 2020, klokken 17:47
Sitat fra: RJK på lørdag 18. januar 2020, klokken 15:45
Hva skal du med jekk i bilen, om du ikke har reservehjul med deg? Løsningen er vel gjerne at man enten bruker settet med skum, eller kaller bilberging og blir fraktet til nærmeste verksted. Der får man eventuelt verkstedet til å løfte opp bilen og plugge dekket.

Jeg har jekk, men ikke reservehjul. Om jeg punkterer så jekker jeg opp bilen og tar av hjulet. Deretter finner jeg punkteringen og plugger den med pluggesett fra Biltema. Fyller opp igjen dekket med 12V kompressor og setter det på. Tar 15 minutter, en brøkdel av den tiden det tar å vente på berging.

Har punktert en gang, men oppdaget det ikke før trådene i dekket var langt mer enn synlig. Dette var rundt 1990. Har siden ikke hatt noen punktering. Lever godt uten pluggesett og jekk. Men klart, har du pluggesett og kan gjøre det selv, så ser jeg poenget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TorC

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. januar 2020, klokken 17:47
Sitat fra: RJK på lørdag 18. januar 2020, klokken 15:45
Hva skal du med jekk i bilen, om du ikke har reservehjul med deg? Løsningen er vel gjerne at man enten bruker settet med skum, eller kaller bilberging og blir fraktet til nærmeste verksted. Der får man eventuelt verkstedet til å løfte opp bilen og plugge dekket.

Jeg har jekk, men ikke reservehjul. Om jeg punkterer så jekker jeg opp bilen og tar av hjulet. Deretter finner jeg punkteringen og plugger den med pluggesett fra Biltema. Fyller opp igjen dekket med 12V kompressor og setter det på. Tar 15 minutter, en brøkdel av den tiden det tar å vente på berging.

Men har du pluggsett så trenger du jo egentlig ikke jekk... det er jo bare å flytte bilen litt fremover til du finner lekkasjen.... 

Men fra spøk til alvor. Dekkverkstedene har sluttet å plugge dekk, ifølge min lokale så er det myndighetsbestemt. Nå er det skikkelig lapping som gjelder, som femdobler prisen.  Den gangen jeg jobben som smører i studietiden tok vi en 50 lapp for lapping, og en 50 lapp ekstra hvis vi måtte avbalansere. For 3 år siden betalte jeg nesten 500,- for lapping av dekk.

Jekk og basisverktøy burde være en selvfølge følger med bilen. Hvordan skal man etterstramme hjulbolter? Eller true andre bilister?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorT

Jeg har også lappesett (plugger) med meg. Og en liten kompressor. En jekk i tillegg er hendig. Kan være enklere å gjøre jobben med dekket av bilen. En slipper å legge seg langflat på bakken. Jeg synes det er greit at man stort sett er selvhjulpen.

De fleste punkteringer er enkle å fikse, men selvsagt kan det være tilfeller hvor en må ringe berging.

tolapet

Sitat fra: tolapet på fredag 17. januar 2020, klokken 22:07
eller

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/sakselifter/saksejekk-2000041821
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/hjulmutter-verktoy/hjulmutternokkel-2000021313

hjemme i garagen
https://elbilforum.no/index.php?topic=41499.15

for eksempel.....

Var ment som ett alternativ til TorC, hvorfor kjøpe jekk via eBay, når du får samme jekk,(saksejekk) på biltema, og i samme slengen kunne TorC se at der var en annen tråd som omhandlet jekk-problematikken..... 8) :o 8)

arthur

Sitat fra: TorT på lørdag 18. januar 2020, klokken 22:38
De fleste punkteringer er enkle å fikse, men selvsagt kan det være tilfeller hvor en må ringe berging.

Mulig det, men ikke så morsomt å stå på E-18 1.nyttårsdag etter at det har blitt mørkt og dette rep.settet ikke er til å bruke. Snakker av erfaring for et år siden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TorT

Selvsagt må man vurdere om man står trygt, og kan gjøre det, eller om man hopper over rekkverket og ringer berging derfra og håper at det går bra med bilen til berging kommer.

Det er i det hele tatt ikke det mitt bidrag i tråden handler om. Ikke litt engang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA