Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år

Startet av elektro, søndag 12. januar 2020, klokken 19:08

« forrige - neste »

HåkonE

#30
Nja, leser jo om denne app-tilkobling, OLED speil, nightvision etc. (mye software som kan oppdateres men  Audi SUV vært på topp når det gjelder byggekvalitet på bruktbiler etter 5 år i flere uavhengige undersøkelser. Issues er det jo, men ting faller ikke fra hverandre og det er ikke hastverkarbeid i alt man tar i.

Model X har generert lange forumtråder siden start, og advarsel mot kjøp av Consumer Reports. Ligger en video på YT der en mekaniker tar tak i det vanlige.... dører og paneler som ikke flukter, lakk som slites bort pga dårlig design, dårlig lakk, man kan løfte taket opp med fingrene (ser ut som det bare er kastet på noe fugemasse på taket), løse gummiforinger, vindstøy pga vinduer som ikke flukter, en del merkelige designvalg, skrangling i plastdeksler, vannlekkasjer, biler som blir levert med forskjellig deksler innv. osv.

Har du sett noe lignende på en Audi Etron? Nettopp.

Også er det jo den opplevde kvaliteten da, for eks. lukk en Tesla dør så høres det ut som en varebil. Støynivået er slitsomt på langtur. Setene mangler justering.

Skal ikke gjøre dette til en tråd om Tesla's kvalitet, er alt for mange av de allerede, men etter å ha eid flere Tesla blir det merkelig å sammenligne de på byggekvalitet og opplevd premiumfølelse. Tesla er har flere sterke sider, men på kvalitet er det veldig amerikansk.

Dette er argumenter jeg hører fra en del som nå velger å forlate Tesla til fordel for andre bilmerker (ikke bare Audi). Dette tror jeg forklarer deler av det gode salget, for Tesla har jo unektelig sine sterke sider.

Alle produsenter har issues i en produksjonslinje, så å lese enkeltinnlegg på FB slik du gjør er meningsløst. Da blir jo selv Lexus dårlig. Man må se på statistikk (og byggekvalitet), og der er jo Model X i bunn av alle. Ikke en bil jeg hadde turt å eie utenfor garanti.

Øyvind.h

#31
Listen over kjente feil er solid tosifret og langt ut over det du skriver om speil og nightvision, blant annet lignende problemer som det du trekker frem for det andre merket, men jeg skal droppe å ramse opp alt nå. Totalt sett virker det som om E-Tron allerede har fått et veldig frynsete rykte, i hvert fall i E-Tron gruppa på FB. Heldigvis tør folk å være ærlige både der og i andre merkegrupper. Det er godt mulig merket som helhet har et bedre rykte. Mange uttrykker skepsis til å kjøpe bilen basert på det de leser.

Men - jeg tror en del av det er barnesykdommer, en del er sw som nok blir rettet og en del er svært sjeldne tilfeller. Forstå meg rett - jeg tror både opplevd kvalitet og reell kvalitet per i dag er høyere på E-Tron enn Model X. En del slurv og dårlige løsninger på Model X. Når jeg prøvekjørte E-Tron ga den et godt inntrykk på opplevd kvalitet. For min del falt den igjennom på kjørefølelse og infotainment (minus 360 oversikten som var helt rå!) Den falt også igjennom på plass og antall seter, men når eldstemann har flyttet hjemmefra og nest eldste ikke lenger blir med på turer i særlig grad falt plutselig plassbehovet drastisk.

Men som jeg skrev opprinnelig - det er solgt over 20.000 Model 3, så jeg mener pris helt klart påvirker volum. Og når Tesla har fjernet de billigste bilene er markedet for SUV til 5-600.000,- dominert helt alene av E-Tron. Så kan man finne haugevis av årsaker til at folk foretrekker det ene foran det andre, men hadde en fått Model X med startpris 500k er jeg helt sikker på at salgstallene hadde vært annerledes. Så får jeg bare leve med uenighet rundt dette. Jeg bytter jo selv merke nå fordi jeg vil prøve noe nytt. Markedet er i bevegelse hele tiden :)
Neste år tipper jeg Model Y (om de får i gang produksjonen) vil seile ganske høyt på statistikken. På grunn av pris/produkt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Det blir litt enkelt å sammenlignw alle innkjørinfsproblemer med e-tron mot X som har vært på mrkedet lenge. Audi vil forbedre svakheter og løse feilene, og det har allered X gjort. En 2020 X scorer nok bedre i dag enn 2019 e-tron. Men uansett er etron en bra bil, så får vi tidligere eiere klage videre og satse på å få forbedringer og skifte av feildesignede komponenter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OhmPaPa

Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2020, klokken 17:56så får vi tidligere eiere klage videre

Jeg antar du har en skrivefeil her og ikke har solgt e-tron'en din?

daktari

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 25. januar 2020, klokken 19:58
Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2020, klokken 17:56så får vi tidligere eiere klage videre

Jeg antar du har en skrivefeil her og ikke har solgt e-tron'en din?
Ja, det skal være "tidlige" eiere. Autocorrect...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Det E-tron har som ingen andre har er ladekurven på både 50 kW og lynladere.

Ionity har nå laget en skrape i denne fordelen, bør ikke være noen krise, men nye kunder kan bli skremt.

Fra en av de siste videoene til Bjørn Nyland så ser det til og med ut som Taycan heller ikke matcher ladefarten til E-tron (to stykker sto på Ionity Dal og var begge på 60% SoC og hadde bittelitt over 100kW inn).


Machina

Denne listen vil nok se lik ut frem til andre leverandører kommer med sine modeller, så gjenstår det å se om ladekurven er like god som for e-tron, hvis ingen klarer å matche ladekurven til e-tron kommer denne til å toppe listen fremover. Folk kommer til å se at rekkevidden til f.eks E-tron 50 er mere enn nok.

Counterpointer

Sitat fra: Machina på søndag 26. januar 2020, klokken 10:50
Denne listen vil nok se lik ut frem til andre leverandører kommer med sine modeller, så gjenstår det å se om ladekurven er like god som for e-tron, hvis ingen klarer å matche ladekurven til e-tron kommer denne til å toppe listen fremover. Folk kommer til å se at rekkevidden til f.eks E-tron 50 er mere enn nok.
55 og 50 har vel ikke samme kurve på lynlader. Den ene er ca 90 kWh og den andre ca 70 kWh, mens 55 har 150 kW maks er dette 120 kW på 50.
Her ligger jo omtrent hele grunnen til forskjellen i pris på de to modellene.

Machina

Stemmer nok ikke helt det, ladetiden er nesten helt identisk. Mener å huske at det bare skiller noen få minutter mellom de fra tom til full.

daktari

Sitat fra: Machina på søndag 26. januar 2020, klokken 17:43
Stemmer nok ikke helt det, ladetiden er nesten helt identisk. Mener å huske at det bare skiller noen få minutter mellom de fra tom til full.
Jepp, men i for E55 er det 6-10 mil lengre rekkevidde ladet på samme tid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Machina

Spiller liten rolle hvor mye rekkevidden er. Velger du en 50 vil jeg allerede tro at du har regnet deg frem til at du ikke trenger større rekkevidde enn den gir deg. Da er det ladetiden som blir interessant. På begge kommer du relativt sett like langt på 30 min lading gitt de ulike størrelsene på batteri.

Ser man på Teslabjørn sin 1000 km skiller det det vel ca 1 time under like forhold. Kjører du svært lange distanser hele tiden og tid er viktig slenger du på +150k så har du spart den timen.

stesch

Relativt og relativt, man kommer nok lengre målt i kilometer med 30 minutts lading på e55 enn e50!

eivhelle

Sitat fra: stesch på søndag 26. januar 2020, klokken 18:28
Relativt og relativt, man kommer nok lengre målt i kilometer med 30 minutts lading på e55 enn e50!
Det forutsetter tilgang til lynladere. Det er fortsatt en overvekt av 50kW ladere på mange strekninger og der stiller de likt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Machina

#43
Sitat fra: stesch på søndag 26. januar 2020, klokken 18:28
Relativt og relativt, man kommer nok lengre målt i kilometer med 30 minutts lading på e55 enn e50!

Jeg skrev vel gitt i forhold til størrelse på batteri og helt riktig som eivhelle påpeker når det gjelder lynladere. Er det bare 50kw så er det faktisk helt likt, tenk på det

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. januar 2020, klokken 12:15
Listen over kjente feil er solid tosifret og langt ut over det du skriver om speil og nightvision, blant annet lignende problemer som det du trekker frem for det andre merket, men jeg skal droppe å ramse opp alt nå. Totalt sett virker det som om E-Tron allerede har fått et veldig frynsete rykte, i hvert fall i E-Tron gruppa på FB. Heldigvis tør folk å være ærlige både der og i andre merkegrupper.

Frynsete rykte? Det er vel bare blant Tesla eiere.. ;) Tipper det er flere Tesla eiere enn e-tron eiere på FB gruppa til Audi e-tron. Det er i alle fall dobbelt så mange medlemer som det er registrerte biler iNorge. Og langt fra alle e-tron eiere er i den FB-gruppa.

Facebook grupper er uansett ubrukelige når de blir for store, fordi det virker som alle har problemer og er misfornøyd hvis 2% er det. De rendyrkede trollene kommer i tillegg.

Har vel ikke hørt om så mange alvorlige feil her i forumet, f.eks? En del småplukk, software bugs rett og slett, dårlig app (som har blitt bedre) og den preventive tilbakekallingen for de første bilene, min inkludert. Den ble jo ypperlig håndtert og skapte vel bare større tillit? Noen klager over vibrasjoner i 60-70 km/t, selv fikk jeg justert dørhåndtakene. Etter det har jeg ikke hatt feilmelding på sentrallås. That's it på 23.000 km. og 10 mnd. (Jada, jeg vet andre feil og driftssstans har forekommet, som på alle biler..)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA