Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år

Startet av elektro, søndag 12. januar 2020, klokken 19:08

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. januar 2020, klokken 13:07

Har mange ganger vært nært å kjøpe e-tron, men sånne ting som Ionity gjør får meg jo til å kjenne at Tesla er jo ikke så dumt likevel. Enten over 2000 i året for strøm-abonnement + 3 kroner kWh eller 8 kroner kWh... på Ionity... seriøst?
Tesla har nok mer med foretningsmodellen til Ionity å gjøre enn du tror. Forskjellen er bare at Tesla har bakt inn kostnadene til ladenettverk i inntekter fra salg av bil i stedet for et årsabonnement. Det er heller de uavhengige ladeselskapene som skiller seg ut.

For å sette det litt i perspektiv, så er det ikke mye ekstra bling du skal velge fra utstyrslisten til Audi, før du har brukt langt mer penger enn det koster med noen år med strøm-abonnement. Sånn sett hadde det vært enkelt for Audi å bakt inn denne avgiften i bilprisen og heller kunne markedsført Ionity nettverket som en positiv fordel med å kjøpe Audi. De fleste ville synes det var veldig greit med 3.2 kr/kWh for lynlading hvis de ikke visste om at de samtidig måtte betale 189 kr/måned.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

daktari

Fordelen med den modellen kan også være at den lave ladeprisen/Audi charging service er en verdi som kan følge bruktbilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

gak

Sitat fra: daktari på mandag 20. januar 2020, klokken 20:17
Fordelen med den modellen kan også være at den lave ladeprisen/Audi charging service er en verdi som kan følge bruktbilen.
For å abbonere må bilen være registrert på deg? Hvis abbonementet følger bilen har det nok en verdi for enkelte pr i dag, og kanskje for mange frem i tid, men i dagens prisbilde er det for kostbart å kjøre elbil (etter min mening). Fortsatt ikke like dyrt som å drifte bensin/diesel/hybrid(x2), men ikke langt unna.
Polo 2.5

elektro

#18
Sitat fra: gak på mandag 20. januar 2020, klokken 21:20
Sitat fra: daktari på mandag 20. januar 2020, klokken 20:17
Fordelen med den modellen kan også være at den lave ladeprisen/Audi charging service er en verdi som kan følge bruktbilen.
For å abbonere må bilen være registrert på deg? Hvis abbonementet følger bilen har det nok en verdi for enkelte pr i dag, og kanskje for mange frem i tid, men i dagens prisbilde er det for kostbart å kjøre elbil (etter min mening). Fortsatt ikke like dyrt som å drifte bensin/diesel/hybrid(x2), men ikke langt unna.

Dette er jeg spent på hvordan du kommer frem til. :)

Min egen erfaring er at vi nesten aldri hurtiglader, selv om vi kjører 40.000 km. i året med to elbiler. La oss likevel si at det blir noen langturer, ferie ol, og bare 35.000 av disse km. er med lading hjemme. Vi kan legge til grunn et snitt forbruk på 2,2 kWh/mil (e-Golfen bruker ca. 1,5 kWh/mil og e-tron ca. 2,5 kWh/mil, men sistnevnte kjøres mer). Det er 7.700 kroner i årer med en strømpris på 1 kr/kWh inkl. nettleie. Pluss 5.000 km. hurtiglading med snittpris 3 kr/kWh er 3.300 kroner og Ionity abonnement på ca. 2.000 kroner/år i tillegg. Totalt for lading 12.000 kroner. I tillegg kommer kanskje 1.000/mnd i bompenger etter 50% regelen, når den en gang innføres i Oslo og alle andre steder. (Per i dag er det snakk om noen hundrelapper.) Totalt koster elbilene oss 24.000 kroner i året.

Diesel/Bensin med snittforbruk på 0,6 l/mil for (30/70% kjøring med småbil og SUV) og pumpepris på 16 kr/liter ville kostet 38.400 kroner. En differanse på 26.400 kroner. Med bompenger på 24.000 kroner koster det totalt 62.400 kroner i året. en differanse på 38.400 kroner.

(Service, vedlikehold og forsikring samt verditap og avskrivninger kommer i tillegg på begge biler. Også her kommer elbilen bedre ut, men la oss si det er likt for enkelhets skyld.)

Spørsmålet er hva du vil du bruke pengene til? ;) Setter du de f.eks. i fond, kan du i (kanskje) kjøpe en ny e-tron 55 quattro etter ti år. Historisk utvikling i f.eks. Skagen Global A tilsier i alle fall dette. Fremtiden kan ingen spå, men har du 4 millioner i lån med 25 års nedbetalingstid, kan du være ferdig 5 år tidligere. Det er i alle fall relativt sikkert. :)

Du kan sikkert si at man kan kjøre litt rimeligere f.eks. med plug-in hybrid, men husk, at dette eksempelet er med elbiler som er relativt dyre i drift. Ift. e-tron ligger f.eks. Model 3 eller S mye lavere i forbruk og hurtiglader mye billigere, eller gratis. Man kan også bytte e-golfen i en enda gjerrigere småbil. De reelle besparelsene i bomringen har også vært, og er fremdeles mye høyere enn i eksempelet. Da vi hadde Model S og kjørte mer ut og inn av byen, gratis, regnet jeg ut at vi sparte rundt 80.000 kroner i året her i huset.

Nå ville jeg kjøre kun elektrisk selv om det kostet like mye som Diesel/Bensin da, men.. :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#19
Sitat fra: automat på søndag 19. januar 2020, klokken 13:21
Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 12:41
Det er uansett interessant å se at trenden med at Tesla taper premiummarkedet fortsetter. Nesten ingen kjøper ny Model S lengre og også Model X sliter med å friste disse kjøperene.

Kanskje ikke så rart i og med utvalget av attraktive konkurrenter stadig øker.


I Noege har jo TMS og TMX solgt i bøtter og spann i segmenter langt utenfor det de var tiltenkt. Så at markedet for disse bilene er mettet er jo ikke akkurat så overraskende.

Tesla har bevisst skalert ned produksjonen på TMS og TMX, siden fokus nå er flyttet over på TM3 og kommende TMY. Så TMS og TMX vil aldri nå tilbake til gamle høyder.

Det er jo mye sant i dette, men e-tron har solgt i snitt over 600 biler i måneden siden leveringene begynte i mars 2019, mens Model X har solgt i snitt 300 siden leveringene begynte, og solgte 163 i måneden i 2019.. Er ikke dette samme marked?

I tillegg kommer I-Pace og nå ECQ. Ja, mindre biler alle tre, spesielt de to sistnevnte, men alle er over middels store med bakkeklaring, hengerfeste og firehjulstrekk. Og jada, alle disse tre bilene har større nyhetsverdi enn Model X nå, men det er tydeligvis et marked. Ta en bil som VW Golf, den har da solgt jevnt og trutt i 50 år over store deler av verden selv om konkurrenter har kommet og gått.

Den aller største konkurrenten til Tesla later til å være dem selv. Når de lanserer én modell slutter folk å kjøpe en annen..

Tipper det blir solgt fint lite Model 3 når den må konkurrere med ID3 og Polestar 2, og i tillegg Model Y er på trappene. Forskjellen på Model Y og tidligere lanseringer fra Tesla er at de for første gang har konkurranse fra dag én. Fra alle ovennevnte modeller, samt Skoda iV, ID4, e-tron Q4, XC40, iX3 mf.

Jeg tror Model Y klarer seg bra, og antakelig vil toppe statistikken, men vil nok ikke dominere på samme måte som Model 3 etter at reservasjonsreservene er brukt opp.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

automat

Sitat fra: elektro på fredag 24. januar 2020, klokken 12:25

Det er jo mye sant i dette, men e-tron har solgt i snitt over 600 biler i måneden siden leveringene begynte i mars 2019, mens Model X har solgt i snitt 300 siden leveringene begynte, og solgte 163 i måneden i 2019.. Er ikke dette samme marked?


Det var i siste halvdel av 2017 og i 2018 at Tesla virkelig pushet ut TMX her til lands. Og mange av de som kunne tenke seg å kjøpe TMX, har nok allerede kjøpt en. I 2019 fokuserte Tesla på TM3.

Det er uansett bare å gratulere Audi med godt e-tron-salg. Får håpe det fortsetter. Og at Audi har god nok tilgang på batterier.

Det er jo ikke et mål at alle skal kjøre Tesla. Så lenge de klarer å selge unna det de produserer, så har jo de grunn til å være fornøyd.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OhmPaPa

Sitat fra: automat på fredag 24. januar 2020, klokken 20:33
Det er uansett bare å gratulere Audi med godt e-tron-salg. Får håpe det fortsetter. Og at Audi har god nok tilgang på batterier.

Som posten til Elmo forteller har Audi for lite batterier. Hvor mye utgjør 6-8000 av det som var planlagt produsert av e-tron i første kvartal?

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorEl

Vil også gratulere med godt E-tron-salg i Norge. :+1:

Hvor mange Etron er blitt solgt utenfor Norge?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OhmPaPa

Sitat fra: Orbit på fredag 24. januar 2020, klokken 20:56
Planlagt 77000 årlig. De stopper produksjon i 16 dager.

Triste greier - 10% omtrent av planlagt produksjon. Håper de nye kundene er tålmodige og ikke kjøper fossile biler i stedenfor.

elektro

Sitat fra: JorEl på fredag 24. januar 2020, klokken 21:39
Vil også gratulere med godt E-tron-salg i Norge. :+1:

Hvor mange Etron er blitt solgt utenfor Norge?

Produksjons estimat for 2019 ble satt ned til 45.000 på et tidspunkt i alle fall.

Litt av problemet er at den fikk en EPA rating på 204 miles, som er veldig misvisende ift. f.eks. Model X, og at CCS lade tilbudet nok ikke er like godt i USA som i Europa, og Norge spesielt, samtidig som avstandene er større.

Tilbake til Norge nærmer antallet e-tron og I-Pace på veien seg samlet antallet Model X. Og det har gått fort.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

automat

#26
Sitat fra: elektro på lørdag 25. januar 2020, klokken 01:11

Tilbake til Norge nærmer antallet e-tron og I-Pace på veien seg samlet antallet Model X. Og det har gått fort.

Og de kommer til å gå forbi, hver for seg. TMX har utspilt sin rolle i elbilutviklingen for Tesla. De behøver ikke selge mange av den lenger. Og de selger den nok heller i andre markeder enn Norge, for her har den mistet statusen sin pga volumsalget.

Ststusnedgang kan skje med e-tron også. Blir salget høyt, så kan den fort få Passat-stempel.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

X75D stod vel for det aller meste av salget av Model X. Den er nå kuttet. Det samme gjelder X60D. Så det finnes ingen rimelig inngangsbillett lenger. Jeg forstår godt at mange velger E-Tron. Audi har et veldig stort nettverk av forhandlere, har en god standing i Norge og det kjøres massive reklamekampanjer i alle kanaler.
Med den aggressivt prisede E50 når de mange på pris og god nok rekkevidde. Tesla har gått motsatt vei og fjernet de nederste trinnene på stigen.

Det er solgt ca 33.000 Model S og X i Norge. Til sammenligning er det levert over 20.000 Model 3 allerede, så pris selger...

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HåkonE

Etter å ha prøvekjørt både X og Etron er jeg ikke overrasket, uavhengig av pris. God oppgradering på kjørekomfort, støyisolering og premiumfølelse.

X er også kjent for laveste kundetilfredshet av Tesla-biler, og en del kvalitetsmessige problemer.

Selvsagt selger pris og 50 drar nok inn en del nye kunder som ellers ikke ville vurdert X pfa pris, men vi har et par på jobb som har oppgradert til Etron. Han ene med en nesten ny fullspeccet Luda X han måtte ta et solid tap på.

Mange tror også at kun Tesla er brukbar på langtur pga superlader-nettverket, så egentlig overrasket over at Audi har solgt så godt. 

Øyvind.h

#29
E-tron har også fått et frynsete rykte på kvalitet allerede. Men jeg forstår de som setter pris på at den leverer bedre på støy og opplevd kvalitet. Nærhet til forhandler teller også mye. Og tradisjonelle manuelle dører.
Ikke alle har småbarn, trenger 7 seter, plassen i X eller bryr seg om alt det Tesla leverer bedre på.

Mange mangler erfaring med kommerse nettverk og får inntrykk av at mange ladere bør gi like problemfrie langturer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA