Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron er Norges mest solgte elbil (og bil?) hittil i år

Startet av elektro, søndag 12. januar 2020, klokken 19:08

« forrige - neste »

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kartelaven

Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

OhmPaPa

Hei - først er først!  :D


Og se på Nissan ev200 - på en fin sjetteplass og foran Tesla sin Model 3. Tro om den kan holde ledelsen til TM3 resten av året?

Kartelaven

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 13. januar 2020, klokken 10:41
Hei - først er først!  :D


Og se på Nissan ev200 - på en fin sjetteplass og foran Tesla sin Model 3. Tro om den kan holde ledelsen til TM3 resten av året?

Skal aldri si aldri, men hadde ikke plassert ett øre på det veddemålet.  :D
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

elektro

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 13. januar 2020, klokken 10:41
Hei - først er først!  :D


Og se på Nissan ev200 - på en fin sjetteplass og foran Tesla sin Model 3. Tro om den kan holde ledelsen til TM3 resten av året?

Spennende tanke. en200 kommer nok til å selge jevnt og trutt då lenge det ikke finnes så mange alternativer i klassen. Ser man får tilskudd til el-varebil i Oslo Kommune nå. Model 3 kommer nok sterkt tilbake i mars, men så er jeg spent på hva som skjer når den skal konkurrere med bla. Polestar 2, Mach E og VW ID.3!

Hittil i år er det ikke registrert en eneste Model S, som må sies å være ganske oppsiktsvekkende, selv om det sikkert kommer noen med Amerikabåten snart.. Hva skjer med Model 3 når Model Y kommer? Og vil Model Y toppe lista i Norge i konkurranse mot tre nevnte biler, Skoda iV, XC40, iX3, e-tron Q4, VW ID.4 «Crozz» (samt e-tron 50 EQC og I-Pace)? Har jeg glemt noen? :) En ting er sikkert, fremtiden  er elektrisk!

PS! e-tron quattro økte forspranget i dag.. ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vaduz

e-tron 50 Er vel eneste nye bilen der? Sikkert mange som har ventet på den.

Counterpointer

Audi leverte bra i fjor, men la opp til 7k i løpet av 2019 (sikkert av diverse grunner) så de kan jo bare levere på siden de har igjen 2 k av disse.

Som noen nevnte tidligere, ledelse er ledelse, vanskelig å spå sikre ting om elbilsalg, men blir overrasket om ledelsen holder ut året

Det som kommer til å bli en spennende konkuranse er VAG mot Tesla. Der er det mye som kan skje.

ToWalkOrDrive

Ja, det er vel som mange sa: At Audi parkerte mange biler i hallen for å vente til året bikket til 2020, hvor de er nødt å vise lave utslipp for å unngå massive bøter, mens Tesla gjorde motsatt ved å pushe ut mest mulig før årsslutt for å få et ok kvartalstall i 2019. For øvrig leverer jo Tesla ut absolutt flest biler siste måned i hvert kvartal, og bruker første måned til å koste gulvene og se på Youtube.
Tesla Model Y                         2021-

Tellus

Det er uansett interessant å se at trenden med at Tesla taper premiummarkedet fortsetter. Nesten ingen kjøper ny Model S lengre og også Model X sliter med å friste disse kjøperene.

Kanskje ikke så rart i og med utvalget av attraktive konkurrenter stadig øker.

Tror også at teslabrand sliter litt i Norge. Kulhetsfaktoren blir fort litt omvendt proporsjonalt med hvor mange av naboene dine som har identisk bil😂

automat

Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 12:41
Det er uansett interessant å se at trenden med at Tesla taper premiummarkedet fortsetter. Nesten ingen kjøper ny Model S lengre og også Model X sliter med å friste disse kjøperene.

Kanskje ikke så rart i og med utvalget av attraktive konkurrenter stadig øker.


I Noege har jo TMS og TMX solgt i bøtter og spann i segmenter langt utenfor det de var tiltenkt. Så at markedet for disse bilene er mettet er jo ikke akkurat så overraskende.

Tesla har bevisst skalert ned produksjonen på TMS og TMX, siden fokus nå er flyttet over på TM3 og kommende TMY. Så TMS og TMX vil aldri nå tilbake til gamle høyder.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

DagfinnN

Sitat fra: automat på søndag 19. januar 2020, klokken 13:21
Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 12:41
Det er uansett interessant å se at trenden med at Tesla taper premiummarkedet fortsetter. Nesten ingen kjøper ny Model S lengre og også Model X sliter med å friste disse kjøperene.

Kanskje ikke så rart i og med utvalget av attraktive konkurrenter stadig øker.


I Noege har jo TMS og TMX solgt i bøtter og spann i segmenter langt utenfor det de var tiltenkt. Så at markedet for disse bilene er mettet er jo ikke akkurat så overraskende.

Tesla har bevisst skalert ned produksjonen på TMS og TMX, siden fokus nå er flyttet over på TM3 og kommende TMY. Så TMS og TMX vil aldri nå tilbake til gamle høyder.
Nå har jeg Ionity gjort sitt til å endre dette da.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på søndag 19. januar 2020, klokken 13:32
Sitat fra: automat på søndag 19. januar 2020, klokken 13:21
Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 12:41
Det er uansett interessant å se at trenden med at Tesla taper premiummarkedet fortsetter. Nesten ingen kjøper ny Model S lengre og også Model X sliter med å friste disse kjøperene.

Kanskje ikke så rart i og med utvalget av attraktive konkurrenter stadig øker.


I Noege har jo TMS og TMX solgt i bøtter og spann i segmenter langt utenfor det de var tiltenkt. Så at markedet for disse bilene er mettet er jo ikke akkurat så overraskende.

Tesla har bevisst skalert ned produksjonen på TMS og TMX, siden fokus nå er flyttet over på TM3 og kommende TMY. Så TMS og TMX vil aldri nå tilbake til gamle høyder.
Nå har jeg Ionity gjort sitt til å endre dette da.
Ionity sin prisøkning kommer nok til å ha en betydning, det blir interessant å se hvilken. Nå har jo Audi en avtale som egner seg for de som kjører mye og de kan jo lage kampanjer med lengre gratisperioder eller til og med månedsabonnement.

Hva Circle K, Fortum og GK gjør nå vil også spille inn.

Det er en sterk trend nå at kostnadene med å bruke elbil er sterkt stigende på flere. Jeg tror dette definitivt vil bremse salget av alle elbiler.

PF

Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 12:41
Det er uansett interessant å se at trenden med at Tesla taper premiummarkedet fortsetter. Nesten ingen kjøper ny Model S lengre og også Model X sliter med å friste disse kjøperene.

Kanskje ikke så rart i og med utvalget av attraktive konkurrenter stadig øker.

Tror også at teslabrand sliter litt i Norge. Kulhetsfaktoren blir fort litt omvendt proporsjonalt med hvor mange av naboene dine som har identisk bil😂

Mitt problem nå er at alle naboene virker å kjøre e-tron. I omkrets fra der jeg bor på 500 meter tror jeg det nå er ca 10 e-tron. (Nordstrands området for de som er kjent)

Daniel_0007

Sitat fra: knut.aulie på søndag 19. januar 2020, klokken 15:13
Sitat fra: DagfinnN på søndag 19. januar 2020, klokken 13:32
Sitat fra: automat på søndag 19. januar 2020, klokken 13:21
Sitat fra: Tellus på søndag 19. januar 2020, klokken 12:41
Det er uansett interessant å se at trenden med at Tesla taper premiummarkedet fortsetter. Nesten ingen kjøper ny Model S lengre og også Model X sliter med å friste disse kjøperene.

Kanskje ikke så rart i og med utvalget av attraktive konkurrenter stadig øker.


I Noege har jo TMS og TMX solgt i bøtter og spann i segmenter langt utenfor det de var tiltenkt. Så at markedet for disse bilene er mettet er jo ikke akkurat så overraskende.

Tesla har bevisst skalert ned produksjonen på TMS og TMX, siden fokus nå er flyttet over på TM3 og kommende TMY. Så TMS og TMX vil aldri nå tilbake til gamle høyder.
Nå har jeg Ionity gjort sitt til å endre dette da.
Ionity sin prisøkning kommer nok til å ha en betydning, det blir interessant å se hvilken. Nå har jo Audi en avtale som egner seg for de som kjører mye og de kan jo lage kampanjer med lengre gratisperioder eller til og med månedsabonnement.

Hva Circle K, Fortum og GK gjør nå vil også spille inn.

Det er en sterk trend nå at kostnadene med å bruke elbil er sterkt stigende på flere. Jeg tror dette definitivt vil bremse salget av alle elbiler.

Største problemet til tesla er nok at de er rett og slett ikke er like godt skrudd sammen som en audi eller mercedes.
Greit nok alle merker leverer mandagsbiler i ny og ne men er rimelig sikker på feilraten til tesla er vesentlig høyere.
Tipper det er en del som har byttet ut x med etron evt gått fra s til ipace,etron eller eqc.
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

#14
Det er kjekt at Audi selger ganske bra av E-tron, og har nå levert 339 denne måneden. Fortsetter de sånn ender de opp på 535 denne måneden, men som bare er helt ok. I gjennomsnitt ble det levert 1307 hver måned i 2019 av Tesla Model 3 (hvis en og fordeler på januar, hvor de ikke leverte særlig), altså totalt 15687. Hvis en ganger e-tron leveringene med 12 blir det 6423.

Det er nok mange som nå står i kø på Tesla Model Y, som blir en høyere og mer romslig Model 3, men og Tesla Cybertruck. Nå blir nok Model Y fremskyndet, men kan enda gå et år før den er på norske veier. Men mange som ellers ville kjøpt Model 3 drøyer det nok et år til de kan få en elektrisk "stasjonsvogn/SUV" som Model Y på en måte er i funksjon.

Grunnen til at mange kjøpte Model 3 fremfor S og X var nok at der hadde Tesla gjort ting enklere - les: mindre feil. På Model S hadde jeg masse feil, men Model 3 har vært feilfri på 17000 km. I tillegg er batteriteknologien nyere, og kan lade raskere.

Har mange ganger vært nært å kjøpe e-tron, men sånne ting som Ionity gjør får meg jo til å kjenne at Tesla er jo ikke så dumt likevel. Enten over 2000 i året for strøm-abonnement + 3 kroner kWh eller 8 kroner kWh... på Ionity... seriøst?
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA