Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe 2020 kurerer ladekøangst

Startet av HCO, søndag 12. januar 2020, klokken 18:15

« forrige - neste »

HCO

Dette er nevnt andre steder, men jeg synes det fortjener en egen tråd.

Det er mye snakk og skriving om ladekøangst, nå som antall elbiler øker eksponensielt. Selv med massiv utbygging er det tvilsomt at tilbyderne klarer å dekke behovet de nærmeste årene, særlig i utfartshelger.

Zoe 2020 har fått hurtiglading 50kW CCS. Samtidig har den beholdt semihurtiglading 22kW Type2.

Zoe er såvidt jeg vet den eneste elbilen man får kjøpt som kan utnytte 22kW Type2-ladere fullt ut, de fleste andre elbiler får typisk bare 7kW på disse. Dermed blir utelading på type2 en treg og dyr løsning for de fleste.

Det er derfor sjelden eller aldri kø på Type2-laderne rundt på ladeplassene. Man finner også Type2 med grei hastighet (11 eller 22kW) på mange steder der det ikke finnes hurtigladere.

Ofte er 22kW en helt akseptabel ladehastighet, særlig om man bare trenger noen få kWh for å komme seg de siste milene hjem. Med Zoe kan man da mange steder kjøre forbi CCS-køen og rett bort til en ledig Type2. Jeg har selv gjort dette mange ganger med "gamle" Zoe. Samtidig har nye Zoe større batteri enn tidligere og mulighet for hurtiglading, og blir dermed bedre egnet for lengre turer.

Zoe kurerer ladekøangst!
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

minibiti

I agree with you here, this is very nice :)

But I am a bit afraid that since the Type 2 22 kW AC chargers are not so much in use (especially when you have to pay 1 NOK/min to use them and you can get only 6kW on many cars), they will be rarer...
CircleK for example does not have any.

Let's hope for the best! ;)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

chriso89

uten tvil en stor fordel for renualt zoe eiere.   Håper bare zoe en dag får ut fingeren og fikser det slik at man kan varme bilen mens man lader uten å måtte forvarme.  burde ikke vært så vansklig

Magne St

Sitat fra: chriso89 på mandag 13. januar 2020, klokken 11:34
uten tvil en stor fordel for renualt zoe eiere.   Håper bare zoe en dag får ut fingeren og fikser det slik at man kan varme bilen mens man lader uten å måtte forvarme.  burde ikke vært så vansklig

Det eg håpar Renault får orden på, og det hadde eg venta at dei hadde gjort denne gongen, er at dei får slengt inn ein IT/TNladar i bilen, slik at ein blir kvitt utfordringa med eigen trafo på ITnett.
Bilen har fortsatt dei same utfordringane som dei tidlige modellane har i normalladesituasjonen i Noreg.

Det hadde holdt godt med ein ladar på åtte amp.  Og bilen er såpass "smart" at han finn fort ut kva nett han står på.  Og dersom bilen blir satt til lading på 10amp eller lågare, så er det den ladaren som skal brukas.

I tillegg så er IT/TNladaren meir effektiv ved låge effektar.  Dette forholdet burde også interessera  dei landa der dei har TNnett.
Energisparinga som elbilen kan få til, er det ingen grunn til ikkje å ta heilt ut!
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

minibiti

The new charging cable delivered with the car fixes the IT/TN problem, and works with 10A Schuko and 16A Type 2.
It is a bit big (Zaptec portable size-ish) but it works.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

chriso89

yes, it fixex the problem butis too big.   taking that one out and in of the car everytime is a no go for me

hsa77

Sitat fra: Magne St på fredag 17. januar 2020, klokken 00:22
Sitat fra: chriso89 på mandag 13. januar 2020, klokken 11:34
uten tvil en stor fordel for renualt zoe eiere.   Håper bare zoe en dag får ut fingeren og fikser det slik at man kan varme bilen mens man lader uten å måtte forvarme.  burde ikke vært så vansklig

Det eg håpar Renault får orden på, og det hadde eg venta at dei hadde gjort denne gongen, er at dei får slengt inn ein IT/TNladar i bilen, slik at ein blir kvitt utfordringa med eigen trafo på ITnett.
Bilen har fortsatt dei same utfordringane som dei tidlige modellane har i normalladesituasjonen i Noreg.

Det hadde holdt godt med ein ladar på åtte amp.  Og bilen er såpass "smart" at han finn fort ut kva nett han står på.  Og dersom bilen blir satt til lading på 10amp eller lågare, så er det den ladaren som skal brukas.

I tillegg så er IT/TNladaren meir effektiv ved låge effektar.  Dette forholdet burde også interessera  dei landa der dei har TNnett.
Energisparinga som elbilen kan få til, er det ingen grunn til ikkje å ta heilt ut!
Norge er et bitte lite marked for bilprodusentene.  Neppe aktuelt å montere  inn ekstra utstyr som kompliserer ladesystemet og øker prisen på bilen bare for å løse et sært problem som kun gjelder Norge. I land med skikkelig strømnett monterer man gjerne opp en 7kw ladestasjon, da er zoe effektiv nok.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

E_S

Rundt i Europa er 11/22kW type 2-stasjoner særdeles utbredt, så det er helt topp. Jeg vil gå så langt som å si at 22kW-laderen på Zoe alene er god nok grunn til å velge den fremfor konkurrentene i den prisklassen. Med 22kW lader man fra tomt til fullt på 2,5 time, og i følge diagrammene lader man like fort på 22kW AC og en DC-lader fra ca. 65% og opp.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA