Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på gratis elbilparkering i Oslo

Startet av Magnus Hansen, lørdag 11. januar 2020, klokken 20:41

« forrige - neste »

engolf

#15
Citat:
"Flertallet i Oslo har bestemt at bil ikke er en prioritet i gatebildet, og elbil tar like mye gateplass som andre. Skikkelig rabatt får man også for å oppta gateareal med batteribil fremfor bensin".

Svar: Politiska beslut har ingenting med flertal att göra. Jag vågar påstå att flertalet du nämner är som regel är oeniga i dagens bilpolitik:)

Elbil fundamentalist

Ønsker virkelig flertallet dette? Eller har Oslo fått for mange stemmeberettigede som bare bor i byen i ung voksen som student og ferdigutdannet uten barn. Mye tyder på det. Flyttestrømmen ut av byen (og dermed stemmeseddelen til vanlige barnefamilier) er formidabel når man får barn, hvertfall når de når skolealder. Altså en selvforsterkende overvekt av stemmeberettiget som ikke egentlig behøver bil slik familier har... Samt de familier som er rammet som med stemmeseddelen tenker slik at «hvis jeg ikke har mulighet / råd til å eie, bruke og parker bilen så skal f@#n ikke andre få gjøre det heller....

Dansk forskning viser at dette går ut over alle de små barne som må være 2 timer eller mer i barnehagen, samt åpningstiden vil bli presset til å bli lenger., så mange barn vil være der enda lenger. I heldags barneskolen får dette negativt igjen til at barndommen nå er blitt langt på vei institusjonalisert og blir for noen som kan minne om barnehjemsbarn som ikke har foreldre som er vant til å oppdra dem, da slitne utrygge barn ikke gjør annet enn å se litt apatisk på TV og spise middag/ kvelds den lille tiden de er hjemme før leggetid, etter barnehage og skole. Er det litt tid til overs fylles det opp med organisert fritid med idrett som allerede merker betydelig nedgang i foreldre som er villig /har mulighet til å kjøre på kryss og tvers i byen for å dra på kamper etc.

Oppdemming av frustrasjon og håpløshet fører til fler skilsmisser og mer omsorgssvikt. Utagerende barn som blir voldelige er mer og mer vanlig langt ned i barneskolen. Kommunisme fungerer på samme negative måte hvor valgfrihet over egne liv (velge tiden din selv) blir fjernet.

Å hele tiden stjele tid fra foreldrene med å fjerne bilen som for mange barnefamilier er rene tidsmaskinen i forhold til å ta kollektivt. Å gjøre alt dyrere skaper barnefattigdom og utenforskap.

For å kunne leve ett vanlig familieliv i Oslo må man etterhvert ha rekkehus eller enebolig med egen garasje ha sekundærleieligheter som nedbetaler seg til barna skal flytte ut som da så raskt som mulig må kunne avansere til boområder hvor de kan stifte familie i områder som i hovedsak består av familier som har råd og tid til barna sine.

Denne bilfientlige politikken kan alltid forsvares med mange gode argumenter, som «fremmedparkering» ett nyord med negativ klang som egentlig er foreldre tvunget utenbys som prøve å hardt å få hverdagen til å gå opp både med økonomi og kanskje mest av alt tid. Økt klasseskille og tøffere å få seg jobb og ikke mist muligheten for å søke jobber når man må bruke langt mer tid på jobbreisen.

Fasiten på denne politikken er ikke bare positiv. Synd at det ikke er noen som seriøst ser på dette da alle kappes om å være mest mulig miljøvennlig koste hva det koste vil. Hurraradikale politiske tiltak brutaliserer hverdagen til hardt arbeidene barnefamilier, og ingen vil forsvare dem... hvor vil dette ende?

Det som rammer familier negativt rammer nasjonen hardt over tid da velfungerende familier er det viktigste faktoren for god oppvekst og solide samfunnsborgere i fremtiden.

Jeg mener man fortsatt må ta innover seg at bilen er ett meget viktig instrument for å få samfunnshjulet til å gå rundt. Dette instrumentet bør være elbil da forurensing av familiers bomiljøer er viktigere enn å opprettholde muligheten for å forurense med bensin og dieselbiler. Og solid mengde biler er nødvendig for å unngår altfor finmasket og altfor frekvent kollektivtrafikk som fører til svært høy andel avganger med kun noen få passasjerer uten rushtid. Dermed må man fortsette å bygge veier med hensikt å øke kapasiteten ihht befolkningsveksten. Og mulighet for familier å bruke bil til jobb for å få mest mulig tid med barna sine. Med å fortsette med elbilfordelene vil denne trafikken også bli miljøvennlig og sosialt bærekraftig for familier og dermed også bærekraftig for samfunnet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Ansjosfilet

Er det ikke slik at hele samfunnsstrukturen vi har nå, er bygget rundt fleksibiliteten en bil gir? Hvis kvinnene kunne gått tilbake til kjøkkenet og vært hjemmeværende med barna kunne man jo alltids tatt bussen...
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

jkirkebo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 12. januar 2020, klokken 15:29
Ønsker virkelig flertallet dette? Eller har Oslo fått for mange stemmeberettigede som bare bor i byen i ung voksen som student og ferdigutdannet uten barn. Mye tyder på det. Flyttestrømmen ut av byen (og dermed stemmeseddelen til vanlige barnefamilier) er formidabel når man får barn, hvertfall når de når skolealder. Altså en selvforsterkende overvekt av stemmeberettiget som ikke egentlig behøver bil slik familier har... Samt de familier som er rammet som med stemmeseddelen tenker slik at «hvis jeg ikke har mulighet / råd til å eie, bruke og parker bilen så skal f@#n ikke andre få gjøre det heller....

Denne trenden er i ferd med å snu, antall barn under 15 år som bor i de indre bydelene har økt med 32% siste 10 år. Det er en mye sterkere vekst enn i den generelle befolkningen i disse bydelene. Alle sentrumsskolene har også sterk vekst for tiden.

Jeg tror heller mange barnefamilier velger å bli når de får et tryggere bomiljø med mindre biltrafikk og forurensning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Magnus Hansen

Dagens bystyre vant gjenvalg på den politikken de fører, så sånn sett er det demokratisk. Men det er veldig store variasjoner i hvordan folk stemte. Spesielt de sentralt i byen stemte grønt, mens de i de ytre bydelene (spesielt øst) stemte i liten grad grønt. Ikke unaturlig stemte de som bor slik at de ikke trenger bil, mot flere biler i sitt nærmiljø... for folk som bor lenger fra sentrum, og i nabokommunene, så er selvfølgelig prioriteringen annerledes

hELgenen

Denne skjevdelingen i siste kommunevalg innad i Oslo var  noe jeg også bet meg merke i. Der en ikke trenger bil stemte man MDG. MDG har jo totalt sett liten oppslutning  i landet som helhet,men i enkelte områder i Oslo står de sterkt..
Mye bra miljøpolitikk i MDG,men de fremstår som bilhatere generelt og har null forståelse for andres behov for bil i hverdagen. I mitt hode fremstår de dessverre som ekstreme egoister. De vil kaste bilen ut av nabolaget fordi de mener den tar for mye plass på asfalten.. Det arealet vil de ha for seg selv uavhengig om bilen forurenser eller ei. Dermed kjører man frem med avgifter som pr. def er usosiale. En avgift er som kjent helt uavhengig av inntekt. De hegner om sine arealer og bruker usosiale virkemidler.

Jay3s

Helt uavhengig av de politiske aspektene, har noen fått med seg hva svaret på følgende tekniske spørsmål er?

Etter 1. mars forstår jeg at en elbil parkert på beboerparkering der eieren ikke bor, må betale 20% av vanlig (dvs. "fossil") takst. Det jeg lurer på er om det også blir endring i hvor lenge man kan stå på en slik plass? F.eks. et par timer maks, eller blir det som nå, at en kan stå hele dagen om man trenger?

(Antar jeg ikke vet dette fordi jeg ikke kjenner reglene for hvordan det har vært å parkere "fremmed" fossilbil på beboerparkeringsplasser...)

OhmPaPa

Sitat fra: dundun på søndag 12. januar 2020, klokken 06:37
Tenker at dette er helt flott. Gateareal i sentrale Oslo er et ekstremt knapphetsgode, og det er ikke fair at elbiler fritt kan oppta plass i folks nabolag. Dårligere kår for bilen i Oslo er villet politikk og populært blant innbyggerne. Kjør på!

Pleide alltid å ta en Oslo-ferie hver sommer. Bli en uke eller så. Kose oss. Kjøre rundt og se oss omkring. Besøke kjøpesentre og handlegater. Men nå tar vi hintet og holder oss unna. Det er blitt for komplisert. Må planlegges. Spontan biltur byttet med kronglete kollektivrute. For oss med skranglete ben er det ikke moro. Bare slit og strev.

Veldig bra at dere som bor i byen synes det er positivt. Det er jo dere som bor der til daglig.

Men vi tar elbilen vår andre steder.

Magnus Hansen

Sitat fra: Jay3s på søndag 12. januar 2020, klokken 21:33
Helt uavhengig av de politiske aspektene, har noen fått med seg hva svaret på følgende tekniske spørsmål er?

Etter 1. mars forstår jeg at en elbil parkert på beboerparkering der eieren ikke bor, må betale 20% av vanlig (dvs. "fossil") takst. Det jeg lurer på er om det også blir endring i hvor lenge man kan stå på en slik plass? F.eks. et par timer maks, eller blir det som nå, at en kan stå hele dagen om man trenger?

(Antar jeg ikke vet dette fordi jeg ikke kjenner reglene for hvordan det har vært å parkere "fremmed" fossilbil på beboerparkeringsplasser...)

Akkurat slik det er nå må elbiler forholde seg til samme maksregler som fossilbiler. He det stått maks 2 timer så har det også vært regelen for elbiler. I områdene med beboerparkering er det ikke makstid

Burger

OhmPaPa: Er ganske enkelt, last ned parkeringsapp(er) for den byen du vil besøke, så kan du finne parkeringsplass, lese tidsbestemmelser og betale med app. Har virket for meg med både fossil og elbil. Veldig kjekt med tanke på at det er lett å bruke kart og velge riktig parkeringssone også. Eller, glemte å spørre først, vil du ha sympati eller vil du ha løsning?

Det dummeste man gjør for butikker i by er å ha gratisparkering, da blir de fylt opp av ansatte og beboere. Best er om kunder som må inn til byen kommer seg lett inn (bomring virker) og finner parkering.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Orbit

#25
Burger: Prinsippet er greit, men prøv app'en for Oslo, og legg inn parkering for elbil. Du betaler da full takst. Du må inn på nettsidene til Oslo kommune for å finne ut at du ikke skal betale (p.t.), men MÅ i stedet bruke parkeringsur/lapp for å vise starttid på tidsbegrenset plass.

Kommunen vet om problemet i flere år, men vil ikke gjøre noe med det. Når de nå skal ha egen elbiltakst, må de inn med en løsning, men det har sittet alt for langt inne.

Kuriosa: Hjartdal kommune har én parkeringsplass. Men de har etter tre år ennå ikke klart å gi et svar på om det skal betales 100/50/0 % av full pris på elbil.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen

Sitat fra: Orbit på mandag 13. januar 2020, klokken 07:09
Burger: Prinsippet er greit, men prøv app'en for Oslo, og legg inn parkering for elbil. Du betaler da full takst. Du må inn på nettsidene til Oslo kommune for å finne ut at du ikke skal betale (p.t.), men MÅ i stedet bruke parkeringsur/lapp for å vise starttid på tidsbegrenset plass.

Kommunen vet om problemet i flere år, men vil ikke gjøre noe med det. Når de nå skal ha egen elbiltakst, må de inn med en løsning, men det har sittet alt for langt inne.

Kuriosa: Hjartdal kommune har én parkeringsplass. Men de har etter tre år ennå ikke klart å gi et svar på om det skal betales 100/50/0 % av full pris på elbil.....

Dette med takst og elbiler har alltid vært et problem. Har selv alltid bare betalt full takst - alltid.
Mange steder er det ikke skiltet at elbiler parkerer gratis på kommunale plasser, en må faktisk inn på kommunens hjemmesider for å finne ut av dette. Ettersom det blir betaling for elbiler så må man i det minste forvente
at kommunene faktisk begynner å skilte takster - så her krysser jeg fingrene for at ting faktisk blir litt enklere
for oss elbil eiere fremover.

OhmPaPa

Burger: Har allerede appen for Oslo og har benyttet den. Men syns ikke det er enkelt.

Og for ordens skyld - betaler gjerne for parkering og lading. Betalte jo alltid før da kjørte fossilt. I tillegg til kompleksiteten er det noe med at når Oslo så tydelig ikke vil ha bilister på besøk føler vi oss ikke like velkomne som før. Og det er ikke hyggelig å føle seg som et hår i Oslo-suppa.
Skulle gjerne syklet og reist kollektivt - men kronisk sykdom gjør det første umulig og det andre blir for slitsomt. Men det er mange andre steder å dra på ferie. Så nå kun til Oslo når man må pga at byen er administrasjons-sentrum i landet.

xyzzy

Sitat fra: Burger på mandag 13. januar 2020, klokken 00:30
OhmPaPa: Er ganske enkelt, last ned parkeringsapp(er) for den byen du vil besøke, så kan du finne parkeringsplass, lese tidsbestemmelser og betale med app. Har virket for meg med både fossil og elbil. Veldig kjekt med tanke på at det er lett å bruke kart og velge riktig parkeringssone også. Eller, glemte å spørre først, vil du ha sympati eller vil du ha løsning?

Det dummeste man gjør for butikker i by er å ha gratisparkering, da blir de fylt opp av ansatte og beboere. Best er om kunder som må inn til byen kommer seg lett inn (bomring virker) og finner parkering.

Det handelen vil ha er nok av gratis plasser, men en kort maksimal parkeringstid - slik at beboere og ansatte ikke kan bruke dem.

Orbit

Til info: Oslo kommune skal ha på plass ny betalingsløsning for beboerparkering 17/2, hvor det også blir mulig å betale den nye elbil-satsen. Dette må være betalt innen 1/3 for å kunne parkere i sonen uten å løse vanlig parkeringsbillett.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA