Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på gratis elbilparkering i Oslo

Startet av Magnus Hansen, lørdag 11. januar 2020, klokken 20:41

« forrige - neste »

Magnus Hansen

I artikkel i Aftenposten (abonnementsartikkel)

Sitat

Elbiler må også betale

For elbiler har det i alle år vært gratis å parkere på kommunale parkeringsplasser i Oslo. Fra 1. mars må elbileiere betale 720 kroner for beboerkort i året. Det er 20 prosent av den ordinære prisen.

Elbileiere som ikke bor i området, må betale 20 prosent av den ordinære prisen for parkering. Det blir også slutt på gratis elbilparkering på kommunale plasser der det ikke er beboerparkering.




https://www.aftenposten.no/osloby/i/lAWqk7/oslo-oeker-prisen-for-beboerparkering-med-20-prosent-ogsaa-elbiler-maa-betale



Counterpointer

Det blir spennende å se hvor når disse stadige innstrammingene summerer seg opp og virkelig bremser at nye grupper går over fra fossil til EV.

Vi som allerede har gått over har nok en skyhøy grense mot å gå tilbake, så for oss har slike ting ikke så stor virkning.

20% er ikke så veldig vesentlig, men overgang fra gratis vil alltid føles.

hELgenen


Her er samme nyhet,men utenfor betalingsmur:

https://www.vg.no/nyheter/i/kJL7bv/elbiler-faar-ikke-lenger-parkere-gratis-i-oslo

Ganske formidabel avgiftsøkning må jeg si.
Men kommunen opptrer som enerådende keiser i keiserriket og gjør hva de vil. Da blir det i neste omgang en økning fra 20%  til 50% for elbiler. Ikke rart elbil salget stuper i resten av landet når folk ser fordelene skrumpe inn og takten på avgiftsøkningene. Et tilsvarende taktskifte på f.eks 20% økning på matvarepriser ville medført ganske så omfattende protester. Men i keiserriket til Raymond er det visstnok andre hensyn som gjelder.

dundun

Tenker at dette er helt flott. Gateareal i sentrale Oslo er et ekstremt knapphetsgode, og det er ikke fair at elbiler fritt kan oppta plass i folks nabolag. Dårligere kår for bilen i Oslo er villet politikk og populært blant innbyggerne. Kjør på!
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

hELgenen

Sitat fra: dundun på søndag 12. januar 2020, klokken 06:37
Tenker at dette er helt flott. Gateareal i sentrale Oslo er et ekstremt knapphetsgode, og det er ikke fair at elbiler fritt kan oppta plass i folks nabolag. Dårligere kår for bilen i Oslo er villet politikk og populært blant innbyggerne. Kjør på!

Som all politikk er den villet ut fra politisk ståsted. Slik jeg leser det er det ganske delte meninger om beboer parkering i Oslo avhengig av hvor en bor.
Men helt uavhengig av hva en mener om beboer parkeringi, så er det ganske skremmende å se hvordan man politisk endrer avgifter helt utenfor normal prisstigning. Det å endre en avgift med,20,30,50% fra år til år er dramatisk og vitner  om panikk eller et totalitær tankesett. Jeg tror folk i resten av landet blir skremt vekk fra elbilen når man tar slike grep. F.eks ser vi noe tilsvarende på fergetakstene langs kysten som i enkelte områder øker dramatisk.  Folk blir skremt,oppgitt og frustrert og flertallet i befolkningen ønsker ikke,og klarer ikke forholde seg til, slike store avgiftshopp fra år til år. Å kjøpe ny bil i dag i lys av de omveltningene en ser med avgifter begynner faktisk å bli et risiko prosjekt. Og risikoen ser ikke ut til å bli nevneverdig mindre med elbiler. Dermed fremstår fort en brukt diesel eller hybrid som et godt alternativ.

dundun

#5
Man kan ikke mene at et fritak fra avgift kun skal kunne endres med normal prisstigning. Enig i at avgifter normalt kun bør økes i tråd med normal prisstigning eller reelle kostnader, men dette kan ikke gjelde ved endring av midlertidige fritak fra å betale avgiftene.

Flertallet i Oslo har bestemt at bil ikke er en prioritet i gatebildet, og elbil tar like mye gateplass som andre. Skikkelig rabatt får man også for å oppta gateareal med batteribil fremfor bensin.

Elbil er bedre enn diesel i byen, men ingen bil er enda mye bedre. Så kan de som ønsker å kjøre betale prisen for å parkere, byen er full av kommersielt drevne parkeringshus, ingen grunn til at felleskapet skal sette til side masse plass til andre enn handicappede.

(Hilsen bilinteressert Osloboer og MDG-medlem)
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

elektrolux

Enda et hinder mot å kjøpe en liten elbil for lokal transport. I stedet må en nå satse helt eller ingenting. Har en allerede en fungerende dieselbil blir en tenkt situasjon følgende:

- Innbytte av 3-4 år gammel luksus 600 000 kr Diesel SUV går omtrent i null mot en elbil i klassen Euro trilling.
- Besparelsen er ca 10 kr for hver bompassering
- Ulempene er dyrere kjøreutgifter for drivstoff om en bruker hurtiglading.
- Fasit blir selvfølgelig at en beholder luksus SUV'en

For bare 1 år siden var situasjonen denne:

- Kjøp av e-Up til ca 200 000 og beholde Dieseldroget
- Gratis bom
- Gratis parkering

Forutsatt penger på bok en fristende tanke som ikke bare nedbetaler seg selv, men som også gagner miljøet da dieselbilen vil ende opp med å stort sett stå i garasjen.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Magnus Hansen

#7
Kjører man fra Bærum inn til Oslo sentrum i rushen koster det 75kr tur/retur med diesel. Tilsvarende for elbil bli 24kr. Så hvor 10kr besparelse kommer fra lurer jeg på?

PS indre ring utenom rush er forskjellen 13kr. Men nå er det tre ringer i Oslo som man delvis betaler begge veier. Så det er få som kun må gjennom en ring per dag. Eksempelet over er mer normalt

hELgenen

Sitat fra: dundun på søndag 12. januar 2020, klokken 08:04
Man kan ikke mene at et fritak fra avgift kun skal kunne endres med normal prisstigning. Enig i at avgifter normalt kun bør økes i tråd med normal prisstigning eller reelle kostnader, men dette kan ikke gjelde ved endring av midlertidige fritak fra å betale avgiftene.

Flertallet i Oslo har bestemt at bil ikke er en prioritet i gatebildet, og elbil tar like mye gateplass som andre. Skikkelig rabatt får man også for å oppta gateareal med batteribil fremfor bensin.

Elbil er bedre enn diesel i byen, men ingen bil er enda mye bedre. Så kan de som ønsker å kjøre betale prisen for å parkere, byen er full av kommersielt drevne parkeringshus, ingen grunn til at felleskapet skal sette til side masse plass til andre enn handicappede.

(Hilsen bilinteressert Osloboer og MDG-medlem)

Avgiftene økte med 20%. Mulig du så deg blind på avgiftsøkningen for elbiler,men økningen er altså på 20% for alle typer biler,også de som hadde avgift fra før. Og som elbil eier tenker jeg da at siden de økte en eksisterende avgift med 20% på fossiler,hva hindrer dem i å øke avgiften med 50% for elbiler neste år? Det er jo denne økningen for eksisterende bilpark som danner grunnlaget for videre agering fremover. Om noe f.eks var gratis i dag og øker til 100 kroner neste år er ikke så interessant i seg selv. Men at noe kostet 100 kroner og neste år øker til 200 kroner vitner om at noe er ute av kontroll. Mulig man ikke ser slike ting når en er opptatt av å innføre en avgift,men det er jo trenden her som skremmer

Ingeniøren

Når du bor i (og bestemmer...) i Oslo så bor du i en boble med et kollektiv tilbud hinsides det meste !

Kjenner et par som bor i Oslo og som var å så på hus i Lier ikke langt fra der jeg bor. Synes vi har et greit tilbud med ekspress buss som går 4 ganger i timen i rushen og 2 i timen ellers. Når de dog oppdaget at de måtte gå 15 minutter eller bruke bil til pendlerparkering var det uaktuelt....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

dundun

#10
Bor også i en boble der alt koster 50% mer og der plass faktisk er et svært begrenset gode. At besøkende som slipper å betale for å bo i byen må betale for å ta med seg og gateparkere to tonn stål når de skal på jobben synes jeg er helt rett og rimelig, uavhengig av drivstoff.

Når det gjelder økning av avgifter går jeg tilbake på det jeg sa. Økninger utover prisstigning er selvsagt helt ok i tilfeller der økningen er for å påvirke folks handlinger, altså for å få folk over på andre transportmidler (re folk som ikke gidder gå til bussen).
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Halvorsen

Hvordan blir det da med med lading på offentlige p.plasser som vi i dag betaler avgift for.

eivhelle

#12
Sitat fra: dundun på søndag 12. januar 2020, klokken 10:22
Bor også i en boble der alt koster 50% mer

Det der er faktisk helt feil.

Om du ser på kollektivtransport koster det akkurat like lite for et årskort  i Oslo, som for eksempel i vestfold. Maten er ikke dyrere i butikkene i Oslo enn den er i resten av landet, heller tvert i mot om du sammenligner med distriktsnorge. Det samme gjelder også all annen varehandel.

Det er kun to ting som er veldig dyrt i Oslo. Det ene er bolig og det andre er å bruke bil. Og siden MDG jobber for å fjerne sistnevnte, sitter vi til slutt igjen med at det kun er en ting som er dyrere i Oslo.

EDIT. Nå glemte jeg selvsagt at når man til slutt lykkes med å få vekk biltrafikken, vil kostnadene til kollektivtransport gå kraftig opp. For det første må kollektivtilbudet økes for å ta den ekstra trafikken fra de som ikke lenger kjører bil. Deretter må billettprisen økes fordi de tidligere inntektene fra biltrafikken ikke lenger er med på å finansiere kollektivtrafikken.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

hELgenen

Alt foruten bolig er forøvrig billigere i Oslo.
Kollektiv tilbudet er også av en annen verden enn de aller fleste steder i Norge..Eiendomsskatt,nettleie,fyringsutgifter,drivsroffutgifter,van avgifter,renovasjonsutgifter osv.osv er også mye lavere i Oslo. Kollektiv prisene er også hinsides lavere enn i distriktsnorge. Skal du spise ute finner du også et helt annet tilbud til en rimelig penge enn i distriktene. Å bo i Oslo er som det sies i denne tråden å bo i en egen boble. Men å øke avgifter løpende med monster satser på 20,30 og 50% årlig gir et ekstremt signal for resten av landet. Når folk her ser at politikere kan øke satsene slik fra år til år skaper det bare ekstrem polarisering og faktisk kunne virke mot sin hensikt mhp  f.eks å elektrifisering av transportsektoren.

eisa01

Forhåpentligvis blir det satt av flere plasser til bildeling, og mer til investeringer i lademuligheter

Vet ikke hvordan det er andre steder i Oslo, men der jeg bor (nedre Grunerløkka) er det veldig god tilgang på parkeringsplasser i parkeringshus. I borettslaget mitt ble det nettopp lagt ut ca. 10 ledige plasser på Finn til 1000 kr/mnd (til opplysning er felleskostnadene 400 kr/mnd - så blir ikke mye igjen til utleier). Og det er lagt opp til elbillading som blir bygget ut puljevis ettersom folk melder seg.

Enig i at det ofte kan være billigere å bo i Oslo, spesielt for single / par uten barn. Hadde jeg bodd utenfor Oslo sentrum måtte jeg nesten ha kjøpt en bil, som blir veldig dyrt. Med de lave rentene som er nå har ikke 0.5-2 millioner ekstra på boliglånet så mye å si.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA