Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bestilling - utstyr og leveringsinformasjon

Startet av Trond.m, lørdag 11. januar 2020, klokken 18:06

« forrige - neste »

Bsv

Det skrives mye om både størrelse og alternativer her.

EQC har bakkeklaring på 9,7cm noe som gjør den fullstendig uegnet som SUV/crossover.

Etron 50 er en knall bil, men spekker du den likt med xc40 blir den raskt 80-100k dyrere med kortere rekkevidde.

Den nærmeste konkurenten til XC40 blir nok Etron Q4 som kommer til neste år.

Mao

Sitat fra: Bsv på torsdag 13. februar 2020, klokken 19:54
EQC har bakkeklaring på 9,7cm noe som gjør den fullstendig uegnet som SUV/crossover.

9,7 cm er med full godkjent last, målt på laveste punkt. Den normale klaringen er 14 cm på EQC.
Men trenger man traktor, så kjøper man selvsagt traktor  :P
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Bsv

Er det ikke når man skal på hytten/fjellet at bilen er lastet mest opp?

Eqc uten last har fortsatt lavere bakkeklaring enn en vanlig golf.

Mitt poeng var uansett at hvis man vil ha en bil med bakkeklaring, awd, hengerfeste, ok rekkevidde og klarer seg med plassen i xc40 så er den faktisk et meget godt alternativ.

tibber73

Sitat fra: Bsv på onsdag 12. februar 2020, klokken 19:23
Sitat fra: torlie på onsdag 12. februar 2020, klokken 09:33
Jeg prøvesatt fossil XC-40 for kort tid siden, og bilen ser fra utsiden ut ganske massiv fra nært hold, men når jeg steg inn var den ikke så romslig innvendig som jeg hadde håpet. Altså ikke så mye romsligere enn en bil i Golf-klassen.

Tøv, xc40 er da mye romsligere og bør ikke sammenlignes med en golf.

Enig!
Vi hadde en Leaf og brukerne (ungene) kommenterte hvor dårlig plass det var i naboens e-Golf. Vi hadde også en Golf som lånebil en gang og jeg husker hvor jævlig den perioden var..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

kodax

Sitat fra: Bsv på torsdag 13. februar 2020, klokken 19:54
Det skrives mye om både størrelse og alternativer her.

EQC har bakkeklaring på 9,7cm noe som gjør den fullstendig uegnet som SUV/crossover.

Etron 50 er en knall bil, men spekker du den likt med xc40 blir den raskt 80-100k dyrere med kortere rekkevidde.

Den nærmeste konkurenten til XC40 blir nok Etron Q4 som kommer til neste år.
Jeg har en kompis som vil ha en SC40 Recharge. Hvis TMY kommer før han får kjøpt, tror jeg det blir vanskelig for han å finne andre argumenter enn utseende. (Tviler på at det blir mindre kvalitetsproblemer med en ny produsent av elbil sammenlignet med en som nå har produsert elbil i mange år.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Olemann


Hadde TMY blitt produsert av Kia eller Volvo ville jeg tatt den....Hadde Model 3 et par dager, og savner ikke følelsen av Mazda fra 1980 tallet lyden av bildører og annen finish ga meg.
Både Kia eNiro og XC40 (testet bare fossilen selvsagt, men blir nesten identisk karosseri) er en annen verden hva opplevd kvalitet er enn Model 3.
Men, ladenettverk og en morsom iPad feeling er Tesla klart best på.  Så, her er noe for enhver smak.

kodax

Ja, jeg har lånt en TM3 noen ganger og jeg er enig i at det er forskjell på opplevd kvalitet både ift min TMX og noen Volvoer jeg har kjørt. (At eNiro gir bedre kvalitetsfølelse er jeg helt uenig i.) Det blir sannsynligvis bedre støydemping i XC40 også.
Men med TMY sin rekkevidde, pris, lastekapasitet, tekniske løsninger, ladenettverk og elbil-erfaring, vil jeg mene det er følelser og ikke fornuft som vil føre til at man velger en XC40...men det er vel ikke en uvanlig årsak til bilvalg :D
Og så gjenstår det selvfølgelig å se hvem som blir tilgjengelig når.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Med all hardplasten i eNiro virker det som en dårlig spøk at kvalitetsfølelsen skal være en annen verden i den kontra Model 3. Bilene er derimot så forskjellige at de er vanskelige å sammenligne.
XC40 forventer jeg at ligger noen gode hakk over eEniro.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Olemann

#83
Det er følelsen av kvalitet når dører lukkes, lyd og opplevelsen av soliditet jeg beskriver.   Både eNiro og XC40 er i en annen klasse enn det jeg opplevde med TM3.   
F.eks ikke hørt om noen som må ha med batteridrevet varmluftpistol til dørlåser og vinduer på andre biler....Dog, dette er debattert nok andre steder, mitt poeng var bare å få fram den umiddelbare opplevde kvalitet når man tar i dørhåndtak, åpner, lukker og merker seg lyden.  Der opplever jeg altså at Model 3 faller gjennom sammenlignet med eNiro og XC40.

Enig i at XC40 når det gjelder interiør er minst en klasse over eNiro, dog er setene i eNiro langt over det jeg forventet fra Kia. Men XC40 er enda mye bedre også der. Hardplast er det mye av i eNiro ja.

Ja, bil velges også med følelser, og den slags mekanismer gjør seg nok gjeldende like mye for alle bilkjøpere, enten man velger Tesla. Kia eller Volvo, eller noe helt annet.
Jeg har i alle fall ingen grunn til å tro at Teslakjøpere er mer følesesløse enn andre, altså velger de bil like mye basert på følelser som alle andre :-)

patron

Sitat fra: Olemann på tirsdag 18. februar 2020, klokken 12:10
Det er følelsen av kvalitet når dører lukkes, lyd og opplevelsen av soliditet jeg beskriver.   Både eNiro og XC40 er i en annen klasse enn det jeg opplevde med TM3.   
F.eks ikke hørt om noen som må ha med batteridrevet varmluftpistol til dørlåser og vinduer på andre biler....Dog, dette er debattert nok andre steder, mitt poeng var bare å få fram den umiddelbare opplevde kvalitet når man tar i dørhåndtak, åpner, lukker og merker seg lyden.  Der opplever jeg altså at Model 3 faller gjennom sammenlignet med eNiro og XC40.

Enig i at XC40 når det gjelder interiør er minst en klasse over eNiro, dog er setene i eNiro langt over det jeg forventet fra Kia. Men XC40 er enda mye bedre også der. Hardplast er det mye av i eNiro ja.

Ja, bil velges også med følelser, og den slags mekanismer gjør seg nok gjeldende like mye for alle bilkjøpere, enten man velger Tesla. Kia eller Volvo, eller noe helt annet.
Jeg har i alle fall ingen grunn til å tro at Teslakjøpere er mer følesesløse enn andre, altså velger de bil like mye basert på følelser som alle andre :-)

eNiro soliditet bedre enn model 3??? jeg tror du tenker på byggekvalitet og ikke soliditet? For eNiro er vel ikke akkurat en bil du vil kalle for solid. Den er bra bygd, men er ikke solid i.e. solid som gelenderwagen, Q7 etc... Dette er biler som oser av soliditet.

Olemann

#85
Skjønner ikke hvorfor du trekker inn Gelendewagen, det jeg skrev er at jeg opplever eNiro og XC40 som mer solide og med mer gjennomført opplevd kvalitet - og nevnte dører og lyd når dør lukkes, sammenlignet med TM3. Det at man får opp låser og vinduer uavhengig av vær og medbragt varmluftpistol er også et pluss :D

Soliditet er for meg ikke bare relatert til evnen til å kjøre gjennom 1/2 meter gjørme eller være tyngst i klassen, men byggekvalitet som holder og gir et inntrykk av noe som varer og har en tyngde (ref. lyd når dører lukkes og følelsen av "tyngde" og kvalitet.  Hardplast eller ei.

Det er jo bare å sammenligne dette selv, så får man gjort seg egne erfaringer - tror jeg gir meg for denne gang, antar jeg har klart å gjøre mine poeng forstått.

Jeg har intet imot noen elbiler jeg har hatt til sammen 10 år, verken min første (Reva) eller min så langt siste i3 (av 7 elbiler, derav 6 ulike). Alle er de ulike, og ulike svakheter og styrker.
For meg ble svakhetene ved TM3 for store, det betyr ikke at andre ikke kan leve med dem og velger denne bilen.

Denne tråden er jo om XC40, så derfor naturlig at denne er i fokus.

Sitat fra: patron på onsdag 19. februar 2020, klokken 10:39
Sitat fra: Olemann på tirsdag 18. februar 2020, klokken 12:10
Det er følelsen av kvalitet når dører lukkes, lyd og opplevelsen av soliditet jeg beskriver.   Både eNiro og XC40 er i en annen klasse enn det jeg opplevde med TM3.   
F.eks ikke hørt om noen som må ha med batteridrevet varmluftpistol til dørlåser og vinduer på andre biler....Dog, dette er debattert nok andre steder, mitt poeng var bare å få fram den umiddelbare opplevde kvalitet når man tar i dørhåndtak, åpner, lukker og merker seg lyden.  Der opplever jeg altså at Model 3 faller gjennom sammenlignet med eNiro og XC40.

Enig i at XC40 når det gjelder interiør er minst en klasse over eNiro, dog er setene i eNiro langt over det jeg forventet fra Kia. Men XC40 er enda mye bedre også der. Hardplast er det mye av i eNiro ja.

Ja, bil velges også med følelser, og den slags mekanismer gjør seg nok gjeldende like mye for alle bilkjøpere, enten man velger Tesla. Kia eller Volvo, eller noe helt annet.
Jeg har i alle fall ingen grunn til å tro at Teslakjøpere er mer følesesløse enn andre, altså velger de bil like mye basert på følelser som alle andre :-)

eNiro soliditet bedre enn model 3??? jeg tror du tenker på byggekvalitet og ikke soliditet? For eNiro er vel ikke akkurat en bil du vil kalle for solid. Den er bra bygd, men er ikke solid i.e. solid som gelenderwagen, Q7 etc... Dette er biler som oser av soliditet.

Gauss

Sitat fra: anbjornk på mandag 20. januar 2020, klokken 08:23
Flere av fargene kunne forsåvidt være aktuelle, men jeg er ikke fan av de sorte plastlistene rundt skjermbuene.... ikke fordi de ikke er praktiske, men fordi de får hulrommet i hjulbuene til å se større ut. For min del er derfor sort eller sort metallic mest aktuelt dersom det blir XC40.

Samme grunnen til at jeg bestilte Onyx Black Metallic, samt at svart plast får resten av bilen til å se billig ut. Plasten burde vært valgfritt.

LFC

Har fått tilbud på en bil til 525K uten vinterdekk.
Rabatt på 56K, men har en Polestar 2 i bestilling som ender på 514K MED vinterdekk.
Er så i tvil om hva jeg skal velge....
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Roy Aasen

Hvis det ikke er såååå farlig med den litt lavere rekkevidden så er jo XC40 også en snasen bil. Drivverket er det samme, litt annet bagasjerom, sitter høyere. Så er jo dette en Volvo, Polestar er.....Polestar.🙂

LFC

Polestar 2 er 70% XC40... så tipper de er kvalitetsmessig like men at XC40 vil føles litt mer premium...
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA