Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan får jeg ut grus av felgene?

Startet av Rosstopher, lørdag 11. januar 2020, klokken 10:11

« forrige - neste »

Rosstopher

Jeg har et problem med at det fester seg grus og greier i vinterfelgene mine. Felgene er turbin-felger fra Megahjul. Hjulene blir ubalanserte og det rister veldig. Hvordan får jeg ut dette på enklest mulig måte? Jeg spyler godt inni der med høytrykkspyler når jeg vasker bilen, og får vekk noe da, men ikke alt. Etter bilvask merker jeg at ristingen endrer seg. Dette var visst et vanlig problem hørte jeg i en bisetning på Megahjul. Jeg hadde ikke problemet da, så jeg spurte ikke om løsningen.

Erfaringer? Kan trykkluft være en ide? Børste? Må bilen jekkes opp for å få til dette? Tenkte jeg kunne få litt input fra dere smartinger før jeg går ut i garasjen og prøver meg frem med alt mulig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

tornaldo

Antar at dine felger ikke er annerledes enn andre felger, så hvis høytrykkspyler ikke gjør jobben, må du vel frem med en slags børste da, slik at du kommer til overalt. Aldri hørt om problemet selv men.

Du kan jo behandle felgene men noe slik at skitt og sand ikke setter seg så lett fast, men virker som du har større problemer enn som så.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Rosstopher

Jeg har heller aldri hørt om problemet før, og har ikke opplevd det på de 20+ bilene jeg har hatt tidligere. Men så har de fleste av bilene mine ikke hatt kombinasjonen av så brede felger og så lav profil på vinterdekkene. Hadde ikke felgene vært så tette på fremsiden hadde det nok fungert fint å spyle med høytrykkspyler.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

tornaldo

Ristingen kan ikke i hovedsak ha med ubalanserte dekk/felger, eventuelt urunde dekk å gjøre? Ville ikke vært overrasket om du hadde Nereus/Firemax dekk.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Hodetelefoner

Kjører man rundt i stuen sin så får man neppe masse grus og skitt i felgene sine. Men alle som kjører med lavprofildekk opplever dette.
Bare å spyle rent innimellom.

Rosstopher

Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. januar 2020, klokken 11:46
Ristingen kan ikke i hovedsak ha med ubalanserte dekk/felger, eventuelt urunde dekk å gjøre? Ville ikke vært overrasket om du hadde Nereus/Firemax dekk.

Ja det er Firemax/Nereus. Jeg tenkte selvfølgelig også først på ubalanserte/urunde hjul, men grunnene til at jeg skrotet den teorien var:
A) ristingen var ikke der til å begynne med, og
B) ristingen endrer seg markant hver gang jeg spyler inni felgene.

Mulig løsningen er som Hodetelefoner sier bare å spyle. Jeg har prøvd det noen ganger, men har ikke prøvd å stikke dysen inn mellom eikene og vinkle den til sidene. Jeg oppfatter problemet mitt som at jeg får spylt vekk mellom eikene, men ikke så godt bak de. Får være litt grundigere neste gang og rapportere tilbake her så nestemann ser hva resultatet ble.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Roy Aasen

Av med hjulene og rengjør på innsiden. Er vel like greit som å jævles med div. børster og spyling.
Jeg må ha av hjulene minst en gang om vinteren her hvor jeg kjører..problemet er at møkka bygger seg opp  inni felgen..gjerne 1cm eller mer. Ved spyling ev felgene blir det gjerne til at det blir ujevnt rent..og du får plutselig ubalanse.i

Rosstopher

Takk for alle tips. Tok hjulene av og spylte med høytrykkspyler. Var nok flere hundre gram i hver felg. Nå føles veien smooth as glass.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Klykken

Et triks, når du først har felgene av bilen, er å vaske etter kunstens regler og forsegle de med en motstandsdyktig voks eller coating. Da sitter ikke skitten særlig og det er enklere å rengjøre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sense

Ja, tenkte på det samme. 
Eller hva med silicon som man bruker oppe i hjulbuene og nede ved lista for å unngå at snø og is til å fester seg der? Kan det samme brukes på felgene?

Klykken

Nei, silikon vil nok sørge for at det heller sitter.

Bruk produkter ment for formålet istedenfor.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

Sitat fra: Klykken på søndag 19. januar 2020, klokken 18:01
Bruk produkter ment for formålet istedenfor.

Har du anbefalinger? Kanskje noe ment for bruk på båt? Som tåler vann og salt tenkte jeg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Muffinman

Tror du vil bli skuffet om du forventer noen særlig effekt av dette. Har brukt både sealer, voks og keramisk coating uten at det har hatt noen effekt ut over de første dagene. Kjører man i saltsuppa fester det seg uansett. Om sommeren derimot har det god effekt, og jeg har glede av det hver gang de åpne VFS-1 felgene skal rengjøres her i gården :)

Klykken

Delte opplevelser der, muffinman. Jeg synes det er mye enklere å rengjøre felgene etter vinteren når de er behandlet. Ingenting sitter og det kreves minimalt med "elbow grease".

Benytter Soft99 Fusso på bilens lakk og felger. Anbefales sterkt fremfor å la lakk være ubehandlet. Sjekk ellers ut https://www.detailersclub.no/ for mer lesestoff vedr bilstell.

Fusso: https://bilnerden.no/fusso-coat-12-months-dark
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Fussoen er borte langs sidene på bilen og på felgene etter vinteren her, selv om jeg tar bilene inn i juletider og legger nytt. Men jeg kjører vel mer i løpet av en vinter enn de fleste gjør på et helt år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA