Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke kjøp elbil!

Startet av Svolar, mandag 25. november 2019, klokken 16:35

« forrige - neste »

Kitchendog

Bare noen timer siden mitt forrige innlegg i tråden, og så leser jeg at Tesla mod Y har steget 7% i pris, for de som ikke allerede har bestilt. Virker som elbiler er for lett å selge i Norge :-)

Svolar


Problemet er at det ikke kommer til å være etterspørsel etter elbiler i Europa. Det finnes elbiler idag og de selger utrolig lite.

Her er etterspørselen høy og produsentene tilpasser seg. Tilbudet av elbiler vil mer enn matche etterspørsel mot slutten av året. Ergo prisdropp.

Model Y pris er irrelevant pga den følger dollar kursen.

Jeg ser for meg:

1. Tesla vil holde på sine priser, de har universell prising og ingen bøter å tenke på. De vil selge mindre biler i en periode i Norge.
2. Toyota og noen andre vil klare seg
3. Jaguar, Daimler etc vil få store problemer. Race til bunnen for å få solgt biler.
Min tanke er at mange av disse produsentene vil prøve å låse kundene i 1.halvår på kontrakter med høye priser. Da vil en som har bestilt og betalt en eqc feks betale 650k for sin, mens walk in kunder kanskje slipper med halvparten....

1000kwh

Tror du undervurderer elbiler som produkt. Finnes entusiaster over hele verden.

Bare en ting som gjør at fossilene selger og det er lavere innkjøpspris.

Kitchendog

Hvis noen tror at man får en EQC for 325 000,- så tror jeg de tar skammelig feil.

Burger

Svolar: Noen punkter som velter din spådom.

1 - Pris på batteri går ned 16% i året
2 - Bøter for co2 utslipp gjør det lønnsomt for bilfabrikanter å subsidiere elbiler i eu nå. Salg av elbil i Norge teller heldigvis inn på totale flåteutslippet for co2 i EU.
3 - Elbil med 320km koster 30k usd usubsidiert nå.
4 - Samme elbil vil koste 12k usd i 2025

Kilde: litt artikler om co2 utslipp i eu som man finner i dagsmedia og Tony Seba som har hatt rett angående pris i 6 år nå :
https://www.youtube.com/watch?v=y916mxoio0E
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA