Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det "lov" å trekke ut ledningen på en tilsynelatende ferdigladet bil?

Startet av mariowing, lørdag 10. mars 2012, klokken 16:12

« forrige - neste »

mariowing

Som helt ny elbilist har jeg et spørsmål til de av dere som er litt mer drevne i faget. Jeg fløy i dag fra Rygge lufthavn og hadde med stor glede kjørt min Leaf fra Oslo og ned ditt. På forhånd hadde tanken slått meg at de to annonserte ladeplassene på flyplassen kunne være i bruk men jeg håpet at det ville gå greit. Dessverre var begge plassene opptatt og de hadde bare en enkel kontakt hver seg. Ved siden av en Think var det en vanlig parkeringsplass ledig slik at jeg parkerte der. Etter å ha studert parkeringslappen så jeg at Think'en hadde stått der i over et døgn allerede. Jeg tok da en avgjørelse om å plugge ut Thinken og sette i min ledning da jeg tenkte at denne bilen etter et døgn tilkoblet strøm trolig var fullladet.

Har jeg nå begått en stor synd og gjort noe utilgivelig eller er dette ok? Som et lite bonus spørsmål; går det ann å se på en Think fra utsiden om den er ferdig ladet?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jahnarne

Etter min mening: ja, stor synd. Det kan faktisk være ekstra ille ift Thinken om den har m/Zebra som bruker såpass mye energi for holde seg varm. Si at føreren er på lengre reise og kommer hjem ikke bare til en bil tom for strøm, men da også en hvor batteriet har størknet og som nå krever 1-2 dager opptining før den vil gjøre noe som helst. Helt worst case er at man får en skade i tillegg pga dette. Ikke svært sannsynlig, men muligheten er der.

Sorry, men her lot du desverre egoismen ta overhånd...

mariowing

Takk for svar, det var dette jeg var ute etter å finne ut. Slike spesielle batterier har jeg ikke greie på, nå vet jeg bedre! Heldigvis gikk parkeringen hans ut på mandag så jeg antar at han da kommer tilbake før batteriet hans har stivnet. I tillegg kommer jeg tilbake søndag kveld og da plugger jeg den så klart inn igjen hvis den fortsatt står der. Uansett; skal ikke gjøre dette igjen mot en Think når jeg nå vet hvilke potensielle problemer det kan føre til.

Men hvis det hadde vært en annen bil som jeg vet ikke får ødelagt batteriet sitt hvis det står uten strøm i 36 timer - fortsatt egoistisk? Er det slik at første mann til mølla gjelder uansett? Jeg kommer i utgangspunktet ikke tilbake igjen til Oslo på søndag hvis jeg ikke hadde tatt ledningen...
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: jahnarne på lørdag 10. mars 2012, klokken 16:19
Etter min mening: ja, stor synd. Det kan faktisk være ekstra ille ift Thinken om den har m/Zebra som bruker såpass mye energi for holde seg varm. Si at føreren er på lengre reise og kommer hjem ikke bare til en bil tom for strøm, men da også en hvor batteriet har størknet og som nå krever 1-2 dager opptining før den vil gjøre noe som helst. Helt worst case er at man får en skade i tillegg pga dette. Ikke svært sannsynlig, men muligheten er der.

Sorry, men her lot du desverre egoismen ta overhånd...

Enig. Ikke bra å plugge ut en Leaf heller. Den kan være ladet til 80% og med eier som planlegger å starte lading til 100% et par timer før ankomst for å ha nok strøm til å komme hjem. Greit å unngå at bilen står med 100% ladet batteri i to uker i strekk.

Spesielt på Rygge er det liten vits å stresse om man kjører Leaf, det står jo en hurtiglader 2-3km unna på Storebaug. Bedre da å belage seg på å bruke denne på vei hjem fremfor å plugge ut andres biler.

Forøvrig kan det være greit å ta kontakt med flyplassledelsen og legge frem behov for flere ladeplasser. Er begge stadig opptatt er det klart behov for flere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på lørdag 10. mars 2012, klokken 16:33
Men hvis det hadde vært en annen bil som jeg vet ikke får ødelagt batteriet sitt hvis det står uten strøm i 36 timer - fortsatt egoistisk? Er det slik at første mann til mølla gjelder uansett? Jeg kommer i utgangspunktet ikke tilbake igjen til Oslo på søndag hvis jeg ikke hadde tatt ledningen...

Førstemann til mølla ja. Er det fullt får du finne en annen løsning.

Forøvrig vil jeg tro det blir billigere å ta toget fra Oslo til Rygge fremfor å betale for parkering...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lunde

På baksiden (innsiden) av ladeluka står det hva slags batteri TH!NKen har, den kan være en liten sjanse for at det er litium å da har det ingen konsekvenser om batteriet er fullt. Med Zebra som er fulladet vil du miste ca 10% pr døgn. Dog er det umulig å vite hvor mye vdkommende MÅ ha for å komme hjem etter en reise. Ille å måtte stå timesvis på lading på vei hjem fordi noen har koblet fra bilen. Er plassene betjent på en eller annen måte kan man kanskje få noen til å koble tilbake dagen derpå når dine litiumbatterier er fulle :-) Om man bør ta sjansen på at noen tilfeldige er til å stole på. Dog er det som nevnt fort gjort ¨lade en LEAF på veien derfra så det er nok det beste alternativet om man er i tvil :-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

bno

Det var da en svært ærlig trådstarter da. Men jeg deler synet om først til mølla.

Griffel

Sitat fra: mariowing på lørdag 10. mars 2012, klokken 16:33
Jeg kommer i utgangspunktet ikke tilbake igjen til Oslo på søndag hvis jeg ikke hadde tatt ledningen...
Hva hadde du gjordt dersom det ikke var en ledig plass nær nok kontakten?


Burde det på steder som dette (Gardemoen, Rygge, Torp, Værnes etc. og andre plasser for langtidsparkering) være mulig med forhånds avtale om lading.
Enten ved at en kan forhåndsreservere en ladeplass for den tiden en trenger, eller ved at vakt kobler til bilen på et avtalt tidspunkt slik at den er fulladet når en lander. Dette er tjenester som jeg ville vært villig til å betale en rimelig pris for.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mariowing

Oki, takker igjen for svar og forstår at jeg tok feil avgjørelse når jeg sto der i morges. Skal aldri plugge ut en bil igjen. Har forsøkt å få noen bekjente i Moss til å reise bort og koble om men de hadde dessverre ikke muligheten da de var bortreist.

Nå kan keg ikke gjøre annet enn å angre og krysse fingrene for at vedkommende ikke er avhengig av de ti prosentene de (muligens) vil miste det neste døgnet for å komme seg hjem.

Off topic: Tog Oslo - Moss koster 524 t/r og i tillegg må man betale og bruke tid på t-bane til Oslo S og buss fra Moss til flyplassen. To døgn parkering koster 440 (og sikkert mindre enn det hvis man parkerer lengre unna terminalen enn der ladeplassene er). På de to ladeplassene er det forøvrig gratis å stå og det var det som gjorde at jeg tok elbilen i første omgang. Jeg har nå erfart at det dessverre er greiere og tryggere å kjøre fossilbil til Rygge da det er usikkert om man får en slik plass.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 10. mars 2012, klokken 19:24
Burde det på steder som dette (Gardemoen, Rygge, Torp, Værnes etc. og andre plasser for langtidsparkering) være mulig med forhånds avtale om lading.
Enten ved at en kan forhåndsreservere en ladeplass for den tiden en trenger, eller ved at vakt kobler til bilen på et avtalt tidspunkt slik at den er fulladet når en lander. Dette er tjenester som jeg ville vært villig til å betale en rimelig pris for.

Det er mulig å reservere på Gardermoen Parkering. Jeg har allerede reservert en plass fra 2. til 16. juni ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på lørdag 10. mars 2012, klokken 19:43
Off topic: Tog Oslo - Moss koster 524 t/r og i tillegg må man betale og bruke tid på t-bane til Oslo S og buss fra Moss til flyplassen. To døgn parkering koster 440 (og sikkert mindre enn det hvis man parkerer lengre unna terminalen enn der ladeplassene er). På de to ladeplassene er det forøvrig gratis å stå og det var det som gjorde at jeg tok elbilen i første omgang. Jeg har nå erfart at det dessverre er greiere og tryggere å kjøre fossilbil til Rygge da det er usikkert om man får en slik plass.

Ok, fikk ikke med meg at dere var to stk. For én person i fossilbil blir toget klart billigst, det er mye bompenger underveis også. Toget blir billigere enn to personer i fossilbil også, om vi regner en marginalkostnad på f.eks 1,50 pr. km. 150km*1,50+bompenger+parkering blir fort over 700 kroner.

Ellers er det som sagt ikke noe problem å kjøre Leaf til Rygge og parkere på vanlig plass. Hurtigladeren på Storebaug (Marché Øst) er gratis å bruke og du trenger vel bare å stå der maks 10-15 minutter for å komme deg tilbake til Oslo.

Ellers foreslår jeg at du sender en mail til driftsselskapet på flyplassen og forteller om fulle ladeplasser samt yttrer ønske om flere av dem. Jo flere som spør, jo større sjans...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mariowing

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

el-snorre

Nå er det slik at Leafen heller ikke skal stå med tomme batterier om den er nedtapper og skal stå en periode.  Dette aktualiserer behovet for flere ladeplassen, og da ladeplasser som kan reserveres, eller i det minste ha sanntidsovervåking vil Nobil.

En annen foretningside er at p-selskapene kan styre ladingen for brukerne. Blir vel aktuelt når elbilstanden vokser og man etterhvert kanskje når "begrensninger" i effekt. Finnes de som ser på effektfordeling allerede, og eller tidsstyring. Men forutsetter en smartere (og dyrere) infratruktur.  ;)
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

jkirkebo

Sitat fra: el-snorre på lørdag 10. mars 2012, klokken 21:17
Nå er det slik at Leafen heller ikke skal stå med tomme batterier om den er nedtapper og skal stå en periode.  Dette aktualiserer behovet for flere ladeplassen, og da ladeplasser som kan reserveres, eller i det minste ha sanntidsovervåking vil Nobil.

Sant nok, men for Rygges del er det ikke noe stort problem. Man kan jo liksågodt ta den 10-min stoppen på Storebaug på vei _til_ flyplassen, i tilfelle det ikke er ledige ladeplasser. Om batteriet er nesten tomt vil 10 minutter gi ca. 30% påfyll på batteriet, mer enn nok til litt langtidslagring i normale temperaturer. 50% ladet batteri er vel helt ideelt for batterilevetiden til li-ion batterier.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

masae

Jeg har gjort dette et par ganger hvor jeg har måttet lade for å kunne komme meg hjem. Passer dog kun på å gjøre det på andre fulladete biler, og kun på korttidsplasser (inntil 16 timer). Han andre som pleier å stå på den plassen jeg bruker mest gjør også det samme på bilen min, og det synes jeg er helt greit.
Har da også passet på å låse inn støpslet jeg trakk ut inni ladepunktet slik at kabelen ikke blir stjålet.

Ville aldri ha gjort dette på en langtidsparkeringsplass eller på en bil jeg ikke var 100% sikker på at ikke ladet.

En annen gang opplevde jeg at en gammel-think stod parkert på samme plass (med begrensning på inntil 16 timer)uten å bli brukt på nesten to uker. Da trakk jeg ut støpslet når jeg kom til plassen før jobb så jeg fikk ladet, og satte det inn igjen da jeg reiste hjem etter jobb.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA