Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmeapparat når bilen er parkert

Startet av T_Rex, fredag 10. januar 2020, klokken 15:34

« forrige - neste »

T_Rex

Jeg har en Leaf -18 hvor jeg tidligere har kunnet starte varmeapparat f.eks. når jeg står og lader. Men nå kommer det ikke varme ut etter at jeg har trykket 2 ganger på startknappen når jeg står stille. Hjelper ikke å trykke på Auto eller Heat, det blåser bare kaldt uansett hva jeg gjør.
Dette har fungert bra tidligere men jeg tror det ble slik etter service nå i høst.
Noen som har vært borti dette

sylwester

Jeg vet at det muligens er restriksjoner på varmeanlegget når bilen er under LBW (førstebatterivarsel).
F.eks. merket TeslaBjørn at varmen først kom på ved ca. 10% som er rett over de 9% som vises når bilen er LBW.

Det kan også hende du ikke har kommet til riktig posisjon. Den ruller jo mellom AV, kun-12V, 400V, repeat....
Istedenfor å trykke 2 ganger kan du fra AV-posisjon holde inn bremsen og starte som om du ville starte bilen. Da vil den starte i den posisjonen hvor varmeanlegget virker og du har spart et sekund.

Alternativt er varmeanlegget ditt defekt, men da skal den jo ikke virke når bilen er på heller.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Marius Kotsbak

Det "trikset" fungerer jo ikke mens man lader. Jeg har muligens observert det samme på min 19-modell. Sånn bør det vel ikke være om hovedbatteriet er aktivert?

Har du spurt forhandler?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

T_Rex

Takk for svar👍😀

Nei, det er noe rart dette. Bilen har ikke vært under LBW/9% når dette skjer. Det som også er rart er at når dette skjer, etter å ha trykket 2 ganger på startknapp, er det ikke mulig å aktivere Auto og Heat samtidig. Trykker jeg på Heat slukker Auto, det står Varmer På men det blåser kald luft. Samme i Auto.

Ellers varmer bilen normalt, også ved programmert forvarming via app. Og Auto og Heat lyser samtidig.

Jeg snakka kjapt med forhandleren i ettermiddag og han kjente ikke til dette. Verkstedfolka hadde gått for dagen.

Skrotten

#4
Sjekket dette nå.

Bil ikke tilkoblet lader, trykket to ganger på start uten å røre brems, ingen varme.

Bil tilkoblet lader og står og lader, trykket to ganger på start uten å røre brems, bilen varmer.

Satte på lade programmering til å starte lading senere, satte inn ladekabel, lading står på vent, trykket to ganger på start uten å røre brems, ingen varme.

Samme som over, men med brems inne, ingen varme.

Leaf 2020

T_Rex

Så bra at du tester dette, takk👍 Da vet jeg at det ikke bare er meg😉
Når du testa dette, var det på hurtiglader eller hjemmelader

Skrotten

#6

Hjemmelader.




Marius Kotsbak

Det var da enda godt. Kunne blitt svært uheldig om man måtte sitte i kulda å lade på ladesteder det man ikke kan gå inn noe sted og varme seg.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

sylwester

Hvis dette er noe som hendte etter service ville jeg snakka med Nissan om dette. Jeg kommer ihvertfall til å snakke med de for hvis dette skjer med min bil etter service i April får de bilen tilbake med en gang. Det er helt uakseptabelt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Marius Kotsbak

Jeg la merke til at når man bare skrur på "tenningen" (to trykk på startknappen) så vil ikke automodus skru på varme. Men man kan trykke på heat manuelt. Kanskje samme om man sliter med varme under lading.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA