Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zoe 40 kwh Ladehastighet på kommunale ladeplasser

Startet av HMH, fredag 10. januar 2020, klokken 14:30

« forrige - neste »

HMH

Hei, jeg vurderer å kjøpe en Zoe fra 2017 med 40 kwh batteri. Jeg er avhengig av å lade den på kommunale ladepunkter i Oslo, men jeg finner ikke noe informasjon om hvor mye strøm de leverer.

Hvor lang tid vil det ta å lade opp en Zoe på et Type 2 ladepunkt i Oslo?

Jeg tenker forøvrig å pendle Hurdal - Oslo (ca 80 km hver vei) med denne bilen. Noen tanker om det?

Orbit

Stolpene leverer 16A, dvs 3.7kW. To ting du bør ta med i beregningen:

  • Du kan maksimalt lade i tre timer på dagtid (08-20) på de kommunale plassene
  • Du må ha ladebøtte eller lignende, da "alle" type-2 stolpene i Oslo er IT-nett som Zoe ikke kan bruke direkte. (Ekstrautstyr, ca 10 000 kr) Dette gir litt ekstra effekttap under lading. Den er også begrenset til 10A, dvs 2.3kW
Dvs at du kan få ladet ca 5-6 kWh, på grunn av kombinasjonen av maksimaltid og effekt. Skal du ha mer, må du flytte bilen i løpet av dagen. Du vil trenge ca 30 kWh for å kjøre T/R (på en god vinterdag), så dette går ikke opp uten at du har lademulighet hjemme. Dersom du er avhengig av fullading i Oslo må du over på en av de kommersielle tilbyderne med 22kW AC-stolper.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

HMH

Dette var veldig oppklarende, takk! Det vil altså si at med enn annen elbil med 3.7 kw lading vil maksimal påfyll bli ca 10 kwh på tre timer?

minibiti

#3
Also remember that you have some loss between what comes out of the charger and what goes in the battery pack.
For the Zoe for example, if you have 16A, you get 3.7 kW out but only around 3 kW in.
And if you use 10A, you get 2.4 kW out but about 1.7 kW in.

So best case, 3h give you 9 kWh
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Orbit

Sitat fra: HMH på fredag 10. januar 2020, klokken 15:30
Det vil altså si at med enn annen elbil med 3.7 kw lading vil maksimal påfyll bli ca 10 kwh på tre timer?
Ja (og dermed også ca halv strømpris siden det betales for ladetid, ikke effekt).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

chriso89

Hvis du ikke kan lade hjemme.  For all del ikke kjøp Zoe.  Kjøp deg feks en Leaf eller kia soul ev.  Disse kan lade uten lade bøtte så du får utnyttet stolpene. I tillegg kan disse hurtiglade noe som er viktig til din bruk.   Feks hvis du ikke finner lader på matte så kan du hurtiglade

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA