Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradert 2016 fra tesla.com - kvaler

Startet av jafro, torsdag 09. januar 2020, klokken 23:25

« forrige - neste »

jafro

Hei,

har bestilt min første elbil, en brukt Model X fra Tesla.com. Har vært på utkikk etter et godt kjøp i over en måned, oppdatert tesla.com/used jevnlig - så - på tirsdag morgen lå det ut 2016-modell, godt utstyrt, med fire års garanti og 58 000km på telleren til 619 000,- Ut fra andre priser på Finn.no (jeg har fulgt med en stund), virket dette som et godt kjøp. Jeg reserverte den med en gang.

Jeg har jo aldri bestilt noe fra Tesla.com før, og etter kjøpet viste det seg – som mange sikkert her vet – at bilen ikke blir levert med vinterdekk/felg, det tilløper en avgift på 15000,- som det ikke var opplyst om før kjøp, og bilen har også flere synlige riper/hakk. Muligens roser i framruta. Ikke nok med det, Tesla opplyser også om at jeg må "ordne vinterdekk selv", men de kan ikke være behjelpelig med å skifte dem for meg ved avhenting, hvis jeg ikke bestiller gjennom Tesla. Jeg har ikke kunnet få prate med en person som egentlig vet noe om bilen.

Alt i alt ser dette ut til å bli en bil til godt over 650 000,-, og det er i beste fall.

Den har oppgradert autopilot til v2, FSD, og det meste av ekstrautstyr - og selvsagt fire års begrenset garanti, som spiller en stor rolle når jeg er litt usikker på holdbarheten osv.

Men jeg begynner å bli redd for at denne handelen ikke var så god som jeg trodde. Hvis noen har råd/tips tas dette imot med takk.

Teslascout-link: https://teslascout.com/view.php?vin=5YJXCCE27GF022591

Hodetelefoner

Du må bare regne med å finne litt merker på en 4år gammel bil. Det er helt normalt.
At de ikke hjelper deg med vinterdekk / felger er for å garantere at de ikke sitter med noe ansvar hvis felgene knekker på vei hjem.  Ganske normalt. Selv fraktet vi en bil på bilhenger ifra Tesla pga dette.
En model x til 620.000 er et godt kjøp, gled deg. Fantastiske biler.

Sjøhyene

kjøpte en liknende bil med ca samme km for 10mnd siden for 720K ca (alt inkludert og uten utvidet garanti).
Ingen grunn til å angre! Var veldig fornøyd med min tidligere S, men nåværende X er enda et hakk bedre. Soleklart beste bilen jeg noensinne har eid eller kjørt. Tenker prisen er helt fair.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

1000kwh

Hva slags avgift tenker du på?

Er det ikke depositumet som trekkes fra kjøpesummen? Dette vil jo ikke komme i tillegg til bilprisen.

Du finner masse originale vinterhjul på finn.no som kan prutes på :)

jafro

#4
Det tilkommer skatter- og avgifter, sånn at kjøpesummen med riper og uten vinterdekk blir 634.042, ikke 619800,- som jeg trodde. Det står ikke hvilke skatter det er snakk om (jeg trodde det å kjøpe elbil fremdeles var skattefritt). I tillegg er det altså minst en stygg ripe som går inn til karosseriet, noe steinsprut på støtfanger (som man må regne med), og muligens roser i vinduet. Det største problemet mitt med modellen er at jeg ikke kan prate med noen som har sett bilen, eller som kjenner bilen. Den står på lager.

Jeg forstår forhandlermodellen, og at den er utarbeidet etter USA-amerikansk prinsipp, men dette inngir ikke tillit til å kjøpe bil på Tesla.com.

Kim-

De burde jo klare å oppdrive bilder. Hvor står den?

Normal bruksslitasje må man regne med, men store/dype riper burde det vært opplyst om.

Det skal ikke være noen avgifter på dette, hvertfall ikke til staten.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jafro

Joda, jeg har fått noen bilder, men de er litt mørke. Jeg liker ikke det jeg ser, og i hvert fall hvis det skjuler seg mer enn det jeg ikke ser. Frontruta ser ikke bra ut, men ingen vil avkrefte/bekrefte. Blir i så fall feil å kjøpe den og forsøke å ta det på forsikring også synes jeg.

Men da kommer nok denne ut på tesla.com igjen snart.

Kim-

Ser den har stått avskiltet i nesten 10 måneder. Fått en forklaring på det?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

1000kwh

Trodde Tesla fiksa riper kostnadsfritt på bruktbilene de selger.

geear

1. Står det ikke vinterhjul på utstyrslista på tesla.com, så er det ikke vinterhjul, akkurat som med annet utstyr. Akkurat samme gjelder biler på Finn.no, brukte og nye, eller fra andre bilforhandlere. Denne kan du ikke klandre Tesla for.

2. Mener du prisen endret seg ETTER endelig bestilling? Sikker på du ikke mikser noe med depositum og eventuelt vraktpant/dokumentavgift eller lignende? Depositum trekkes fra total kjøpssum til slutt. Har du sett/bestilt via mobil eller nettleser på PC/Mac? Tidligere var det en "feil" der vrakpant og dette andre ekstra ikke kom opp på mobil.

Her kan vel muligens problemet hovedsakelig være at du ikke får tilstrekkelig info/oppfølging. Har du en Tesla-forhandler i nærheten så stikker du innom der, hvis ikke kan du vel kontakte delivery, eller er det kun nye biler? Hvem har du fått bilder av, og info om at du må ordne vinterhjul?

PS: Man kan si mye om Tesla, men på ny bil har de vært ekstremt greie på lakk og lignende.

jafro

Fra mailen med link til bilder:
Bildene viser bilens kosmetiske tilstand. Det vil være ting på lakk/vinduer som bildene ikke klarer å fange opp, dette er å regne som bruksslitasje* i henhold til bilens kilometerstand.

Etter å ha studert bildene nøye og at du har gjort deg kjent med bilens tilstand, ber vi deg svare på denne e-posten og bekrefte at du aksepterer bilens tilstand og forstår at flere utbedringer ikke vil bli gjort, samt at bilen leveres KUN med ett sett sommerhjul, uavhengig av hva som fremkommer av kjøpskontrakt.

-Bruktbiler kjøpt av Tesla selges og leveres kun med sommerdekk. Som kunde er du ansvarlig for å besørge med vinterdekk på egenhånd.

-Bilene står på fjernlager, og det er ikke mulig med visning av bil før leveringsdagen.

*med bruksslitasje menes: steinsprut og bruksriper, parkeringsbulker, vaskeriper og interiørslitasje.

- Det kan også i tilfeller dokumenteres bilder av bilen hvor du/dere mener at dette ikke er normal slitasje, men bilen blir likevel levert i den tilstand.

No-name

Må si at Model X holder bra pris som brukt bil.
Til  ca 50000 mer får mann en under et år gammel E-tron 55. Imponerende, og positivt for eiere,selvfølgelig.

jkirkebo

Sitat fra: No-name på fredag 10. januar 2020, klokken 20:06
Må si at Model X holder bra pris som brukt bil.
Til  ca 50000 mer får mann en under et år gammel E-tron 55. Imponerende, og positivt for eiere,selvfølgelig.

Ja, den har jo sine fordeler da. Trenger man mer enn 5 seter eller å kunne trekke mer enn 1,8 tonn er det foreløpig ingen konkurrenter i sikte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Skjønner godt de som legger litt mer penger på bordet for en Model X kontra E-tron. Jeg kikket på noen av de rimeligste E-tron på finn for en stund siden (ikke sjekket nå), og de manglet en del utstyr som burde vært standard.
Så lenge man ikke må ha Audi for en hver pris sjekker man sånt som ryggekamera, avblendende el sidespeil, setevarme, rattvarme, autopilot, el seter med minne osv.
X selger kanskje også på hel-elektriske automatiske dører, ladenettverk osv også. Godt rykte på seg som langturbil og familiefrakter, med mye mer plass enn E-tron, EQC osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

No-name

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. januar 2020, klokken 22:05
Skjønner godt de som legger litt mer penger på bordet for en Model X kontra E-tron.

Selvfølgelig, man kjøper etter egne behov og preferanser. Men, det er utvilsomt mye penger for en 4 år gammel bil. Noe som et godt nytt for alle som eier en Model X.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA