Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Renaults batterilader

Startet av eledille, lørdag 10. mars 2012, klokken 11:04

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Griffel på mandag 12. mars 2012, klokken 19:21
Sitat fra: Rio på mandag 12. mars 2012, klokken 18:59

Jeg regner med at en switch-mode som forvandler delta til stjerne er rimelig dyr når det er snakk om 10-20 kW, men det ville vært et interessant produkt.
En vanlig tørrisolert (ikke switch-mode) 12 kW kapslet ligger vel mellom 10-15000,- vekt ca 100 kg. ca 0,2x0,6x0,8m dxlxh vil jeg tro.
Hvor mye mindre, lettere og dyrere en switch-mode blir har jeg lite fomening om. 1/2 stor 2xdyr ?

Hei,

Pga små antall, trolig dyrere, vil jeg tro.

Jeg tipper at fordelen ville vært vekten, hvis man skulle ha den i baggasjerommet på reise!  ;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eledille

#31
Sitat fra: Rio på mandag 12. mars 2012, klokken 18:55
Jeg regner med at hvis man er på langtur, så planlegger man det slik at man kan lade når man ikke kjører. Selvsagt vil det finnes unntak men generelt.

Jada, jeg har skrevet at billig onboard trefaslader løser de fleste problemer selv om den bare kan ta TN, jeg sa til og med "tre ganger tre hurra for Renault". Men har du virkelig lyst til å betale en haug penger for en EVSE som gir 3.6 kW hvis du kan betale litt mer og få 13 kW?

Sitat fra: Rio på mandag 12. mars 2012, klokken 18:59
Vedr.: TN vs IT:

Jeg tror ikke man skal forvente at "resten av verden" (eller resten av Europa) bestreber seg så veldig for å tilpasse seg de stedene i Norge som ikke har TN.

Jeg regner med at et privat selskap er ute etter å tjene penger, deretter øke sin markedsandel for å kunne tjene enda mer penger i fremtiden, og til sist er ute etter å kutte kostnader så det blir enda litt mer penger igjen til slutt.

Hvis endringene i laderen koster la oss si fem millioner å lage, godkjenne og implementere, og de kan ta for eksempel 3000 ekstra betalt, så har de tjent inn investeringen før 1700 solgte enheter, og det uten å tenke på markedsandel i det hele tatt. 1700 er ikke veldig mange.

Den eneste endringen som trengs for ikke-norske enheter er å sjekke om N er tilkoblet og gi feilmelding hvis ikke. Det er ikke umulig at de gjør det allerede.

Sitat
Jeg regner med at en switch-mode som forvandler delta til stjerne er rimelig dyr når det er snakk om 10-20 kW, men det ville vært et interessant produkt.
Tenker du på en transportabel IT-til-TN trafo for å reparere på mangel på TN-nett nå? Det første som skjer i batteriladeren er likeretting, så dette kan Renault gjøre billigere. Da har de en mulighet til å tjene mer penger.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#32
Sitat fra: eledille på tirsdag 13. mars 2012, klokken 08:35
Jeg regner med at et privat selskap er ute etter å tjene penger, deretter øke sin markedsandel for å kunne tjene enda mer penger i fremtiden, og til sist er ute etter å kutte kostnader så det blir enda litt mer penger igjen til slutt.
Vi mener (egentlig tror) jo nesten det samme.
Du tror at Renault vil gjøre dette fordi de tror de kan tjene på dette.
Jeg tro at Renault ikke vil gjøre dette fordi de ut fra konkuransehensyn tror de vil tape på det.
(For hjemmelading er 1fas 230V 16A helt på høyde med Leaf og Trillingene)

Teknisk er det løsbart med en lader som klarer både trefas 230V IT og 400 V TN for en liten ekstra kost, men den må alle kjøpere (i Norge) betale, de som ikke har glede av det (sørvestlandet, nye bolig og hytte områder, de som bor i minder rekkehus), de som ikke syns de trenger det (synes løsning tilsv. Leaf er bra nok) og de som gjerne betaler litt ekstra (du og en del andre).

Tiden vil vise.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#33
Sitat fra: Griffel på tirsdag 13. mars 2012, klokken 10:48
Sitat fra: eledille på tirsdag 13. mars 2012, klokken 08:35
Jeg regner med at et privat selskap er ute etter å tjene penger, deretter øke sin markedsandel for å kunne tjene enda mer penger i fremtiden, og til sist er ute etter å kutte kostnader så det blir enda litt mer penger igjen til slutt.
Vi mener (egentlig tror) jo nesten det samme.
Du tror at Renault vil gjøre dette fordi de tror de kan tjene på dette.
Jeg tro at Renault ikke vil gjøre dette fordi de ut fra konkuransehensyn tror de vil tape på det.
(For hjemmelading er 1fas 230V 16A helt på høyde med Leaf og Trillingene)

Teknisk er det løsbart med en lader som klarer både trefas 230V IT og 400 V TN for en liten ekstra kost, men den må alle kjøpere (i Norge) betale, de som ikke har glede av det (sørvestlandet, nye bolig og hytte områder, de som bor i minder rekkehus), de som ikke syns de trenger det (synes løsning tilsv. Leaf er bra nok) og de som gjerne betaler litt ekstra (du og en del andre).

Tiden vil vise.

Jepp, enig der.

Angående Leaf og trillingene, så synes jeg ikke de er noen standard å strekke seg etter når det gjelder lading, og det er tydelig at Renault satser på å slå alle de andre ned i støvlene  ;D

Jeg er egentlig mest redd for at det ikke går pga standardiseringsspørsmål. Standardisering er tungrodd.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

I følge Kevin Sharpe i Zero Carbon World så uttalte Renault på Geneve-messen at laderen også støtter enfase opp til minst 32 A. Bra!
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA