Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Renaults batterilader

Startet av eledille, lørdag 10. mars 2012, klokken 11:04

« forrige - neste »

eledille

#15
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. mars 2012, klokken 13:09
Sitat fra: eledille på mandag 12. mars 2012, klokken 12:24
Hvis jeg ikke så på feil sted så har de listet opp 230 V enfas 16 A, 400 V trefas 32 A og 400 V trefas 63 A. De skriver faktisk også "charging station" ved 400 V-alternativene og "wall box" ved 16 A enfas. Det kan jo antyde at de tenker seg kun enfas til hjemmelading. Det ville etter min mening være veldig dumt å ikke tilby en 400 V trefas "wall box" også.

Det kan du jo kjøpe fra hvem som helst som leverer Mennekes-bokser. Hvis Renault skulle tilby det hadde det sikkert blitt den dyreste løsningen på markedet (ref. Nissan/Proxll i Norge). Eller mente du en slik burde følge med bilen ? Jeg vet ikke om noen andre biler der en fast EVSE følger med.

Jeg uttrykte meg veldig klønete. Beklager. Jeg mente at Renault burde gjøre det mulig å bruke lavere effekt enn 400 V, 32 A, fordi det vil gjøre det mulig å bruke wallbox hjemme om man ikke har kapasitet til 32 A. Bilen vet ikke forskjell mellom en wallbox og en ladestolpe, men en del vil ikke ha nok kapasitet til 32 A, og ut fra listen kunne det se ut som om Renault ikke hadde tenkt på dem. Men som jeg også skrev så tipper jeg at den støtter også lavere effekt fra trefase enn 32 A og at dette bare ikke var tatt med i listen siden noe annet ville være dumt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#16
Sitat fra: eledille på mandag 12. mars 2012, klokken 14:44
Jeg mente at Renault burde gjøre det mulig å bruke lavere effekt enn 400 V, 32 A, fordi det vil gjøre det mulig å bruke wallbox hjemme om man ikke har kapasitet til 32 A. Bilen vet ikke forskjell mellom en wallbox og en ladestolpe, men en del vil ikke ha nok kapasitet til 32 A, og ut fra listen kunne det se ut som om Renault ikke hadde tenkt på dem. Men som jeg også skrev så tipper jeg at den støtter også lavere effekt fra trefase enn 32 A og at dette bare ikke var tatt med i listen siden noe annet ville være dumt.
Helt ening, og det er bort imot utenklig at laderen ikke trekker opp mot det Wallbox (EVSE) gir beskjed om at den får lov til. Jeg vil gå ut fra som tilnærmet helt sikkert at dersom du har en 3 fas wallboks som sier 16 A så takler laderen det eller forsåvidt en hvilken som helst annen strømstyrke boksen foreslår opp til maksimum. Dette ville jeg gå ut fra som sikkert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#17
Sitat fra: Griffel på mandag 12. mars 2012, klokken 13:19
Grunnen til at jeg har lite tro på dette er at behovet ikke er særlig stort. Drøyt 20% i Norge har TN installasjoner 400V og antallet øker.

Mange bor i hus som bare har enfas tilførsel.


?!

Er det mange som bor i enebolig eller har parkeringsplass i felles garasjeanlegg som ikke har trefas tilgjengelig?

Hvor mange prosent kan det dreie seg om? (Altså unntatt f.eks. leiligheter uten parkeringsplass).

Jeg vet om ett hus. Der ligger det tre hus på samme tomt og de har en fase hver fordelt fra en stolpe ved garasjen.

Sitat
Av de resterende som vil ha mer ladefart hjemme og som kan avse mer 3 kW kan få dette med en ekstrautgift i tillegg til wallbox med installasjon for i størrelsesorden 10-15000,- med en skilletransf.

Bilprisen er satt ut fra konkuranse, hvor mange fler biler vil Renault selge om de har med denne muligheten som gjør at de tjener litt minder på alle biler de selger?
Men en skal aldrig si aldrig, og optimist er det lov å være for de som ønsker høy ladefart også hos onkel og bestemor.

Altså, jeg er enig i at billig onboard trefaselader for TN løser de fleste problemer. Dette er i seg selv knallbra. Likevel tror jeg det er såpass mye IT-nett i landet og at det kommer til å bli såpass mange elbiler med stor rekkevidde etter hvert at jeg gjerne vil ha mulighet til å lade med trefase IT også hvor jeg nå enn kjører hen.

Men for ikke å virke som en som syter og klager og aldri blir fornøyd: Tre ganger tre hurra for Renault! Veldig, veldig bra  ;D

(og la oss betale noen tusenlapper ekstra for en lader som virker med trefase IT-nett, så blir det 100%...)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 12. mars 2012, klokken 15:30
Helt ening, og det er bort imot utenklig at laderen ikke trekker opp mot det Wallbox (EVSE) gir beskjed om at den får lov til. Jeg vil gå ut fra som tilnærmet helt sikkert at dersom du har en 3 fas wallboks som sier 16 A så takler laderen det eller forsåvidt en hvilken som helst annen strømstyrke boksen foreslår opp til maksimum. Dette ville jeg gå ut fra som sikkert.

Jepp, det er en del av standarden. Dvs. bilen er ikke nødt til å trekke 17,25kW om ladeboksen signaliserer 25A, den kan i prinsippet da velge å bare trekke 16A. Men den skal virke. Ned til 6A tror jeg standarden går, muligens 8A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Radiobil1

Hva blir strømkostnad ved lading ved tre forskjellige alternativene? Vil det bli likt tilslutt, fordi det skal like mye strøm inn i batteriet, eller er det på sikt gunstigere med en kraftig lader som gjør dette kvikt.

For de aller fleste vil det vel være godt nok å lade hjemme på enfas, på 9 timer, og de få gangene man er på planlagt langtur smekke den inn i en hurtiglader. Mitt kjøremønster vil ihvertfall ikke mer avansert enn at det går greit.

Griffel

#20
Sitat fra: eledille på mandag 12. mars 2012, klokken 16:43
(og la oss betale noen tusenlapper ekstra for en lader som virker med trefase IT-nett, så blir det 100%...)
Som sagt grunnen til at jeg har lite tro på dette er at Renault vil vurdere det slik at de av konkuransehensyn kommer til å tjene litt minder på alle bilene de selger, siden det antagelig bare er noen få som vil betale ekstra.
(Ca 0,5% av Europas bilister kan teoretisk sett glede av dette)

Sitat fra: Radiv på mandag 12. mars 2012, klokken 17:18
Hva blir strømkostnad ved lading ved tre forskjellige alternativene? Vil det bli likt tilslutt, fordi det skal like mye strøm inn i batteriet, eller er det på sikt gunstigere med en kraftig lader som gjør dette kvikt.

Nå spiller det ingen rolle, men om en stund får vi nye målere i hele landet, med automatisk fjernavlesning hver time.
Det gir også nye mulighet for strømabonnement. Spotpris med ulik pris time for time. Med et slik opplegg og litt planleggeing kan en kanskje spare litt på hurtiglading på et gunstig tidspunkt.
Jeg vill også klart meg bra med 1 fase laderen.
Det er ikke batterstørrelsen som bestemmer behovet for ladefart hjemme, men kjøremønsteret. Den skjeldne gangen jeg har kjørt helt tomt om kvelden og trenger fullt batteri tidlig på dagen morgnen etter.
Hurtiglading vill jeg (nesten) bare trenge underveis på lengre turer.
Et stort batteri vil faktisk redusere mitt behov for hurtiglading hjemme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 12. mars 2012, klokken 17:28
Et stort batteri vil faktisk redusere mitt behov for hurtiglading.

For min del er det motsatt. Med stort batteri (si 85kWh) vil jeg som regel alltid ta elbilen på langtur. Men 85kWh kan ikke lades opp med 16A i løpet av natten, man får da bare 30-35kWh. Dermed må man belage seg på å stoppe ved en hurtiglader i løpet av dag 2 (og 3,4,5 osv.) for å fylle helt opp.


Ved 200Wh/km vil man da greit kunne klare ca. 50 mil om dagen med nattlading + en hurtiglading. Uten hurtiglading blir det 40 mil første dagen og 15 mil de påfølgende...
Hvis det blir vanlig med 11kWh Mennekes-ladepunker på campingplasser, moteller, utleiehytter osv. blir saken en annen, men jeg tror det er rimelig langt frem dit.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#22
Jeg mente hurtiglading hjemme. Behovet for hurtiglading på tur vil øke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. mars 2012, klokken 17:59
Sitat fra: Griffel på mandag 12. mars 2012, klokken 17:28
Et stort batteri vil faktisk redusere mitt behov for hurtiglading.

For min del er det motsatt. Med stort batteri (si 85kWh) vil jeg som regel alltid ta elbilen på langtur. Men 85kWh kan ikke lades opp med 16A i løpet av natten, man får da bare 30-35kWh. Dermed må man belage seg på å stoppe ved en hurtiglader i løpet av dag 2 (og 3,4,5 osv.) for å fylle helt opp.


Ved 200Wh/km vil man da greit kunne klare ca. 50 mil om dagen med nattlading + en hurtiglading. Uten hurtiglading blir det 40 mil første dagen og 15 mil de påfølgende...
Hvis det blir vanlig med 11kWh Mennekes-ladepunker på campingplasser, moteller, utleiehytter osv. blir saken en annen, men jeg tror det er rimelig langt frem dit.

Men hvis man regner med at man gjør unna kjøringen på ca. 8 timer, så har man 16 x 3,7 kW = 60 kWt tilgjengelig fra en 16A kontakt?

Minus effekt tapt i lader og ladeprosessen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eledille

Sitat fra: Griffel på mandag 12. mars 2012, klokken 17:28
Sitat fra: eledille på mandag 12. mars 2012, klokken 16:43
(og la oss betale noen tusenlapper ekstra for en lader som virker med trefase IT-nett, så blir det 100%...)
Som sagt grunnen til at jeg har lite tro på dette er at Renault vil vurdere det slik at de av konkuransehensyn kommer til å tjene litt minder på alle bilene de selger, siden det antagelig bare er noen få som vil betale ekstra.
(Ca 0,5% av Europas bilister kan teoretisk sett glede av dette)

Men de trenger jo bare å selge den spesialtilpassede laderen i Norge, og de kan gi oss valget om hvilken vi vil ha, med et påslag på f.eks. tre tusen for TN-og-IT-varianten. Ingen grunn til å tvinge den laderen på tyskere og franskmenn.

Sitat
Jeg vill også klart meg bra med 1 fase laderen.
Det er ikke batterstørrelsen som bestemmer behovet for ladefart hjemme, men kjøremønsteret. Den skjeldne gangen jeg har kjørt helt tomt om kvelden og trenger fullt batteri tidlig på dagen morgnen etter.
Hurtiglading vill jeg (nesten) bare trenge underveis på lengre turer.
Et stort batteri vil faktisk redusere mitt behov for hurtiglading hjemme.

Forestill deg at fem til ti år frem i tid er det ikke uvanlig å ha en EVSE hjemme, på campingplasser, hoteller og så videre.

Jeg trenger heller ikke hurtiglading i min egen garasje. Det er de som kommer på besøk til oss som vil trenge det. Og jeg vil trenge det når jeg drar avgårde på tur eller besøk.

Det trengs ikke så veldig mye, 10 kW holder. Men det må også til for å fylle opp 4-500 km rekkevidde over natten.

Da er det uheldig om vi må investere masse penger i en EVSE som bare gir 16 A enfas. Alle kommer til å ha EVSE etterhvert likevel, og om alle kan levere ca 10 kW får vi en helt annen fleksibilitet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#25
Sitat fra: eledille på mandag 12. mars 2012, klokken 18:29

Forestill deg at fem til ti år frem i tid er det ikke uvanlig å ha en EVSE hjemme, på campingplasser, hoteller og så videre.

Jeg trenger heller ikke hurtiglading i min egen garasje. Det er de som kommer på besøk til oss som vil trenge det. Og jeg vil trenge det når jeg drar avgårde på tur eller besøk.

Det trengs ikke så veldig mye, 10 kW holder. Men det må også til for å fylle opp 4-500 km rekkevidde over natten.

Da er det uheldig om vi må investere masse penger i en EVSE som bare gir 16 A enfas. Alle kommer til å ha EVSE etterhvert likevel, og om alle kan levere ca 10 kW får vi en helt annen fleksibilitet.
Dette er et hjemmeproblem for noen få, de EVSEene som kommer på hoteller og offentlige steder om noen få år nor behovet er der blir 400V enheter.
Som sagt en skal aldrig si aldrig, men jeg har liten tro på at det kommer en Norsk variant.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#26
Sitat fra: Rio på mandag 12. mars 2012, klokken 18:04

Men hvis man regner med at man gjør unna kjøringen på ca. 8 timer, så har man 16 x 3,7 kW = 60 kWt tilgjengelig fra en 16A kontakt?

Minus effekt tapt i lader og ladeprosessen.

"Beklager, unger, vi kan nok ikke dra til X i dag, for det er ingen ladepunkter der"... Joda, det går an, det er ikke det.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Rio

Sitat fra: eledille på mandag 12. mars 2012, klokken 18:52
Sitat fra: Rio på mandag 12. mars 2012, klokken 18:04

Men hvis man regner med at man gjør unna kjøringen på ca. 8 timer, så har man 16 x 3,7 kW = 60 kWt tilgjengelig fra en 16A kontakt?

Minus effekt tapt i lader og ladeprosessen.

"Beklager, unger, vi kan nok ikke dra til Aalborg Zoo i dag, for det er ingen ladepunkter der"... Joda, det går an, det er ikke det.

Jeg regner med at hvis man er på langtur, så planlegger man det slik at man kan lade når man ikke kjører. Selvsagt vil det finnes unntak men generelt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Vedr.: TN vs IT:

Jeg tror ikke man skal forvente at "resten av verden" (eller resten av Europa) bestreber seg så veldig for å tilpasse seg de stedene i Norge som ikke har TN. Jeg regner med at offentlige ladestasjoner får 400V, og at transformatorfabrikanter i Norge går gode dager i møte! ;)

Jeg regner med at en switch-mode som forvandler delta til stjerne er rimelig dyr når det er snakk om 10-20 kW, men det ville vært et interessant produkt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#29
Sitat fra: Rio på mandag 12. mars 2012, klokken 18:59

Jeg regner med at en switch-mode som forvandler delta til stjerne er rimelig dyr når det er snakk om 10-20 kW, men det ville vært et interessant produkt.
En vanlig tørrisolert (ikke switch-mode) 12 kW kapslet ligger vel mellom 10-15000,- vekt ca 100 kg. ca 0,2x0,6x0,8m dxlxh vil jeg tro.
Hvor mye mindre, lettere og dyrere en switch-mode blir har jeg lite fomening om. 1/2 stor 2xdyr ?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA