Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Renaults batterilader

Startet av eledille, lørdag 10. mars 2012, klokken 11:04

« forrige - neste »

eledille

Renault har laget en batterilader som er kraftig, så billig at de inkluderer den som standard i alle varianter av Zoe, og som lader med både enfase opp til 16 A og trefase 16, 32 og 63 A.

Jeg tipper at dette har sammenheng med en presentasjon jeg så for et par år siden hvor Renault la ut om hvordan man kan integrere motorstyring og batterilader, og berettet at de hadde laget en slik motorstyring som kunne lade med 400 V trefase opp til 75A.

Jeg er ikke sikker på om laderen kan ta 230 V trefase, men jeg har sendt epost til Renault og fått til svar at den krever TN-nett. Dette er selvsagt et problem siden mange i Norge ikke har TN-nett hjemme.

Jeg lurer på hva som skal til rent teknisk for å få laderen til å kunne takle både IT- og TN-nett og om det vil koste for mye til at det svarer seg for Renault å gjøre endringene.

Det følgende er ut fra min amatørmessige forståelse av elektronikk, så jeg kan veldig godt ta feil, og jeg lærer gjerne - det jeg er ute etter er å forstå hvilke endringer som må gjøres.

En trefaset batterilader er en balansert last, så det skal ikke gå strøm i nøytrallederen.

I et TN-nett skal jord og nøytral holdes adskilt for å unngå at det i en feilsituasjon kommer spenning på PE. Så vidt jeg forstår gjør det at et apparat konstruert for IT ikke kan kobles til et TN-nett, men at det motsatte burde være trygt.

Dermed burde det være mulig å lage en overgangskabel fra fireleders IT trefase til Mennekes ved å koble sammen PE og N til PE.

IT-nett har større problemer med overspenninger.

Er det nødvendig å gjøre noen endringer i apparatet i det hele tatt? I så fall hvilke?

Alternativet er installasjon av transformator for å skaffe TN-nett hvis man vil ha mer enn 230 V 16 A enfase, og dette vil jo fort koste 15-20 tusen ekstra.

Man må huske på at denne laderen er nesten like kraftig som CHAdeMO mens ladepunktene er langt billigere, og CHAdeMO krever også TN-nett. Alle som er så heldige å ha 400 V TN hjemme kan bruke Renaults lader hjemme også, det går ikke med CHAdeMO. Dette er altså et bedre alternativ enn CHAdeMO uansett, men om den også kunne takle IT-nett ville den være helt genial.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på lørdag 10. mars 2012, klokken 11:04
Dermed burde det være mulig å lage en overgangskabel fra fireleders IT trefase til Mennekes ved å koble sammen PE og N til PE.
Alternativet er installasjon av transformator for å skaffe TN-nett, og dette vil jo fort koste 15-20 tusen ekstra.

Hva Renault har gjordt og hva som krevs av endring vil jeg ikke gi meg innpå.
Det er imidlertid en del feller her. Ved å koble PE og N sammen vil en med høy grad av sansynlighet (nesten helt sikkert) produsere en Jordfeil, som får jordfeil bryteren til å løse ut.

Utstyr beregnet på TN nett spesielt ladere av denne typen har oftest et støyfilter koblet mot jord, dette virker fint i et TN system, og er den vanligste grunnen til at også noe enfas 230V utstyr fra TN land ikke kan brukes i Norge.
Det kan også tenkes at ladesystemet plukker hjelpespenning mellom en av fasene og N uten at jeg kan vite det sikkert.

For hjemmebruk er en skilletransformator den sikre løsningen. 32A kurs til skilletransf. gir deg 12 kW til hjemmebruk. Offentlige ladepunkter for framtidig hurtiglading vil bli 400 TN.

De som tar sikte på å anskaffe en ZOE i 2014 kan like gjerne instille seg på det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 10. mars 2012, klokken 11:49
De som tar sikte på å anskaffe en ZOE i 2014 kan like gjerne instille seg på det.

Jeg går ut ifra at den støtter enfase lading også ? De fleste klarer seg nok helt fint med 32A enfase hjemme, 7.3kW gir fullading etter ca. 3.5 timer. Personlig har jeg aldri savnet større lader i Leafen hjemme, og den har jo bare 3.3kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. mars 2012, klokken 12:41
Jeg går ut ifra at den støtter enfase lading også ? De fleste klarer seg nok helt fint med 32A enfase hjemme,

Sitat fra: eledille på lørdag 10. mars 2012, klokken 11:04
Renault har laget en batterilader som er kraftig, så billig at de inkluderer den som standard i alle varianter av Zoe, og som lader med både enfase opp til 16 A og trefase 16, 32 og 63 A.

Så de som er fornøyd med ca. 3kW hjemme klarer seg med den.
(Jeg hører til den gruppen)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#4
Jeg mente for all del ikke at noen skulle begynne å rigge sine egne overganger. Det jeg lurer på er om det å støtte både TN og IT er en såpass enkel affære at det er et håp om at Renault kunne la seg overtale til å gjøre det. Hvis det krever store endringer eller automatikk for å bytte modus er sjansen dårlig. Hvis det kan gjøres for et par millioner kroner kan det antakelig lønne seg.

Min bekymring er heller ikke lading av Zoe hjemme i garasjen. Bekymringen er lading når man har leid en hytte, er på besøk hos familie, og så videre.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#5
Sitat fra: eledille på lørdag 10. mars 2012, klokken 15:36
Min bekymring er heller ikke lading av Zoe hjemme i garasjen. Bekymringen er lading når man har leid en hytte, er på besøk hos familie, og så videre.
Det er nok ikke noe å bekymre seg for. Enfas opp til 16 A er for 230V og det er det folk har hjemme, og på hytte.

Offentlige hurtigladekontakter vil bli for 400V.
Det er altså bare de som ikke er fornøyd med kun 16 A 230V (3kW) hjemme som trenger å lure eller å bekymre seg.

Sitat fra: eledille på lørdag 10. mars 2012, klokken 15:36
Jeg mente for all del ikke at noen skulle begynne å rigge sine egne overganger. Det jeg lurer på er om det å støtte både TN og IT er en såpass enkel affære at det er et håp om at Renault kunne la seg overtale til å gjøre det.

Ulempen sett fra Renault side er nok ikke utviklingskostnadene som er et engangsbeløp men at det nok vil fordyre hver enkelt bil med en del kr.
Det krever litt mer å tilfredstille kravene i forbindelse med elektromagnetisk støy.
Offentlige ladepunkter for EUbiler vil komme når bilene kommer og de vil bli til TN standard. Så med tanke på at det bare er noen få som vill ha mer enn 3 kW hjemmelader, og de kan få 12 kW ved en investering på 10-20 000,- ekstra tror jeg ikke det blir enkelt å overtale noen til å gjøre endringer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: eledille på lørdag 10. mars 2012, klokken 15:36
Min bekymring er heller ikke lading av Zoe hjemme i garasjen. Bekymringen er lading når man har leid en hytte, er på besøk hos familie, og så videre.

Da må du isåfall rigge til noe bærbare Mennekes-greier selv for den ladekabelen som skal følge med tror jeg kun støtter enfase 16A. Trefase-delen er kun beregnet på offentlige Mennekes-ladestolper og evt. fast hjemmebruk, ikke mobilt bruk mot trefase-stikk.

Men har du leid en hytte skal du vel overnatte ? Og hvor mange har ellers trefase-stikk hjemme ?

Litt dumt at de ikke støtter opp til 32A enfase slik som Leaf skal neste år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

#7
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. mars 2012, klokken 16:05
Sitat fra: eledille på lørdag 10. mars 2012, klokken 15:36
Min bekymring er heller ikke lading av Zoe hjemme i garasjen. Bekymringen er lading når man har leid en hytte, er på besøk hos familie, og så videre.

Da må du isåfall rigge til noe bærbare Mennekes-greier selv for den ladekabelen som skal følge med tror jeg kun støtter enfase 16A. Trefase-delen er kun beregnet på offentlige Mennekes-ladestolper og evt. fast hjemmebruk, ikke mobilt bruk mot trefase-stikk.

Nå har jeg foreløpig ikke sett hva Renault har tenkt å levere med bilen, men planen for offentlige ladere er at 63A-laderne vil ha fastmontert kabel siden den er tung og stor, mens brukerne skal ha sin egen 32A-kabel for 22 og 11 kW offentlige stolper og i garasjene sine. Den samme kabelen støtter 16 A enfase med en overgang.

Om jeg har leid en hytte så skal jeg overnatte, og da vil en Zoe bli fulladet til neste morgen. Det samme kan dessverre ikke sies om en fremtidig bil med 350 km rekkevidde. Dette opplegget er det fler enn bare Renault som kommer til å bruke, og det tar neppe så mange år før vi ser 3, 4 og 500 km rekkevidde.

Mange har trefasestikk. For eksempel både min svigerfar og min onkel. Videre fikk jeg nylig oppgitt en pris på tre tusen for et 32A-stikk på min egen yttervegg.

Så vidt jeg kan forstå så beveger vi oss mot en verden hvor elbiler er helt vanlig, jeg ser i hvert fall ingen annen løsning på verken CO2-utslipp eller oljekrise. Før bilen ble allemannseie hadde man ikke garasjer, og før man hadde innlagt vann hadde man heller ikke hageslange. Ladeutstyr for elbiler kommer til å bli noe som alle har, og da er det ganske trist om vi ikke kan bruke IT-nettet til trefaselading.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

erik e

Dette er jo en Renault som jeg kjenner dem.Hvorfor lage ting som bare er "plugg-inn" og likt alle andre. ;) Har hatt  mange Renaulter med motor "bak-frem" og viftereim i 8-tall. :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Griffel

Sitat fra: erik e på lørdag 10. mars 2012, klokken 16:59
Dette er jo en Renault som jeg kjenner dem.Hvorfor lage ting som bare er "plugg-inn" og likt alle andre. ;)
Vel det er jo akkurat det Renault har gjordt. Her er det bare å plugge inn, så er det opp til der du plugger inn å fortelle laderen i bilen hva den kan få lov til å forsyne seg med av strøm.
Men dersom du vil ha mer enn 3 kW må du installere en kontakt som forteller hvor mye mer den kan få.
Slike problemer har jo ikke trillingene eller Nissan siden de bare kan trekke under 3 kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Radiobil1

Forteller dette dere elektroguruer noe fornuftig;
http://media.renault.com/download/media/specialfile/31859_1_5.aspx

For meg ser det jo ut til at man kan lade med det meste med det som skrives nederst under tekniske data, eller er det feil?

eledille

#11
Sitat fra: Radiv på mandag 12. mars 2012, klokken 11:00
Forteller dette dere elektroguruer noe fornuftig;
http://media.renault.com/download/media/specialfile/31859_1_5.aspx

For meg ser det jo ut til at man kan lade med det meste med det som skrives nederst under tekniske data, eller er det feil?

De har ikke listet opp 16 A, 400 V trefas (11 kW), og det er jeg rimelig sikker på at den støtter, dette vil nok bli den mest vanlige kursstørrelsen. Så dette er nok bare en liste over noen alternativer.

Hvis jeg ikke så på feil sted så har de listet opp 230 V enfas 16 A, 400 V trefas 32 A og 400 V trefas 63 A. De skriver faktisk også "charging station" ved 400 V-alternativene og "wall box" ved 16 A enfas. Det kan jo antyde at de tenker seg kun enfas til hjemmelading. Det ville etter min mening være veldig dumt å ikke tilby en 400 V trefas "wall box" også.

230 V trefas er ikke nevnt.

Renault har bekreftet overfor meg at laderen krever TN-nett, dvs i praksis den nye typen 400 V nett. Jeg tror ikke at det vil kreve så store endringer i laderen for å få den til å kunne bruke begge deler, og jeg ville personlig vært villig til å betale ekstra for en lader tilpasset norske forhold.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#12
Sitat fra: Radiv på mandag 12. mars 2012, klokken 11:00
Forteller dette dere elektroguruer noe fornuftig;
Ikke noe ut over det eledille opplyste i første innlegg i denne tråden.

Sitat fra: Radiv på mandag 12. mars 2012, klokken 11:00
For meg ser det jo ut til at man kan lade med det meste med det som skrives nederst under tekniske data, eller er det feil?
Det meste, men ikke 230V 3 fas, som er ganske vanlig i Norske enfamiliehus

Sitat fra: eledille på mandag 12. mars 2012, klokken 12:24
Det ville etter min mening være veldig dumt å ikke tilby en 400 V trefas "wall box" også.
Den er bare å bestille:
http://www.mennekes.de/fileadmin/user_upload/Downloads/Elektromobilitaet/AM-Spot_Ladesysteme_2.pdf
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: eledille på mandag 12. mars 2012, klokken 12:24
Hvis jeg ikke så på feil sted så har de listet opp 230 V enfas 16 A, 400 V trefas 32 A og 400 V trefas 63 A. De skriver faktisk også "charging station" ved 400 V-alternativene og "wall box" ved 16 A enfas. Det kan jo antyde at de tenker seg kun enfas til hjemmelading. Det ville etter min mening være veldig dumt å ikke tilby en 400 V trefas "wall box" også.

Det kan du jo kjøpe fra hvem som helst som leverer Mennekes-bokser. Hvis Renault skulle tilby det hadde det sikkert blitt den dyreste løsningen på markedet (ref. Nissan/Proxll i Norge). Eller mente du en slik burde følge med bilen ? Jeg vet ikke om noen andre biler der en fast EVSE følger med.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#14
Sitat fra: eledille på mandag 12. mars 2012, klokken 12:24

Renault har bekreftet overfor meg at laderen krever TN-nett, dvs i praksis den nye typen 400 V nett. Jeg tror ikke at det vil kreve så store endringer i laderen for å få den til å kunne bruke begge deler, og jeg ville personlig vært villig til å betale ekstra for en lader tilpasset norske forhold.
Grunnen til at jeg har lite tro på dette er at behovet ikke er særlig stort. Drøyt 20% i Norge har TN installasjoner 400V og antallet øker.

Mange bor i hus som bare har enfas tilførsel. Av de resterende som vil ha mer ladefart hjemme og som kan avse mer 3 kW kan få dette med en ekstrautgift i tillegg til wallbox med installasjon for i størrelsesorden 10-15000,- med en skilletransf.

Bilprisen er satt ut fra konkuranse, hvor mange fler biler vil Renault selge om de har med denne muligheten som gjør at de tjener litt minder på alle biler de selger?
Men en skal aldrig si aldrig, og optimist er det lov å være for de som ønsker høy ladefart også hos onkel og bestemor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA