Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Montere Webasto i Kangoo

Startet av aalbork, onsdag 01. februar 2012, klokken 22:37

« forrige - neste »

aalbork

Ettersom Kangooen allerede har vannregister i varmeapparatet, med rørstussene stikkende ut av torpedoveggen, er fristelsen stor til å sette inn en dieselvannvarmer. Det elektriske elementet gir ikke så veldig mye varme når det nå begynner å bli kaldt. Må enten kjøre på omluft for å få opp litt varme eller friskluft for å se ut av frontruta. I tillegg spiser varmeelementet elektrisk kraft vi har mer glede av til fremdrift. Jeg vurderer å sette inn en Webasto Thermo top C ettersom den er en velprøvd modell som det også er en del av på bruktmarkedet. Monteringen og oppkoblingen av selve Webastoenheten virker ganske grei. Jeg har imidlertid noen spørsmål angående væskekretsen og dieseltanken.

Først væskekretsen:
Thermo top C må ha et minste væskevolum på 4 liter. Jeg har regnet litt på det og kommet til at med f.eks 5 liter væske og varmeforbruk på 2 kW vil hele kretsen være varmet fra 0 °C til arbeidstemperatur på 71 °C i løpet av ca 8 minutter. Så slår den over i 1/2 effekt. Med nevnte pådrag på 2 kW, vil den så gå i ytterligere 3 minutter før den når 76 °C og slår av brenneren. Etter ca 1 minutt vil temperaturen ha sunket til 71 °C og brenneren starter igjen med 1/2 effekt, så følger igjen 3 min brenntid osv...
Av dette vil størelse på akkumulatortanken bli et kompromiss mellom hurtig oppvarming og begrensing av start/stoppfrekvensen for brenneren. Hva Webastoen har det best med har jeg ikke funnet noe underlag på. Forhåpentlig vet noen av de mange kloke hodene her inne noe om slikt og kan gi noen gode råd. Jeg heller nok mest mot en løsning med en del større akkumulatortank og muligens en form for by-pass eller shunting for likevel å opprettholde relativt rask oppvarming. Hvor stort volum jobber Webastoen mot på PSA-bilene? Inkluderer dette volumet også kjølekretsen for batteri, motor og styreenhet? Jeg antar strengt tatt at man ikke ønsker å varme batterier, kontrollenhet og motor til 71 °C. (Kangooen har ingen væskekjølte enheter overhodet).

Drivstofftank:
Med et såpass beskjedent drivstofforbruk som Webastoen har, er det vel ikke behov for en fryktelig stor tank. Jeg leste et sted i Wikiet at en del Thinker med ettermontert Webasto har en kanne festet på høyre hjulbue. Hvordan løses fylling og tanklufting på disse uten søl og damping? Er det tillatt å bruke en slik løsning permanent i bilen? Eller finnes det andre små tanker som er bedre egnet for montering i bilen, og kan tilpasses utvendig fylling?
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

elektrolux

#1
Det enkleste er vel å kopiere systemet fra en Partner/Berlingo. www.Elbilshop.no kan sikkert hjelpe med alle delene du trenger.

Ellers anbefales en fjernstyrt diesel. Herlig å kunne trykke på fjernstyringen 10-15 min før en skal ut og kjøre, for så å komme til varm bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: aalbork på onsdag 01. februar 2012, klokken 22:37
Hvor stort volum jobber Webastoen mot på PSA-bilene?
Inkluderer dette volumet også kjølekretsen for batteri, motor og styreenhet?

Jeg har ikke målt volumet eksakt, men det er noe over 5 liter.
Kjølekretsen for batterier og elektronikk er separat (motoren er luftavkjølt).

Sitat fra: aalbork på onsdag 01. februar 2012, klokken 22:37
Med et såpass beskjedent drivstofforbruk som Webastoen har, er det vel ikke behov for en fryktelig stor tank.
Hvordan løses fylling og tanklufting på disse uten søl og damping (på Think)?

PSA har 8 liter bensintank.
Kangoo'n din er jo også en fossilbil opprinnelig. Kan du ikke bruke orginalpåfyllingen slik PSA gjør?


Som Elektrolux sier, du kan sikkert bruke både vannreservoaret og bensintanken fra en PSA.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

aalbork

Takker, Da blir dette kanskje et ganske overkommelig prosjekt. Jeg får demontere litt og se hvordan plassen er på innsiden der tankfyllingsrøret opprinnelig skulle inn. Har noen bilde av eller mål på drivstofftanken til PSA?
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#5
Sitat fra: elektrolux på fredag 03. februar 2012, klokken 13:26
Se her: http://www.elbil.no/wiki/PSA:How-to#Isolere_vanntanken
Det er jo vannreservoaret da - ikke bensintanken.

Kanskje noen som har tatt ut og renset bensintanken kunne både lagt ut bilde, og beskrivelse av jobben på elbilwiki ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA