Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe pendlerbil som har gått 60.000

Startet av frickadelia, torsdag 09. januar 2020, klokken 10:05

« forrige - neste »

frickadelia

Vurderer kjøpe en 2.5 år gammel nissan som har gått 60.000,

Bilen er brukt som pendler bil opp til et hyttefelt av en  leder . Og den har jo da gått opp mot 30.000 i året. Er dette negativt i seg selv? Altså mange km pr år? Hvordan tenker man om landeveisbruk vs bykjøring i elbil verden med tanke på slitasje?

Bilen har tilstandsrapport og alle 12 barer. Innvendig bærer den ikke spesielt bruk av slitasje så synes ikke være brukt til transport av mennesker/ trelast..

Magnus Hansen

Langkjøring vs bykjøring er en interessant problemstilling. Jeg tenker at langkjøring er bedre først og fremst dreier seg om forbrenningsmotoren. Færre kaldstarter. Høyere belastning gir bedre forbrenning og mindre slitasje. Men i høy hastighet så vil den mekaniske belastningen være større, så for elbiler er det kanskje bedre med biler som har blitt småkjørt?

Øyvind.h

Bedre for understell mm også enn mye småkjøring, fartsdumper, huller etc.
Eneste fallgruve kan være mye lading til 100% pga behov for lang rekkevidde i hverdagen?
Status på batteri kan du lese ut med en dongel og app. Batteristatus fra Nissan er ikke verd rare greiene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trekkoppbil

Km-standen kan ha betydning for verdien, når man skal selge bilen videre.
Ved kjøp, ville jeg heller måle og vurdere slitasjen:

  • SOH
  • Hvor mange kwt batteriet har når det er fullada
  • Tilstanden på dekk og felger
Kapasitetsgaranti kan også ha betydning, hvis den er på 8 år 160 000km. Hovedsakelig er det ulik garanti på 24kwt og 30kwt.
Ellers må man vurdere eget behov for batterikapasitet og utstyr ellers.

frickadelia

#4
Takker for tilbakemeldinger!

Jeg tror som dere at langkjøring i teorien virker bedre enn mye start og stopp..

Bilen blir en el bil nr 2, og kommer ikke til å bli kjørt så mye, kanskje 5-6.000 I året.. derfor tenkte jeg kanskje at den totale km standen ville  bli litt utjevnet før videresalg om 2- 3 år.. 160.000 garanti på batteriet.

Hva er SOH...?

Trekkoppbil

Den store risikoen med El-bil, er verditap, og det kan bli dyrt for den som kjører så lite.

Kjøper du en bil som taper seg 50 000-60 000kr/år, så blir det 10 kr pr km for deg.

Kjører man 5000-6000 kr pr år, så kan man vurdere en gammel bil, som har hatt det meste av verditap bak seg, dersom man kan klare seg med kort rekkevidde.

Jeg ville nok heller kjøpe en bil til 50-60 000kr, dersom den kan duge i flere år, enn å kjøpe en som taper seg 50-60 000kr på litt over ett år.  Biler kan tape seg mye i verdi, grunnet teknisk og teknologisk aldring. For å få tilstrekkelig rekkevidde, er det mange som må kjøpe en nyere bil med risiko for høyt verditap, mens den som kan klare seg med kort rekkevidde, kan være lykkelig med en bruktbil som har hatt det meste av verditapet. Det finnes sjeldne tilfeller der nyere biler holder seg godt i verdi, og kanskje stiger, men før eller siden vil det komme verdifall.

Kjører man lite, kan det være fordelaktig med en eldre Leaf, hvor man har mulighet til å begrensa ladinga til 80% til vanlig. Så kan man lade til 100% når man planlegger langtur.

Man kan også vurdere el-sykkel, dersom det ligger til rette for det.  5000-6000 km pr år, kan være innen sykkelavstand for mange.

Electrix

Sitat fra: frickadelia på fredag 10. januar 2020, klokken 09:33
Takker for tilbakemeldinger!

Jeg tror som dere at langkjøring i teorien virker bedre enn mye start og stopp..

Bilen blir en el bil nr 2, og kommer ikke til å bli kjørt så mye, kanskje 5-6.000 I året.. derfor tenkte jeg kanskje at den totale km standen ville  bli litt utjevnet før videresalg om 2- 3 år.. 160.000 garanti på batteriet.

Hva er SOH...?
Du skriver at den blir brukt som nr2 bil, og bare rundt 5-6 000 i året, hvorfor tror du det? Nå vet jeg ikke hva slags bil den andre er, men hvis det er en eksosbil så bør du tenke over hva de fleste andre har opplevd etter å ha kjøpt elbil som nr 2 bil:
Elbilen blir brukt til nesten all kjøring untatt:
1 på lange turer med dårlige muligheter for lading, eller hvis elbilen ikke egner seg for turen.
2 når man trenger to biler samtidig, da blir elbilen normalt brukt av den som skal kjøre mest så lenge den turen ikke faller inn i kategori 1.

Selv da vi hadde en diesel stasjonsvogn og en 2012 Leaf med ca 100 km rekkevidde så tok elbilen ca 75% av all kjøringen og dieselbilen bare 25%. Nå er dieselbilen byttet ut med en Model 3 og de tar ca like mye kjøring hver slik situasjonen er i dag.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA