Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Robotklipperbatterihendelse

Startet av Hyperstress, onsdag 08. januar 2020, klokken 22:21

« forrige - neste »

Hyperstress

Ikke elbil, men spør likevel. Jeg har en robotklipper (robomow RL2000) som jeg satte inn disse batteriene i i fjor sommer

https://www.clasohlson.com/no/AGM-batteri-12-V,-18-Ah/p/36-5465

Jeg skulle lade batteriene i klipperen inni garasjen nå for litt siden (som jeg gjør et par ganger hver vinter). Og så kom det en ekkel lukt etter noen dager(luktet gammelt søppel). Så gikk det et par dager før jeg fant ut hva det var, og det viste seg å være batteriet. Og det var veldig varmt og bulet ut og så ut som det skulle eksplodere. Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om det tok fyr..

Noen som har en idé om hva som har skjedd?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OhmPaPa

Batteriet er ødelagt - få byttet det.


Kan være at en av cellene er ødelagt og de andre får for høy spenning. Så koker disse og det lukter svovel - som kan minne om råtne egg eller en sur fjert.

Elmo

Husk at batteri som buler er iferd med å eksplodere :o  :angel:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Hyperstress

To batterier sammen, skjedde med begge. Smeltet sammen i hverandre..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Noe fare for at de kan eksplodere etter at de er avkjølt?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Elmo

Nei, så lenge du ikke lader mere så tror jeg ikke det er noen fare.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Toalmar

Er ikke det batteriet fra Clas Ohlsson helt ulikt det originale for din Robotklipper?
Jeg ville helt klart montert ett som er tilsvarende det originale som f. eks det her:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

TB

Batteri som har svella opp et et forseglet blybatteri. Dvs ikke påfylling av vann på disse. Men, det er en ventil som slipper ut overtykk, så de skal ikke eksplodere. Har sett det same skje med batteri i UPS, der samme typen batteri benyttes. Typisk om batteri står varmt kan det oppstå. Kan sikkert oppstå om batteri lades feil /for mye, og pga produksjonsfeil. Kan være noen det skjer med, andre overlever lengre.

Aldri sett de har eksplodert, men kan sikkert skje om hydrogen gass som kan komme ut antennes.

Batteri som Toalmar linker til er NiMH batteri. Annen kjemi, med høyere kapasitet og tåler dårlig å overlades.

Sjekk om lader gir ut riktig spenning. Mulig lader gir for høy spenning for blybatteri og "koker" batteriet?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Hyperstress

Batteriene toalmar viser til er ikke slike som stod i min klipper. De originale var omtrent identiske med de som feilet, bare annen produsent.

Skal måle laderen. Batteriene er koblet i serie, så laderen bør vel da være 24+ volt (?)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

arvid44

jeg har en RL2000. Min lader gir 31 volt, men batterilader kretsen sitter på hovedkortet til klipperen . Tror ikke ladekretsen er lagd for å lade AGM.   Jeg har bytta batterier men har kjøpt 20ah vanlige bly/syre fra biltema, Disse lades til  27,2 volt (13,6 volt pr batteri) når klipperen går over på vedlikeholds lading.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA