Jeg skal ikke skryte på meg å ha noe mer peiling på batterier enn gjennomsnittet, men det høres gjerne ut som at 40kW hurtiglading er snilt mot batteriet, mens Tesla sine 120kW er brutalt, uten at dette nødvendigvis er riktig. Er klar over at kjemien i batteripakkene, spenning og så videre også er forskjellig, og betyr noe i forhold til hva en får ut av for eksempel en "50kW lader". Men en grov oversikt med bruttostørrelser her, og maks ladefart, ikke gjennomsnittlig:
VW e-Golf 24kWh med 40kW hurtiglading = 1,67kW per kWh
VW e-Golf 36kWh med 40kW hurtiglading = 1,11kW per kWh
Tesla 75kWh med 100kW superlading = 1,34kW per kWh
Tesla 100kWh med 120kW superlading = 1,2kW per kWh
Hyundai Ioniq 30kWh (?) med 70kW hurtiglading = 2,34kW per kWh
Man kunne sikkert delt dette opp på cellenivå og med batteritype for å få mer nyttig info utav det. Noen som kjenner til noen oversikt/beregninger? Kan dette for eksempel brukes til å se på hva forventet levetid/degradasjon kan bli? For eksempel at 300km e-Golf vil tåle bedre hyppig hurtiglading enn 190km varianten?
Når en batteripakke ikke lenger tar i mot maks ladefart laderen kan gi, er det da BMS som forteller at nå må man roe seg ned og la cellene fylles, eller er det noe annet?