Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla begrenser ladehastighet på 100-pakker

Startet av Muffinman, tirsdag 07. januar 2020, klokken 21:40

« forrige - neste »

Muffinman

100-pakkene så lenge ut til å ikke ha trusselen om reduksjon av superchargerhastighet etter en viss mengde bruk hengende over seg, men nå ser det ut til å ha skjedd. Herremannen i videoen hevder å ha fått info fra Tesla om at en softwareoppdatering i sommer innførte capping allerede etter 2500kWh, dvs litt mer enn en real Europa-ferie. Han hevder videre at begrensningen utgjør ca en time ekstra lading på en god dagsetappe. Noen som har fått sine biler begrenset til maks 108kW lading?

https://www.youtube.com/watch?v=pE22ateeNKs&feature=emb_logo

turfsurf

Nope, lader med 140kW. 2500kWh kan ikke stemme, har vel kjørt 20000km på SuC...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

Samme som 75 pakkene var i en periode(?) med at superladingen begynte å trappe ned ved 2600kwh og nådde sin maks nedtrapping på 14000kwh dc lading
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Espen Hugaas Andersen

Får fortsatt over 140 kW på min 100D med 95k km på telleren. Men den trapper ned raskere enn den gjorde før. Krysser 100 kW 10% lavere enn før. (50% i stedet for 60%? Noe sånt.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman


JFa

Har X100D, 2017 AP2.0, MCU1, 97k på telleren
Samme erfaring med redusert ladehastighet som Espen.
Har ladet ca. 7000kWh på SC, men merker ikke noe til redusert rekkevidde.                                                                                                     

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Muffinman på onsdag 08. januar 2020, klokken 07:50Men har dere passert 2500kWh DC-lading?
Ganske sikkert, uten at jeg vet det 100%. Antar det er noe sånt som 20% SC, altså omkring 4,5 MWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

PS: ScanMyTesla og kanskje andre apper viser antall kWh DC-ladet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman

...riktignok ikke korrekt på de tidligste bilene da telleren ble implementert i senere oppdatering. Skjedde vel i løpet av 2014 mener jeg.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Bjørn

Stemmer bra dette Muffinmannen..
Min mod s Performance raven er nå begrenset fra 145kw til 108kw.. dette skjedde på ca 30.000km før bilen var et år gammel..
Aner ikke hvor mye DC lading den har fått, men tviler sterkt på at det er over 40%.. uansett om jeg hadde ladet 100% på DC så hadde d jo ikke vært over 6000kwt.

Tesla Lade sier selvfølgelig, etter en "fjerndiagnose" at det ikke er noe galt med bilen..
kjøleviftene går ikke lenger på sc slik som dem gjorde før på 145kw.. helt stilt, men visstnok er alt som det skal være.

Mao.
Tesla skryter av sine raske superladere, og nå av hele 250kw på de nye V3 laderene.. Hva er poenget når bilene bare kan ta imot dette en svært begrenset periode av bilens levetid..!? under et år for mitt vedkommende.


turfsurf

Sitat fra: Bjørn på lørdag 05. september 2020, klokken 23:34

Min mod s Performance raven er nå begrenset fra 145kw til 108kw.. dette skjedde på ca 30.000km før bilen var et år gammel..
Aner ikke hvor mye DC lading den har fått, men tviler sterkt på at det er over 40%.. uansett om jeg hadde ladet 100% på DC så hadde d jo ikke vært over 6000kwt.

40% DC lading er ekstremt mye da. Kommer veldig an på hvordan denne telleren er implementert og hvor mye man lader pr gang. Teller den kun antall ganger og man klattlader mye vil den vel slå til fort.

Til sammenligning kjørte vi nesten 90k med ca 20-25% DC lading på vå X100 uten begrensninger (frem til mars i år). Så det er åpenbart  ikke kun antall kWt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

Min x75 er gått 30k og vært kjørt en del langturer med, inkludert tur til Danmark. Har ikke sjekket i det siste, Men vil tipppe jeg har ca 4000kwh med DC lading. Min peaker på 126kW.  Ringte du tesla support når du stod på laderen?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Sitat fra: Kim- på søndag 06. september 2020, klokken 09:44
Min x75 er gått 30k og vært kjørt en del langturer med, inkludert tur til Danmark. Har ikke sjekket i det siste, Men vil tipppe jeg har ca 4000kwh med DC lading. Min peaker på 126kW.  Ringte du tesla support når du stod på laderen?
Har du virkelig hurtigladet halvparten av totalt forbruk?

Jeg tror vi ligger rett under 20% hurtiglading, og syns det er ganske mye. Kjører veldig korte distanser daglig, så stor del av kjøringen er langtur, men starter jo allikevel ofte langtur med fulladet bil.

jkirkebo

Sitat fra: geear på søndag 06. september 2020, klokken 15:48
Sitat fra: Kim- på søndag 06. september 2020, klokken 09:44
Min x75 er gått 30k og vært kjørt en del langturer med, inkludert tur til Danmark. Har ikke sjekket i det siste, Men vil tipppe jeg har ca 4000kwh med DC lading. Min peaker på 126kW.  Ringte du tesla support når du stod på laderen?
Har du virkelig hurtigladet halvparten av totalt forbruk?

Jeg tror vi ligger rett under 20% hurtiglading, og syns det er ganske mye. Kjører veldig korte distanser daglig, så stor del av kjøringen er langtur, men starter jo allikevel ofte langtur med fulladet bil.

Vi ligger på 29%. 7378kWh med DC-lading hittil, på snaue 85.000km. Da hurtiglader vi minst mulig, om jeg f.eks må lade på SuC for å rekke hjem så beregner jeg så jeg akkurat rekker hjem (maks 5% buffer).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA