Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva er egentlig Inventory bil?

Startet av samohT, tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:16

« forrige - neste »

samohT

Hva skiller egentlig en bil Tesla kaller inventory og kan det være en bil som har vært registrert av en annen kunde og så levert tilbake til Tesla?
Bmw i3 2016-solgt
Kia Soul 30Kw 2018-solgt
Tesla mod3 Sr+ 2020

RonnyØ2

Sitat fra: samohT på tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:16
Hva skiller egentlig en bil Tesla kaller inventory og kan det være en bil som har vært registrert av en annen kunde og så levert tilbake til Tesla?

Inventory = lagerbil.. enten på båt, på kaia eller hos forhandler. Kan nok tenke meg Tesla kaller en bil som har blitt levert kunde og levert tilbake som inventory. Men da ser man det på regdato / km, samt at jeg mener det strengt talt skal opplyses fra dem.

tornaldo

Sitat fra: samohT på tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:16
Hva skiller egentlig en bil Tesla kaller inventory....

Jeg tror ikke de kaller en som er utlevert til kunde, og levert tilbake som inventory. Tipper de kalles brukt. Men ja, ser det i kjøretøyopplysningen, om bilen er registrert på nåværende eier (Tesla) fra første deg dato.

Men hva er egentlig første del av spørsmålet ditt?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

samohT

Jeg har bestilt en model 3 som jeg fikk fortalt sto på kaien i Drammen. Jeg betalte depositumet og fikk et Vin nr.
Når jeg fikk faktura ser jeg at Vin nummeret er endret og jeg fikk beskjed på en sms fra delivery at bilen har vært registrert før.

Jeg synes det er en snodig praksis.
Bmw i3 2016-solgt
Kia Soul 30Kw 2018-solgt
Tesla mod3 Sr+ 2020

Electric cars in Norway

Enig med deg Tornado. Dersom bilen har vært registrert på en privatperson og deretter kommet tilbake til Tesla og legges på Inventory så vil den være merket der som brukt.

samohT

Er det vanlig at Tesla endrer Vin nr fra bestilling til utlevering?

Jeg fikk beskjed fra Tesla om å søke på nytt på Finansiering da de hadde glemt å legge Vinterdekk inn i prisen. Når jeg ringte lånetilbyder for å få bekreftet tilslag på nytt lån informerte jeg samtidig om reg nr på bilen som Vin nr var registrert på. Lånepapirene signerte jeg selvsagt. Deretter sender Tesla meg Faktura som jeg betaler inn egenkapitalen på. Da ser jeg at Vin nr er endret fra det jeg fikk på kvitteringen på depositums avdraget.
Bmw i3 2016-solgt
Kia Soul 30Kw 2018-solgt
Tesla mod3 Sr+ 2020

z4rd

Sitat fra: samohT på tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:49
Jeg har bestilt en model 3 som jeg fikk fortalt sto på kaien i Drammen. Jeg betalte depositumet og fikk et Vin nr.
Når jeg fikk faktura ser jeg at Vin nummeret er endret og jeg fikk beskjed på en sms fra delivery at bilen har vært registrert før.

Jeg synes det er en snodig praksis.

Du betalte depositumet og fikk et VIN nr? Refererer du til nummeret som står på "Depositumsfakturaen"? I så fall er det referansenummer og ditt bestillingsnummer - ikke VIN nr.

Eller mener du i feltet for VIN? Hos meg så er det feltet tomt ifm bestilling av Model 3.

Begge gangene jeg har bestilt ny bil gjennom Tesla, så har ikke VIN nr stått i Depositumsfakturaen. Det tar noe tid før man blir tildelt VIN. Depositum betaler man jo umiddelbart ifm bestilling, eller har jeg misforstått noe her?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

samohT

Bilen sto på kaien allerede så jeg fikk opplyst om Vin nummeret på kvitteringen for innbetalt depositum.
Bmw i3 2016-solgt
Kia Soul 30Kw 2018-solgt
Tesla mod3 Sr+ 2020

tornaldo

Du reserverte en helt ny som sto på kaia, og fikk utlevert en brukt. Spesielt.

Nei det er ikke vanlig å få en annen bil enn den man har reservert. Men her har de tydeligvis rota. Men hvis du reserverte en med mindre enn 50 km på telleren, men nå får en som har rullet på veien, snakker vi to forskjellige verdier, og ikke det du reserverte. Ville ha bedt om godtgjørelse for dette, men de forbeholder seg vel retten til å ikke utlevere til kunden mener jeg å huske, så man har vel sikkert ikke rare saken, siden de har informert deg.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

z4rd

Ok, skjønner.

De skal jo ikke bytte bil hvis det er tilfellet.
Den skal være merket som "Brukt" hvis den har vært registrert på noen andre før deg.

Hvis man sjekker et VIN nr opp mot Vegvesenet - vil man kunne få opp info om den har vært registrert tidligere? Eller får man kun opp nåværende status?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

tornaldo

Men tilbake til hva en inventory bil er, så kan det både være nye de har hatt stående på lager, «nye» demobiler, eller brukte biler som de har fått levert tilbake, eventuelt kunde har levert i innbytte. Felles for de alle, er jo at de har et vin nr man kan søke opp for å se historikk, og som er unikt knyttet til akkurat den bilen du reserverer på nettsiden.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

samohT

Jeg fikk ikke beskjed før i dag jeg at bilen har vært registrert tidligere så nå er jeg naturlig nok nyskjerrig på Km standen på bilen.

Om man ikke får tilgang til vegvesenet som privatperson bør jeg i ly av mitt yrke å finne slik info.
Bmw i3 2016-solgt
Kia Soul 30Kw 2018-solgt
Tesla mod3 Sr+ 2020

tornaldo

Sitat fra: z4rd på tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:35
Hvis man sjekker et VIN nr opp mot Vegvesenet - vil man kunne få opp info om den har vært registrert tidligere? Eller får man kun opp nåværende status?

Man vil i det minste, ved å legge to og to sammen, finne ut om bilen har vært registrert på en kunde, før Tesla fikk den tilbake.

Dato for første gang registrert, og dato for registrert på eier vil da ikke være lik.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

samohT

Registreringsnummeret tilhørende det første Vin nummeret jeg fikk ble registrert første gang i dag.
Bilen jeg får iflg faktura ble registrert 31/12-19
Bmw i3 2016-solgt
Kia Soul 30Kw 2018-solgt
Tesla mod3 Sr+ 2020

OleJA

Sitat fra: samohT på tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:51
Registreringsnummeret tilhørende det første Vin nummeret jeg fikk ble registrert første gang i dag.
Bilen jeg får iflg faktura ble registrert 31/12-19
Konspirasjons modus: Dette lukter vel nesten litt av at Tesla har sørger for å få den registrert på noen før nyttår for at den skulle bli med på salgsstatistikken for Q4-2019? Kanskje tidligere eier tom. er ansatt i Tesla :-o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA