Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola

Startet av jorgror, tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 23:26
Sitat fra: RJK på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:28
Med mulighet for å kunne "drukne" biler inntil en viss høyde, enten i skum eller vann, så vil mye være gjort. 1 meter vil sannsynligvis være nok til å drukne motorrommet til de fleste biler, og med vannet som kommer ut av sprinkleranlegget, så slukker man det meste som stikker over den meteren.
Det kan bli for mye vann også. På fergen "Ytterøyningen " hadde de egentlig kontroll på brannen. Men så pøste de på med sjøvann i sprinkleranlegget, også på alle batterirackene som ikke brant. Dermed begynte disse batteriene selvsagt å produsere knallgass, som ga en kjempeeksplosjon dagen etter. Ironisk nok en hydrogeneksplosjon altså.

Så ut fra det, og erfaringen fra Sola om at elbilbatteriene stort sett ikke tok fyr, så tror jeg ikke elbilbatterier skal settes under vann uten videre. Selv om det ikke er sjøvann, så er det mye veisalt på gulvet, så det blir sikkert en bra elektrolytt av det.

Gode poeng der. Men nå skrev jeg "med mulighet for", så da blir det en vurdering ut fra intensiteten og omfanget om man velger å "drukne" eller om det holder med overrisling og eventuelt skum i et isolert område.

Jeg ser jo også at å fylle et rom med vann opp til en meter fører til en ekstravekt på 1 tonn per kvm ledig gulvareal, også er en utfordring. Selv om det ikke er ment å stå i flere timer slik.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Burger

https://www.dinside.no/motor/brannvesenet-lav-risiko-for-brann-i-elbiler/72008551

SitatForsker Andreas Sæter Bøe ved Rise Fire Research i Trondheim mener at elbiler har et ufortjent dårlig rykte.

– Kunnskap vi har fått de siste årene, viser at brannfaren ved elbiler ikke er så stor som vi først trodde. Batteripakkene i bilene er godt beskyttet. Ved branner som starter utenfor batteriet – som den på Sola – kan det ta lang tid før batteriet tar fyr, nettopp fordi batteripakken er godt beskyttet, sier Bøe
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

SHN

Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020


nie

#184
Les heller denne artikkelen i Teknisk Ukeblad:

https://www.tu.no/artikler/elbiler-har-et-ufortjent-darlig-rykte/482454?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2020-01-09

Antagelig noe av det mer balanserte som er skrevet i norske medier etter denne brannen.

eivhelle

Sitat fra: SHN på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:08
Nettavisen har en annen vinkling:
https://www.nettavisen.no/nyheter/branneksperter---vi-kan-ikke-slukke-branner-i-elbiler/3423906943.html
Branneksperter klarer det ikke, men det klarte brannvesenet på Sola lufthavn. Så det er i så fall bra at vi overlater slukkingen til folk som kan det.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

vartli

Ser på tu.no nå følgende overskrift og ingress:

Brannvesenets hovedteori: Ingen elbil-batterier tok fyr i Sola-brannen
– Med den kunnskapen vi har om batteribranner, heller vi mot teorien om at ingen batteripakker tok fyr.

Har dessverre ikke ekstra-bruker så jeg får lest saken.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

sjokomelk

Sitat fra: vartli på torsdag 09. januar 2020, klokken 12:45
Ser på tu.no nå følgende overskrift og ingress:

Brannvesenets hovedteori: Ingen elbil-batterier tok fyr i Sola-brannen
– Med den kunnskapen vi har om batteribranner, heller vi mot teorien om at ingen batteripakker tok fyr.

Har dessverre ikke ekstra-bruker så jeg får lest saken.
Jeg tror jeg kan dele den med dere: https://www.tu.no/artikler/brannvesenets-hovedteori-ingen-elbil-batterier-tok-fyr-i-sola-brannen/482503?key=FHZ0bbos
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

OhmPaPa

Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 23:26
Det kan bli for mye vann også. På fergen "Ytterøyningen " hadde de egentlig kontroll på brannen. Men så pøste de på med sjøvann i sprinkleranlegget, også på alle batterirackene som ikke brant. Dermed begynte disse batteriene selvsagt å produsere knallgass, som ga en kjempeeksplosjon dagen etter. Ironisk nok en hydrogeneksplosjon altså.

Så ut fra det, og erfaringen fra Sola om at elbilbatteriene stort sett ikke tok fyr, så tror jeg ikke elbilbatterier skal settes under vann uten videre. Selv om det ikke er sjøvann, så er det mye veisalt på gulvet, så det blir sikkert en bra elektrolytt av det.

De på fergen Ytterøyningen var jo helt kunnskapsløse. Og litt veisalt på gulvet vil ikke gjøre tonnevis av vann fra overrislingsanlegg og brannbiler om til sjøvann.

Jambo

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:11
Sitat fra: SHN på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:08
Nettavisen har en annen vinkling:
https://www.nettavisen.no/nyheter/branneksperter---vi-kan-ikke-slukke-branner-i-elbiler/3423906943.html
Ikke bruk Nettavisen.. det er en vits
Enig, de klarer å vri nesten alle nyheter om elbiler om til noe negativt. Hvis det ikke er negativt nok, utelater de bare den positive informasjonen slik at man tror det negative gjelder for alle elbiler. Det er min oppfatning at dette er gjennomgående for alle Nettavisens elbilartikler.

Jambo

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 09. januar 2020, klokken 12:47
Sitat fra: vartli på torsdag 09. januar 2020, klokken 12:45
Ser på tu.no nå følgende overskrift og ingress:

Brannvesenets hovedteori: Ingen elbil-batterier tok fyr i Sola-brannen
– Med den kunnskapen vi har om batteribranner, heller vi mot teorien om at ingen batteripakker tok fyr.

Har dessverre ikke ekstra-bruker så jeg får lest saken.
Jeg tror jeg kan dele den med dere: https://www.tu.no/artikler/brannvesenets-hovedteori-ingen-elbil-batterier-tok-fyr-i-sola-brannen/482503?key=FHZ0bbos
Det funka for meg i alle fall.

Ståle Fjellberg, varabrannsjef og avdelingsleder for beredskap ved Rogaland brann og redning, sier at "...elbilteorien vil følges opp i den videre etterforskningen av brannen. Han mener likevel at brannen kan tyde på at elbiler kan behandles som vanlige biler ved brann, ettersom batteripakkene er såpass godt beskyttet."

De slukket brannen i løpet av 3-4 timer. Denne tiden var altså ikke nok til at noen av batteriene tok fyr. Jeg er imponert over brannsikkerheten på elbiler etter denne brannen! Jeg er også imponert over at jeg selv klarte å tippe at ingen av batteriene ville ta fyr lenge før det kom fram i media  :D

Espen Hugaas Andersen

Tror ikke noe på at ingen batteripakker tok fyr. Argumentene for at batteriene ikke tok fyr gir heller ingen mening. Li-ion batterier har en forbrenningsverdi på 4-10 MJ/kg battericeller. Altså en Model 3 LR med 310 kg battericeller avgir 1240-3100 MJ (344-861 kWh) ved fullstendig forbrenning. Til sammenligning har en full dieseltank på 60 liter 2149 MJ (597 kWh). Varigheten på brannen vil avgjøre intensiteten.

Altså om en dieseltank brenner opp på 10 minutter så er avgitt varme fra dieselbrannen 597 kWh / (1/6)h = 3582 kW. Mens om en Model 3 batteripakke brenner opp på 5 timer, så er avgitt varme mellom 344 kWh / 5h = 69 kW og 861 kWh / 5h = 172 kW. Her vil altså intensiteten til dieselbrannen være 20-50 ganger høyere.

Forklaringen med *både* høyere intensitet *og* lengre brenntid strider rett og slett mot kjent fysikk. Det er enten/eller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

automat

Sitat fra: RJK på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:28

Med mulighet for å kunne "drukne" biler inntil en viss høyde, enten i skum eller vann, så vil mye være gjort. 1 meter vil sannsynligvis være nok til å drukne motorrommet til de fleste biler, og med vannet som kommer ut av sprinkleranlegget, så slukker man det meste som stikker over den meteren.


1 meter vanndybde er 1000l pr kvm gulvflate, og veier ett tonn. Det blir mange tonn på gulvflaten av et p-hus! Og er vel nærmest en garanti for kollaps. Og hvordan skal man klare å fylle opp så mye vann på kort tid?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Philip Marlowe

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 09. januar 2020, klokken 06:56
Og når man fant ut at det vare en Opel fossil bil som startet det hele ble det helt stille i media. Hadde garantert ikke blitt det om det hadde vært en el-bil  :)

Ja, denne nyheten «sluknet» fort da man fant ut at brannen skyltes en dieselbil. Ingen som hylte opp med krav om forbud for innendørs parkering av dieselbiler heller.  ???
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

stefse

Saken viser at det er utrolig mye fossile holdninger rundt om kring. Pussig at folk er så besatt av å forpeste seg  selv og planeten med eksos fra eget kjøretøy.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA