Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola

Startet av jorgror, tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

jlan

#165
Sitat fra: Handyman på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:34
Husk at bygget kun var dimensjonert for å motstå brann i 10 minutter.
Ja det var nå akkurat dette bygget, og akkurat der det brant. Men det var et stort bygg, og det kunne nok vært interessant å komme inn i andre deler av bygget.

Andre steder er det store fjellhaller - da er det enda større avstander, og gjerne 6 etasjer med trapper å forsere  hvis heisene er stanset. Sitter du nedi der med rullestol så setter du kanskje pris på at det kommer en liten brannbil.
https://bfxfireapparatus.com/emergency-fire-apparatus-vehicle-truck-clearance-parking-garage-narrow-driveways/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

moonbuggy

Et annet spørsmål jeg stiller meg er, finnes det ikke brannslukkingsapparater i slike parkeringshus?
Nå var det flere personer rundt denne bilen, idet man så begynnende røykutvikling. Flere kom raskt til. Med et brannslukkingsapparat eller to, hadde man kanskje stoppet denne brannen i fødselen. Jeg har selv hatt brann i bil under fart. Heldigvis for meg hadde bilen som stoppet bak et par brannslukkere i bilen. Det brant skikkelig, men brannslukkerne slukket brannen.

Sulle

Nja, har forsøkt å slokke brann i motorrom en gang. Flammene slokket lett, men blusset stadig opp igjen. Tømte et helt 6kg pulverapparat før jeg måtte gi meg...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Håvar

Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:38
Transkribering: "Her er det brent flere elbiler, uten at det har vært noen store utfordringer for oss i brann- og redningstjenesten. Det tror jeg skyldes at batteripakkene ikke har tatt fyr. De ligger i bånn av bilen og ligger i trygge omgivelser, mens bilen eller det som er over av seter osv. det er brent opp".

Regner med at dette får en nokså anonym notis, om noen, hos enkelte medier
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

moonbuggy

Sitat fra: Sulle på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:18
Nja, har forsøkt å slokke brann i motorrom en gang. Flammene slokket lett, men blusset stadig opp igjen. Tømte et helt 6kg pulverapparat før jeg måtte gi meg...
Greit nok, men er det påbudt med pulverapparater i parkeringshus, finnes det mange apparater. Her kom det raskt mange til, og klarer man delvis å slukke brannen, var jo brannvesenet på pletten ganske raskt.

RJK

Sitat fra: Amoss på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:53
Sitat fra: Handyman på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:29
Brannsjefen har helt rett i at parkeringshus ikke er bygget for høye biler. Det betyr likevel ikke at de ville kjørt inn om det hadde vært plass.
Jeg er nokså sikker på at grunnen til at de ikke gikk var at bygget kun var dimensjonert for brann i 10minutter.
Det var nok ikke mange av disse minuttene igjen da de kom til brannstedet.

Men med en bil som kunne kjørt rett inn til brannstedet med en gang så kanskje de kunne hindret at brannen fikk spredd seg så mye at det var noen fare for konstruksjonen?

Men uansett mener jeg at på generelt grunnlag BØR en brannstasjon med parkerings-hus/-kjellere (eller andre konstruksjoner beregnet for å kunne kjøre inn i) av noen nevneverdig størrelse burde hatt kjøretøy som kunne kjøre inn i disse. Hvor nyttig det hadde vært i dette tilfellet overlater jeg til de med brannteknisk kompetanse som var tilstede å diskutere.

Spørsmålet er vel ikke om man må eller ikke må ha mulighet til å kjøre inn med brannbiler. Sikkerheten for brannmannskapene burde være udiskutabelt høyeste prioritet, noe som tilsier at man ikke kjører inn med biler i anlegg det kan risikeres at kollapser. Det være seg parkeringshus, sykehus, høyblokker/skyskrapere og andre bygninger.

Med roboter, droner og andre fjernstyrte enheter, så vil man heller sende inn ubemannede "droner", som ikke trenger å være så massive, og derved kunne være et hjelpemiddel i langt større grad.

Et annet alternativ er å kreve både sprinkleranlegg, skumanlegg og større mulighet for å isolere områder for å unngå spredning. Det vil da kreve lukkede parkeringsanlegg med mulighet for å hermetisk stenge seksjoner som det oppstår brann i, og som dermed fører til at vind vil ha langt mindre mulighet til å eskalere situasjonen.

Med mulighet for å kunne "drukne" biler inntil en viss høyde, enten i skum eller vann, så vil mye være gjort. 1 meter vil sannsynligvis være nok til å drukne motorrommet til de fleste biler, og med vannet som kommer ut av sprinkleranlegget, så slukker man det meste som stikker over den meteren.

Ekstratiltakene vil nok koste, men mye vil bli dekket innenfor det denne ene brannen vil koste.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

cra

Sitat fra: daktari på onsdag 08. januar 2020, klokken 20:09
Er det rett å si at et li-batteri slukker av seg selv når temperaturen blir lav nok?

Forsåvidt riktig det. En brann er avhengig av tre ting: Oksygen, temperatur og brennbart materiale. Tar du bort en av de tingene er det ikke lenger brann.

Skum fungerer slik jeg har forstått det ved å hindre tilgang på oksygen. Dette fungerer ikke på batterier fordi de (som andre alt har nevnt) genererer sitt eget oksygen.

Vann kjøler ned det som brenner til temperaturen blir så lav at forbrenningen stanser. Vått materiale tar vanskeligere fyr fordi fordamping av vannet stjeler energi som ellers kunne gå til forbrenning.

Fjerning av brennbart materiale trenger neppe videre forklaring, men metoden benyttes ikke så mye i ting som alt brenner, siden temperatur og oksygen gjerne "flytter med på lasset". Ellers er det jo vanlig å bruke det preventivt, f.eks. ver å ikke tørke klær på panelovner eller hogging av branngater.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Sitat fra: RJK på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:28
Med mulighet for å kunne "drukne" biler inntil en viss høyde, enten i skum eller vann, så vil mye være gjort. 1 meter vil sannsynligvis være nok til å drukne motorrommet til de fleste biler, og med vannet som kommer ut av sprinkleranlegget, så slukker man det meste som stikker over den meteren.
Det kan bli for mye vann også. På fergen "Ytterøyningen " hadde de egentlig kontroll på brannen. Men så pøste de på med sjøvann i sprinkleranlegget, også på alle batterirackene som ikke brant. Dermed begynte disse batteriene selvsagt å produsere knallgass, som ga en kjempeeksplosjon dagen etter. Ironisk nok en hydrogeneksplosjon altså.

Så ut fra det, og erfaringen fra Sola om at elbilbatteriene stort sett ikke tok fyr, så tror jeg ikke elbilbatterier skal settes under vann uten videre. Selv om det ikke er sjøvann, så er det mye veisalt på gulvet, så det blir sikkert en bra elektrolytt av det.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Jambo

Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:38
Transkribering: "Her er det brent flere elbiler, uten at det har vært noen store utfordringer for oss i brann- og redningstjenesten. Det tror jeg skyldes at batteripakkene ikke har tatt fyr. De ligger i bånn av bilen og ligger i trygge omgivelser, mens bilen eller det som er over av seter osv. det er brent opp".
Dette er et fantastisk sitat, og var akkurat det jeg antok selv etter å ha lest om DSBs rapport hvor en elbil brant helt ned uten at batteriet tok fyr. Om dette er allmenngyldig for moderne elbiler, er det jo å foretrekke et parkeringshus fullt av elbiler framfor fossilbiler i tilfelle brann.

Handyman

Sitat fra: RJK på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:28
Sitat fra: Amoss på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:53
Sitat fra: Handyman på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:29
Brannsjefen har helt rett i at parkeringshus ikke er bygget for høye biler. Det betyr likevel ikke at de ville kjørt inn om det hadde vært plass.
Jeg er nokså sikker på at grunnen til at de ikke gikk var at bygget kun var dimensjonert for brann i 10minutter.
Det var nok ikke mange av disse minuttene igjen da de kom til brannstedet.

Men med en bil som kunne kjørt rett inn til brannstedet med en gang så kanskje de kunne hindret at brannen fikk spredd seg så mye at det var noen fare for konstruksjonen?

Men uansett mener jeg at på generelt grunnlag BØR en brannstasjon med parkerings-hus/-kjellere (eller andre konstruksjoner beregnet for å kunne kjøre inn i) av noen nevneverdig størrelse burde hatt kjøretøy som kunne kjøre inn i disse. Hvor nyttig det hadde vært i dette tilfellet overlater jeg til de med brannteknisk kompetanse som var tilstede å diskutere.

Spørsmålet er vel ikke om man må eller ikke må ha mulighet til å kjøre inn med brannbiler. Sikkerheten for brannmannskapene burde være udiskutabelt høyeste prioritet, noe som tilsier at man ikke kjører inn med biler i anlegg det kan risikeres at kollapser. Det være seg parkeringshus, sykehus, høyblokker/skyskrapere og andre bygninger.

Med roboter, droner og andre fjernstyrte enheter, så vil man heller sende inn ubemannede "droner", som ikke trenger å være så massive, og derved kunne være et hjelpemiddel i langt større grad.

Et annet alternativ er å kreve både sprinkleranlegg, skumanlegg og større mulighet for å isolere områder for å unngå spredning. Det vil da kreve lukkede parkeringsanlegg med mulighet for å hermetisk stenge seksjoner som det oppstår brann i, og som dermed fører til at vind vil ha langt mindre mulighet til å eskalere situasjonen.

Med mulighet for å kunne "drukne" biler inntil en viss høyde, enten i skum eller vann, så vil mye være gjort. 1 meter vil sannsynligvis være nok til å drukne motorrommet til de fleste biler, og med vannet som kommer ut av sprinkleranlegget, så slukker man det meste som stikker over den meteren.

Ekstratiltakene vil nok koste, men mye vil bli dekket innenfor det denne ene brannen vil koste.
:+1:
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: cra på onsdag 08. januar 2020, klokken 23:21
Sitat fra: daktari på onsdag 08. januar 2020, klokken 20:09
Er det rett å si at et li-batteri slukker av seg selv når temperaturen blir lav nok?

Forsåvidt riktig det. En brann er avhengig av tre ting: Oksygen, temperatur og brennbart materiale. Tar du bort en av de tingene er det ikke lenger brann.

Skum fungerer slik jeg har forstått det ved å hindre tilgang på oksygen. Dette fungerer ikke på batterier fordi de (som andre alt har nevnt) genererer sitt eget oksygen.

Vann kjøler ned det som brenner til temperaturen blir så lav at forbrenningen stanser. Vått materiale tar vanskeligere fyr fordi fordamping av vannet stjeler energi som ellers kunne gå til forbrenning.

Fjerning av brennbart materiale trenger neppe videre forklaring, men metoden benyttes ikke så mye i ting som alt brenner, siden temperatur og oksygen gjerne "flytter med på lasset". Ellers er det jo vanlig å bruke det preventivt, f.eks. ver å ikke tørke klær på panelovner eller hogging av branngater.
fin oppklaring, takk
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: ok67 på onsdag 08. januar 2020, klokken 20:54
Las ein eller anna stad at problemet kun gjaldt bilar med rattet på høgre side...

Og så er det jo eit spørsmål om kor reint var motorrommet, mangelfullt vedlikehold med potensiell diesellekkasje  etc.

Leste det, men det hørtes rart ut. Og som det går frem av artikkelen, har det da også brent i tilsvarende, Norske biler før. Og det er ikke SÅ mange av dem..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

DeadLock

Har selv hatt en nabo med Opel Zafira 2009 modell med diesel motor som var flere ganger på verksted for å få ordnet en ganske kraftig diesel-lekkasje i Common-rail pumpen.   Det rant / sprutet diesel opp i panseret og nedover mot turbo/eksosmanifold. 

En annen nabo fikk motorstopp på sin Zafira CDTI da lekkasjen var så stor at dieselen ikke kom fram til injectorene.

Dette skjedde mens bilen fremdeles hadde garanti.

Begge solgte bilene sine.

Kjente senest sist uke utenfor IMS (butikk i Sandnes sentrum) svært kraftig diesel lukt fra en Zafira som stod parkert utenfor butikken.

Trasig med diesellekkasjer, spesielt hvis det er under trykk og det blir tåke.

Håper alt ordner seg med forsikringer og leiebiler til de som er rammet av denne brannen.

Mvh,
Thor
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

nie

Med vår høye EL-bilhandel her i Norge er jo denne brannen en unik mulighet til å hente erfaringer med brann i P-hus med både fossile og elektriske kjøretøy.
Får bare håpe at det blir gjennomført en fullstendig kartlegging av hvordan de brente bilene står parkert i forhold til hverandre, hvilken type bil og hvilket drivstoff den hadde på tanken. Dette må selvsagt gjøres FØR en eneste bil fjernes eller flyttes.

Jeg håper jo at brannsjefen har rett i at batteripakkene ikke har tatt fyr. Samtidig må jo dette være basert på en visuell vurdering utført på avstand siden ingen får gå inn i bygget ennå, og ingen har dermed fått undersøkt noen av bilene.

Ingeniøren

Og når man fant ut at det vare en Opel fossil bil som startet det hele ble det helt stille i media. Hadde garantert ikke blitt det om det hadde vært en el-bil  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA