Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola

Startet av jorgror, tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Handyman på onsdag 08. januar 2020, klokken 17:05
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. januar 2020, klokken 08:20
Og så kan man stille et spørsmålstegn ved hvordan man slukket brannen.

På meg så virker det som de startet som de pleier med å fylle huset med vann. På et senere tidspunkt ble da sagt at  de hadde startet med skum og da begynte de å få kontroll. Kan det være så enkelt som at dette var det lokale brannvesen sitt ansvar og når de så at dette ikke gikk så ble brannvesenet på Sola som har utstyr for å slokke brann i fly med skum / mer avansert slukking, koblet inn ?

Skulle ikke forundre meg....
Brannbilene fra flyplassen stod utenfor helt i starte, men begynte ikke å bruke skum før etter lang tid. Da de begynte med skum fikk de kontroll på brannen.
For at skum skal fungere må man skumlegge så og si hele området der det brenner. Det kunne man ikke få til før man fikk på plass en gravemaskin som kunne rive ned veggene/dekslene på parkeringshuset. Frem til det skjedde pøste man på med vann for prøve å begrense brannene mest mulig. Jeg er forøvrig rimelig sikker på at fagfolka som var på plass visste utmerket godt hvordan de skulle bekjempe denne brannen.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Amoss

Sitat fra: Handyman på onsdag 08. januar 2020, klokken 17:37
De ønsker ikke å kjøre brannbilene sine inn i et bygg som brenner! De ønsker å bruke røykdykkere og trekke slanger inn. Det hadde de nok av. Grunnen til at brannvesenet ikke gikk inn, var frykten for kollaps på grunn av den høye brannintensiteten.

Jeg er ikke brannmann, og kjenner ikke i detalj hvilke prioriteringer som blir tatt av brannvesenet. Jeg forholdt meg til følgende påstand:
Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:36
Brannsjefen i Stavanger uttaler at parkeringshusene er bygget for lave, slik at brannbilene ikke kommer inn.

Denne gir ingen mening basert på dine påstander. Vet ikke brannsjefen nok om jobben sin etter din mening?
Model S 85D

daktari

Er det rett å si at et li-batteri slukker av seg selv når temperaturen blir lav nok? Eller gjelder dette de fleste brennbare materialer?
Og at li-batteri brenner uten oksygen, slik at skum/pulver/vanntåke ikke hjelper?

Hvem er første i media til å kreve forbud mot eldre diesel- og bensinbiler i phus uten sprinkler?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Daktari, branntrekanten sier at man må ha varme, oksygen og brennbart materiale for at det skal kunne brenne. Fjerner du en av de så brenner det ikke.

Har lest tidligere at det behøves ca 10 m3 vann for å slukke en "elbil", men det kommer helt klart an på hvordan man får dynket pakken, om vannet blir liggende, størrelse, tilkomst, og en haug med faktorer, som for eksempel oppbygning av pakken, hvor mye som brenner og så videre..

Forøvrig håper jeg det er Gjensidige som har forsikret den Zafiraen, så får de gleden av å ta hele regninga for alt sammen.

elektro

Sitat fra: ok67 på onsdag 08. januar 2020, klokken 15:49
Sitat fra: hovik på onsdag 08. januar 2020, klokken 15:43
De fleste ansvarsforsikringer dekker skader på ting for inntill 10 millioner. Kan bileier hvor brannen startet kunne bli erstatningspliktig for overskytende beløp?
Då må han truleg ha opptrådt grovt uaktsomt.

Så spørs det kva ansvar som kan bli pålagt Avinor og Sweco iom at dei har dimensjonert bygget for brann i 10 minutt...

Hva med Opel sitt ansvar her? https://www.nrk.no/rogaland/samme-opel-modell-forarsaket-storbrann-i-irsk-parkeringshus-1.14851110
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ok67

Las ein eller anna stad at problemet kun gjaldt bilar med rattet på høgre side...

Og så er det jo eit spørsmål om kor reint var motorrommet, mangelfullt vedlikehold med potensiell diesellekkasje  etc.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

jlan

Sitat fra: Amoss på onsdag 08. januar 2020, klokken 19:46
Sitat fra: Handyman på onsdag 08. januar 2020, klokken 17:37
De ønsker ikke å kjøre brannbilene sine inn i et bygg som brenner! De ønsker å bruke røykdykkere og trekke slanger inn. Det hadde de nok av. Grunnen til at brannvesenet ikke gikk inn, var frykten for kollaps på grunn av den høye brannintensiteten.

Jeg er ikke brannmann, og kjenner ikke i detalj hvilke prioriteringer som blir tatt av brannvesenet. Jeg forholdt meg til følgende påstand:
Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:36
Brannsjefen i Stavanger uttaler at parkeringshusene er bygget for lave, slik at brannbilene ikke kommer inn.

Denne gir ingen mening basert på dine påstander. Vet ikke brannsjefen nok om jobben sin etter din mening?
De ønsker nok ikke å kjøre inn i et hus som har brent en stund, men som første respons må det da være bra å ha en bil som kan rykke helt inn. Det er enorme avstander i store parkeringshus, og det kan jo være folk som må evakueres også. Så avansert som sensorteknologien er nå, ser jeg ikke bort fra at en slik bil kan kjøres i ganske tett røyk: Kanskje en Tesla  i "bioweapon defence mode"?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 08. januar 2020, klokken 20:09
Er det rett å si at et li-batteri slukker av seg selv når temperaturen blir lav nok? Eller gjelder dette de fleste brennbare materialer?
Og at li-batteri brenner uten oksygen, slik at skum/pulver/vanntåke ikke hjelper?
Ved en gitt temperatur starter en ukontrollerbar temperaturøkning (thermal runaway). Da begynner battericellen å brenne, og det kan spre seg til nærliggende celler med mindre man klarer å kjøle ned det varme området (store mengder vann). Noen brennende Li-Ion-batterier utvikler oksygen ved en viss temperatur. Det gjør kveling av brannen vanskelig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amoss

Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:07
De ønsker nok ikke å kjøre inn i et hus som har brent en stund, men som første respons må det da være bra å ha en bil som kan rykke helt inn.

Selvsagt. Men likefullt fikk jeg beskjed om at dette trengte de ikke... :P
Model S 85D

Handyman

Sitat fra: Amoss på onsdag 08. januar 2020, klokken 19:46
Sitat fra: Handyman på onsdag 08. januar 2020, klokken 17:37
De ønsker ikke å kjøre brannbilene sine inn i et bygg som brenner! De ønsker å bruke røykdykkere og trekke slanger inn. Det hadde de nok av. Grunnen til at brannvesenet ikke gikk inn, var frykten for kollaps på grunn av den høye brannintensiteten.
Jeg er ikke brannmann, og kjenner ikke i detalj hvilke prioriteringer som blir tatt av brannvesenet. Jeg forholdt meg til følgende påstand:
Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:36
Brannsjefen i Stavanger uttaler at parkeringshusene er bygget for lave, slik at brannbilene ikke kommer inn.
Denne gir ingen mening basert på dine påstander. Vet ikke brannsjefen nok om jobben sin etter din mening?
Jeg regner med at han vet svært godt hva han holder på med. Men jeg vet også at pressen ofte ikke vet hva de skriver om, og at skriver ting slik de oppfatter det der og da uten noen form for kunnskap.
Brannsjefen har helt rett i at parkeringshus ikke er bygget for høye biler. Det betyr likevel ikke at de ville kjørt inn om det hadde vært plass.
Jeg er nokså sikker på at grunnen til at de ikke gikk var at bygget kun var dimensjonert for brann i 10minutter.
Det var nok ikke mange av disse minuttene igjen da de kom til brannstedet.
I tillegg uttalte han seg om at de først så resultater da de la om taktikken og pøste på med skum.
De "bestilt" også mer skumveske for denne oppgaven.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Alle Teslaene kunne reddet seg selv dersom de hadde hatt "Fire Escape Summon"
Bilen kjører ut på egenhånd når det oppdages brann like ved bilen ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:07
Sitat fra: Amoss på onsdag 08. januar 2020, klokken 19:46
Sitat fra: Handyman på onsdag 08. januar 2020, klokken 17:37
De ønsker ikke å kjøre brannbilene sine inn i et bygg som brenner! De ønsker å bruke røykdykkere og trekke slanger inn. Det hadde de nok av. Grunnen til at brannvesenet ikke gikk inn, var frykten for kollaps på grunn av den høye brannintensiteten.

Jeg er ikke brannmann, og kjenner ikke i detalj hvilke prioriteringer som blir tatt av brannvesenet. Jeg forholdt meg til følgende påstand:
Sitat fra: jlan på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:36
Brannsjefen i Stavanger uttaler at parkeringshusene er bygget for lave, slik at brannbilene ikke kommer inn.

Denne gir ingen mening basert på dine påstander. Vet ikke brannsjefen nok om jobben sin etter din mening?
De ønsker nok ikke å kjøre inn i et hus som har brent en stund, men som første respons må det da være bra å ha en bil som kan rykke helt inn. Det er enorme avstander i store parkeringshus, og det kan jo være folk som må evakueres også.
Husk at bygget kun var dimensjonert for å motstå brann i 10 minutter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

nie

Interessant intervju med brannsjefen:

https://tv.nrk.no/se?v=DKRO98010820&t=195s
(Innslag nr 4)

Hvis dette stemmer er det endel «haters» som får noen dårlige dager fremover.




jlan

#163
Transkribering: "Her er det brent flere elbiler, uten at det har vært noen store utfordringer for oss i brann- og redningstjenesten. Det tror jeg skyldes at batteripakkene ikke har tatt fyr. De ligger i bånn av bilen og ligger i trygge omgivelser, mens bilen eller det som er over av seter osv. det er brent opp".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: Handyman på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:29
Brannsjefen har helt rett i at parkeringshus ikke er bygget for høye biler. Det betyr likevel ikke at de ville kjørt inn om det hadde vært plass.
Jeg er nokså sikker på at grunnen til at de ikke gikk var at bygget kun var dimensjonert for brann i 10minutter.
Det var nok ikke mange av disse minuttene igjen da de kom til brannstedet.

Men med en bil som kunne kjørt rett inn til brannstedet med en gang så kanskje de kunne hindret at brannen fikk spredd seg så mye at det var noen fare for konstruksjonen?

Men uansett mener jeg at på generelt grunnlag BØR en brannstasjon med parkerings-hus/-kjellere (eller andre konstruksjoner beregnet for å kunne kjøre inn i) av noen nevneverdig størrelse burde hatt kjøretøy som kunne kjøre inn i disse. Hvor nyttig det hadde vært i dette tilfellet overlater jeg til de med brannteknisk kompetanse som var tilstede å diskutere.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA