Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola

Startet av jorgror, tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

Jalla

Sitat fra: nie på tirsdag 07. januar 2020, klokken 21:39
Og dette er hva "mitt" forsikringsselskap mener om saken:

"Ifølge Gjensidige er det et stort problem med brann i elbil-batterier.

– Begynner de å brenne, klarer selv ikke brannvesenet å slukke det. Hvis det først tar fyr, vil det bare fortsette å brenne. Det tar lang tid og spredningsfaren er stor. Og hvis brannvesenet ikke kommer til, kan det få katastrofale følger, sier Rysstad til TV 2.

– Brannbombe

Han forteller at det foreløpig ikke finnes en løsning på hvordan man skal slukke slike branner.

– Dette er en potensiell brannbombe, og noe vi er nødt til å gjøre noe med. Det er ikke trygt, sier Rysstad."

Fascinerende hvilken skråsikker og allsidig kompetanse disse kommuinikasjonssjefene innehar🙄
Ja, vet du så mye bedre da? Dette høres ut som hva brannmenn sier om samme tema.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: stefse på tirsdag 07. januar 2020, klokken 21:21
Sprinkleranlegg burde vært påbudt. Om ikke annet, får de iallefall sette det opp over ladeplassene.
Men på parkeringshuset Sola så var det ikke ladeplassser inne; de var blitt flyttet ut for over et halvt år siden.
Men på et generelt grunnlag; denne erfaringen viser at det burde være i hele parkeringshuset med så mye brennbart fossilt drivstoff tett i tett.

nie

Sitat fra: Jalla på tirsdag 07. januar 2020, klokken 21:54
Sitat fra: nie på tirsdag 07. januar 2020, klokken 21:39
Og dette er hva "mitt" forsikringsselskap mener om saken:

"Ifølge Gjensidige er det et stort problem med brann i elbil-batterier.

– Begynner de å brenne, klarer selv ikke brannvesenet å slukke det. Hvis det først tar fyr, vil det bare fortsette å brenne. Det tar lang tid og spredningsfaren er stor. Og hvis brannvesenet ikke kommer til, kan det få katastrofale følger, sier Rysstad til TV 2.

– Brannbombe

Han forteller at det foreløpig ikke finnes en løsning på hvordan man skal slukke slike branner.

– Dette er en potensiell brannbombe, og noe vi er nødt til å gjøre noe med. Det er ikke trygt, sier Rysstad."

Fascinerende hvilken skråsikker og allsidig kompetanse disse kommuinikasjonssjefene innehar🙄
Ja, vet du så mye bedre da? Dette høres ut som hva brannmenn sier om samme tema.
Nei, jeg er heller ingen ekspert på temaet. Da syns jeg det er greit å la være å sitte på nasjonalt TV å utgi meg for å være akkurat det.

Min fascinasjon bunner nok vel så mye i hvordan han klarer å få dette til å hovedsaklig handle om EL-bilbatterier mens det brenner livlig i både bensin- og dieseltanker rundtomkring i P-huset.

Eyvind

Hvor stor er egentlig sannsynligheten for at et lithium-batteri tar fyr på bakgrunn av en ytre brann?
Mener å ha sett bilder av en totalt nedbrent Tesla model S, hvor batteripakken ikke var antent. Brannen hadde startet i baksetet eller noe slikt.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Eyvind på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:16
Hvor stor er egentlig sannsynligheten for at et lithium-batteri tar fyr på bakgrunn av en ytre brann?
Mener å ha sett bilder av en totalt nedbrent Tesla model S, hvor batteripakken ikke var antent. Brannen hadde startet i baksetet eller noe slikt.

Har også sett bilder av Leaf etter skogbrann hvor batterietpakken var intakt mens bilen ellers var utbrent (dvs dekk, seter osv).

Counterpointer

Det brenner tusenvis av fossiler hvert år, det er på tide at dette stoppes.

eivhelle

Sitat fra: Eyvind på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:16
Hvor stor er egentlig sannsynligheten for at et lithium-batteri tar fyr på bakgrunn av en ytre brann?
Mener å ha sett bilder av en totalt nedbrent Tesla model S, hvor batteripakken ikke var antent. Brannen hadde startet i baksetet eller noe slikt.
Batteripakken ligger nederst samtidig som varmen stiger opp. Derfor skal det brenne lenge før en får varmet opp battericellene nok til at man får "thermal runaway" og antenning av batteriet.

Har lest et par rapporter hvor man har provosert frem brann i batteriet. Den ene var fra 2012, der man provoserte frem en brann i batteriet til en trilling. De brukte da 11 minutter med en industriell gassbrenner (30KW) før batteriet tok fyr. Det tok deretter rundt 20 minutter ekstra før bilen var overtent. I et forsøk for et par år siden brukte brannvesenet 2 timer med gassbrenner før de lykkes med å få fyr på batteriet i en e-golf. Da var resten av bilen fullstendig utbrennt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Sirup

Ser at flere spekulerer i om brannen startet i en elbil eller i en Opel Zafira. Dette er en avsporing av problemstillingen. Problemet er dessverre at elbilbatteriene brenner voldsomt når de først tar fyr, og at de er veldig vanskelig å slukke. Er redd denne brannen kommer til å få store konsekvenser for oss elbilister. Som en skrev tidligere i tråden, hva om denne brannen hadde skjedd på Danskeferga?

Vi må være ydmyke for at brann i elbil er svært vanskelig å slukke, og ikke avvise problemstillingen med at bare en liten andel av bilbrannene innbefatter elbiler. Vi må huske at de fleste elbiler er svært nye og at nye biler generelt brenner mye sjeldnere enn eldre biler. Vi nå være lyttende til dem som er bekymret for brann i elbil, og konstruktive og løsningsorienterte for å unngå at vi på sikt blir nektet å parkere i garasjeanlegg og lignende.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Vollis47

Godt at brannen nå ser ut til å være under kontroll. Blir interessant å få hvite tilstanden på elbilbatteriene på utbrente elbiler i første og andre nivå i parkeringshallen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Hetlsh

Hvis gransking viser at det er Opel Zafiraen som startet brannen og liten storm som var årsak til spredning, samt lite tilgang for brannbiler til å kjøre nær nok til å kunne slukke, så bør Gjensidige beklage offentlig i skam🤥 Flaut å gå ut så hardt på TV😤

OhmPaPa

Sitat fra: Hetlsh på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:28
Hvis gransking viser at det er Opel Zafiraen som startet brannen og liten storm som var årsak til spredning, samt lite tilgang for brannbiler til å kjøre nær nok til å kunne slukke, så bør Gjensidige beklage offentlig i skam🤥 Flaut å gå ut så hardt på TV😤

Må si jeg får lyst til å flytte lønnskontoen.

daktari

Sitat fra: Sirup på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:26
Ser at flere spekulerer i om brannen startet i en elbil eller i en Opel Zafira. Dette er en avsporing av problemstillingen. Problemet er dessverre at elbilbatteriene brenner voldsomt når de først tar fyr, og at de er veldig vanskelig å slukke. Er redd denne brannen kommer til å få store konsekvenser for oss elbilister. Som en skrev tidligere i tråden, hva om denne brannen hadde skjedd på Danskeferga?

Er ikke bensin mer eksplosivt enn batteri? Jeg har sett en 3-4 ganger at "smartinger" synes det er litt lite fart i bålet/grillen. Det blir alltid 2-3 meter flammer med bare en liten kork bensin som helles på. Han ene fyren gikk opp i full flamme øyeblikkelig og fikk store brannsår (hadde sølt litt bensin på buksa tidligere på dagen). Mener det ikke er å spøke med 40 liter av den væsken der.
Tenker også på Optimus Nova bensinbrenneren min som fyrer med 4 kW fra en liten drikkeflaske og koker vann raskere enn induksjonovn. Jeg har ingen li-ion-batterier i samme størrelse som yter så heftig.

Det gjelder å få fakta rett, kan ikke krype for alt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eivhelle

Sitat fra: Sirup på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:26
Ser at flere spekulerer i om brannen startet i en elbil eller i en Opel Zafira. Dette er en avsporing av problemstillingen. Problemet er dessverre at elbilbatteriene brenner voldsomt når de først tar fyr, og at de er veldig vanskelig å slukke. Er redd denne brannen kommer til å få store konsekvenser for oss elbilister. Som en skrev tidligere i tråden, hva om denne brannen hadde skjedd på Danskeferga?

Vi må være ydmyke for at brann i elbil er svært vanskelig å slukke, og ikke avvise problemstillingen med at bare en liten andel av bilbrannene innbefatter elbiler. Vi må huske at de fleste elbiler er svært nye og at nye biler generelt brenner mye sjeldnere enn eldre biler. Vi nå være lyttende til dem som er bekymret for brann i elbil, og konstruktive og løsningsorienterte for å unngå at vi på sikt blir nektet å parkere i garasjeanlegg og lignende.

Hvis elbil batteriene måtte antennes før neste bil tok fyr ville det tatt mange timer før brannen hadde spredd seg. Her har man derimot hatt tilgang på store mengder bensin og diesel som er langt enklere å fyre opp og som bidrar med betydelig større mengde energi. Brannen ville nok neppe spredd seg like fort om det bare hadde vært elbiler.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Bmw_Tryne

Vedder sokkene mine på at det er er Tesla som tok fyr igjen
Bmw 530i G30

sjokomelk

Det er sjelden drivstofftankene tar fyr. Det er mye mer fart i alle petroleumsproduktene som brukes i interiøret i bilen. Og det er disse som  tar skikkelig fyr og brenner mest i en bilbrann.

Og lyden av ting som "popper" i brannen er dekk som ryker, og gassfjærer til panser og bakluker. De er det veldig mye fart i når de koker over og eksploderer.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA