Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola

Startet av jorgror, tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

nie

Ja, uavhengig av om brannen startet i en EL-bil eller ei, så vil nok dessverre den høye EL-bilandelen få skylda for at brannen er så vanskelig å slukke. Den lokale talsmannen for Brannvesenet har jo allerede vært ute og uttalt dette  ???

Electric cars in Norway

Enig med deg TeslaSvein, men det ervogså veldig mye vind der nå og det gjør slukke arbeidet vanskeligere. Nå skal det sikkert bare brenne ut siden bygget kollapset, sa de på TV nyhetene.

Electric cars in Norway

Nie. Enig. Jeg også tenkte det samme som deg. De har jo sikkert de teppene for å slukke elbiler. Men de går jo ikke inn der nå fremover.....

daktari

Sitat fra: jcnorway på tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:24
Om dette er «kilden» (tatt fra en video i tidlig fase) så kan det se ut som en Audi e-Tron.


De felgene ser ut som Citroen. Bilen er også for høy til å være en etron og for bratt panser. Tipper Citroen Grand Picasso.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Tja, det er ikke som det bare er elbilene som får skylden:

Sitat– Vi hører det raser og eksploderer i drivstofftanker. Hele bygget kan kollapse, sier han til Stavanger Aftenblad.

– Det er mange bensin- og dieselbiler hvor drivstofftanken eksploderer, i tillegg til elbiler som som er kjempevanskelig å slukke, legger han til.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Op2dBV/bilbrann-i-parkeringshus-ved-flyplass-hele-bygget-kan-kollapse
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#35
Står Opel zafira lenger opp i tråden. Matcher bedre med frontlysene.
Men - må si det er sjokkerende at et så enormt parkeringshus med så mange biler ikke har noen gode slukkemuligheter?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:07
Tja, det er ikke som det bare er elbilene som får skylden:

Sitat– Vi hører det raser og eksploderer i drivstofftanker. Hele bygget kan kollapse, sier han til Stavanger Aftenblad.

– Det er mange bensin- og dieselbiler hvor drivstofftanken eksploderer, i tillegg til elbiler som som er kjempevanskelig å slukke, legger han til.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Op2dBV/bilbrann-i-parkeringshus-ved-flyplass-hele-bygget-kan-kollapse

Forhåpentligvis befinner ingen av de få norske hydrogenbilene seg inni der. Det kunne blitt et fint smell, med fulle tanker...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ok67


Felgane på den som brenn her kan likne på Opelfelgar, og bilen har takrails. Kan mao vere ein Zafira, men det er ikkje sikkert at det var den som starta brannen, kan like godt ha vore nabobilen og så har den spred seg.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

SHN

Det blir nok dyrere forsikring for elbiler hos Gjensidige. Dette har de ventet på:
https://www.tv2.no/nyheter/11118044/
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:11
Forhåpentligvis befinner ingen av de få norske hydrogenbilene seg inni der. Det kunne blitt et fint smell, med fulle tanker...
Ut i fra det jeg vet så skal sikkerhetsventilen dumpe tanken om den blir for varm, så det ville nok bare blitt en flammende sak, ikke et smell.

bno

Sitat fra: stefse på tirsdag 07. januar 2020, klokken 17:11
Javel, da blir det vel goodbye til lading på flyplassen :(

Det er ikke lading på det bygget. Det er noen (3 stk.) hurtigladere ved taxi depoet, men det er ikke i dette P-huset.
Ellers er elbillading allokert annet sted enn i p-hus. dvs i åpent lende. Uten at det trenger å bety noe.

Electric cars in Norway

#41
Enig TeslaSvein. 100% tragisk. Jeg kopierte dette fra en debatt på Aftenposten nå nettopp. Via Twitter.

Dette tar helt av... trist.

Kopi:

Branner i elbiler er langt mer alvorlig enn andre bilbranner.

Elbiler bør få forbud mot å reise med ferger.

Hva om dette hadde vært på Kilferga?


ok67

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 07. januar 2020, klokken 20:23
Enig TeslaSvein. 100% tragisk. Jeg kopierte dette fra en debatt på Aftenposten nå nettopp. Via Twitter.

Dette tar helt av... trist.

Kopi:

Branner i elbiler er langt mer alvorlig enn andre bilbranner.

Elbiler bør få forbud mot å reise med ferger.

Hva om dette hadde vært på Kilferga?

Kva då med el eller hybridferger ...
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Amatøren

Sitat fra: nie på tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:56
Ja, uavhengig av om brannen startet i en EL-bil eller ei, så vil nok dessverre den høye EL-bilandelen få skylda for at brannen er så vanskelig å slukke.

Hvis det stemmer at brannen startet i en fossilbil:

'Snu på flisen' istedet! Hadde det vært forbudt for fossilbiler så hadde ikke brannen startet.

Derimot så nekter vel elbilhatere å innse det.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Espen Hugaas Andersen

Realiteten er at elbilene hjelper på å begrense intensiteten til brannen. Elbilbatterier har noe sånt som en femtedel av brennverdien til en full drivstofftank, og brenner over lengre tid. Det medfører en dramatisk reduksjon i intensitet.

Riktignok er elbilene vanskeligere å slukke, men om bygget kollapser, så kan man helt klart skylde på fossilbilene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA