Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svært ujevn slitasje bremseskiver/klosser

Startet av Belia, tirsdag 07. januar 2020, klokken 11:06

« forrige - neste »

Belia

Har en 2018 modell X, gått 27000 km.

Grunnet svært mye ulyd/romling fra fremhjul sa SC at jeg hadde slitte klosser og måtte koste dette selv. Jeg byttet de med klosse fra Thansen, innerste kloss var helt ferdig, ytterste var nesten som ny. Alle fire stempel i caliper går fint. Dette var likt på både høyre og venstre fremhjul.

Jeg mener det må være noe galt siden klossene ikke slites på utsiden, og at de allerede er sluttkjørt på innsiden. Hva mener dere?


Etter bytte av klosser er det like mye ulyd i hjul/bremser. Ser klossene ikke tar skikkelig, er redd for å måtte koste bytte av skiver selv nå...

Har selvsagt tatt alle forhåndsregler med å lav regen og bruke bremsene for å holde de rene.
Tesla X 100D
Q3 2018

Stig-Arne

Hei

Problemet her er ganske enkelt

Model X har en kalipter foran med 4 stempel, 2 på hver kloss. Det vil si at kalipteret er fiksert og ikke flytende.

Det stiller ekstra høye krav til at klossene er smurt inn i glideflatene slik at disse ikke setter seg.
Det som har skjedd i ditt tilfelle er at innerklossen har satt seg fast, og på den måten ikke returnert når du har sluppet bremsen, det har medført at den har blitt hengende på og blitt slitt ut.

Jeg hadde selv nøyaktig samme problemet på min, og måtte bytte klossene foran etter 32 000 km.

Man kan godt klamre Tesla for å ikke sette klossene inn med fett når de monterer, men tror ikke du kommer langt med det. Jeg fikk byttet mine klosser i forbindelse med bremseservice og betalte da 2800 for klossene fremme. Surt å bite i det sure eplet, men bremser er viktig.

Cries

Hadde samme problem som trådstarter, se diskusjonstråd for denne:
https://elbilforum.no/index.php?topic=48809.0

Slitasjeforskjellen skyldes sannsynligvis at den innerste klossen er mer skjult, og ikke blir rengjort ved vanlig vask, som gjør at den korroderer fast gradvis, og dermed har tidvis press på skiven om ikke avtar før det er slitt ned. Dette gjentas for hver oppbremsing frem til klossen er brukt opp.

Jeg endte opp med å kun bytte innerste skive med ny klosse på min nå i høst, så ser jeg hvordan det ligger an med den innerste skiven ved hjulbytte i vår. Flyttet den "gamle ytterskiven" innerst ved bytte, og satte nyeste skive ytterst.

ankul

Jeg har også opplevd det samme som trådstarter. Bremseklosser hadde satt seg fast og totalt nedslitt. Resultat ble bytte av klosser og skiver foran og jeg ble ca 10.000 kr fattigere..  :-[
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

Belia

Da er saken løst.

Jeg byttet klosser men det ble ikke bedre. Hadde alt av en gang til for å ta litt rust på skivene, men uten resultat.
Etter en kort prøvetur med mekaniker ble det konstatert at hjullager framme venstre var sluttkjørt.

Så jeg hadde altså rett ;D

Men har forsåvidt lært noe også; husk å se over capiler og klosser fra tid til annen og smør alt opp :)
Tesla X 100D
Q3 2018

o.b.lix

Flott det ordner seg.

Men oppdaget du ikke slark/ulyd i hjullager når du hadde av bremsene?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Belia

Nei,

Jeg tenkte på det, men synes det var vanskelig å avgjøre. Synes skiva gikk ganske fint rundt. Men er ikke noe ekspert på det, hadde jeg vært mer dreven hadde jeg kanskje kunne merket det?

Når de hadde inne bilen så byttet de også motorfeste og akslinger slik at vibrasjonene ved gasspådrag forsvant.
Ikke verst!
Nesten som å ha ny bil igjen:)
Tesla X 100D
Q3 2018

Rævedilter

Skiftet bremseklosser framme på min i går ved vel 76000 km,
jobben tok ca. 5-10 min pr. side, men da var dei gamle klossene smurt i haust så dei kom lett ut.
Klossene kostet 221 kr inkl. mva. ex frakt.
Ny skiver koster fra ca. kr. 1250 pr. sett inkl. mva. + frakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA