Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2012 Tesla S har lavere forbruk enn nye prestige modeller fra konkurrentene

Startet av elektrolux, tirsdag 17. desember 2019, klokken 19:25

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. desember 2019, klokken 14:30
Det er noe som virker galt med forbruket på Taycan. Det burde ikke være så dårlig

Men det kan jo hende at Porsche gjør det samme som både Jaguar og Audi, og har (for) store buffere og toleranser og at de etterhvert kommer med oppgraderinger.
Audi har jo justert på ny utgave av 55 og Jaguar kom/kommer nå med en veldig etterspurt 8% forbedring på I-Pace.

Vi må nok innse at selv om disse produsentene har laget biler i et utall år, så er de nybegynnere på  batteri/eldrift/sw og må bruke «learning by doing»

En Taycan Turbo S er utstyrt med dekk på 265/35 foran og 305/30 bak. Det gir betydelig større rullemotstand enn en Tesla S med 245 dekk. Derfor vil Tesla S alltid vinne så lenge man kjører i normal hastighet. Tipper at konkurransen hadde vært litt mer jevn om man gjorde en test i 200 km/t.

Porsche har prioritert å lage en sporsbil som skal ha ekstreme egenskaper. Da kan man ikke forvente at den samtidig skal være energieffektiv.

På samme måte kan man heller ikke forvente at en høyreist og tung SUV kan oppnå samme energiforbruk som en lav såpeformet og litt lettere sedan/cupe.

Dette har mer med fysikk å gjøre enn at noen har så mye bedre teknologi enn andre. Å vinne 2-3% effektivitet på drivlinjen har lite å si sammenlignet med om det kreves 20-40% mer energi for å overvinne friksjonskreftene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

elektro

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. desember 2019, klokken 14:30
Det er noe som virker galt med forbruket på Taycan. Det burde ikke være så dårlig

Det som er galt er målemetoden, EPA. https://jalopnik.com/heres-why-the-porsche-taycan-turbos-epa-range-is-so-bad-1840444842/amp

Mange Tesla modeller scorer omtrent likt i EPA som i WLTP testen. Noen ganger bedre i EPA. Det er det bare de som får til. Taycan 4S har WLTP rekkevidde på 463 km / 288 miles. La oss ta utgangspunkt i det. Det finnes også andre målinger som bekrefter dette. https://www.motor1.com/news/387396/porsche-taycan-turbo-range-independent-test/

Og vi vet ikke heller hva netto og brutto batteri kapasitet er hos Tesla. Det vi vet er imidlertid er at de endrer den til stadighet, over lufta. Og at EPA og WLTP ikke blir justert tilsvarende. Da blir det vanskelig å sammenligne.

Et annet element er at Porsche antakelig ønsker å gi kunden realistiske forventninger mht. rekkevidde og heller overraske kundene positivt. Tesla er avhengig av å være best på papiret for å markedsføre og selge bilene på nett.

Porsche måler Taycan mot eksisterende Porsche modeller med fossil drivlinje, som de fremdeles kommer til å leve av i overskuelig fremtid. De vil ikke kompromisse med hverken ytelse eller kvalitet. Derfor har de bla. opp til 305 brede hjul, ekstremt kraftige bremser og batterikjøling. Og tipper det blir lenge til vi f.eks. ser en drivaksling som ryker på en Taycan. Akkurat dette er ikke så farlig for Tesla. Eller om batteriet, eller bremsene koker på Nordsløyfa. De lever av overskrifter. Dagen etter er det glemt, for da har en Tesla slått en Lamborghini i et drag race. :)

Skal bli spennende å se hvordan Taycan står seg mot konkurrentene når det gjelder både effektivitet med like hjul, kjørt sammen, og reisehastighet over store avstander med lading.. Den bør jo bli fullstendig KNUST og latterliggjort både av Model S som har dobbelt så lang rekkevidde og Model 3 som har verdens raskeste lading i km/t. ;) https://www.electrive.net/2019/12/13/p3-charging-index-porsche-taycan-derzeit-bestes-langstrecken-elektroauto/

Så er jo spørsmålet om man skal sammenligne disse bilene i det hele tatt. Top Gear sin famøse video beskrev egentlig forskjellene mellom Model S og Taycan godt. Dessverre fikk drag racet all oppmerksomheten.. https://www.topgear.com/videos/electric/video-porsche-taycan-turbo-s-vs-tesla-model-s
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. desember 2019, klokken 13:56
God forklaring på fordelene med effektivt kjøretøy:

https://youtu.be/lYMRXlRoHyQ

Men han forutsetter jo uten videre at EPA rekkevidden er riktig, gjør han ikke? Da blir jo alt feil. Dessuten vet han ikke brutto/netto batterikapasitet på Teslaen.

Den eneste måten å teste dette på er å tømme begge bilene helt for strøm, lade dem helt opp igjen og måle hvor mange kWh som går inn. Deretter kjøre bilene i følge, med så like innstillinger, hjul, lufttrykk osv. som mulig til de stopper. Da kan man dele tilbakelagt distanse med antall kWh som man fikk inn for å finne effektiviteten.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: elektro på tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:03
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 19. desember 2019, klokken 14:30
Det er noe som virker galt med forbruket på Taycan. Det burde ikke være så dårlig

Det som er galt er målemetoden, EPA. https://jalopnik.com/heres-why-the-porsche-taycan-turbos-epa-range-is-so-bad-1840444842/amp
Jeg har lest den. Jeg synes ikke Jalopnik artikkelen egentlig gir noen god forklaring. Og skjønner ikke helt hvorfor ikke Porsche er mer offensive i forhold til dette. Å bare bestille en egenfinansiert rating fra et privat firma høres lite overbevisende ut.

Har sans for at Porsche ønsker at bilene skal heller overprestere enn underlevere, men EPA er en offisiell standard som har vært den mest realistiske.

Det er veldig synd at ikke WLTP ble den verdensstandarden vi hadde trengt. Blir fint når ikke rekkevidde lengre er noe stort argument, men foreløpig så har selv de beste bilene ikke lang nok rekkevidde for norsk vinter eller lange autobahn etapper, så vi er ikke der enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA