Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DEKK- Hvilke dekk kommer MG ZS EV med? Helårs eller sommer/vinter dekk?

Startet av paalao, mandag 06. januar 2020, klokken 13:45

« forrige - neste »

EV-FTW

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. januar 2020, klokken 20:51
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 28. januar 2020, klokken 17:32
Jeg bor selv rett utenfor Sandnes, og senest i morges var jeg sjeleglad for jeg hadde skikkelige vinterdekk, da det var speilglatt på vei til jobb. Hadde jeg da kjørt med helårsdekk, hadde jeg vært bekymret for sikkerheten.

Du må gjerne forsvare så langt du vil, og dekkene er ikke ulovlige. Personlig, og flere her inne ( som du ser av kommentarer) mener det er feil å kjøpe dekk som er et kompromiss. En leker ikke med sikkerheten!

Hvis han faktisk gjør som han sier og lar bilen stå hver gang det er glatt føre ute samt aldri kjører på fjellet og lignende så kan det vel sikkert være ok. Er man avhengig av å bruke bilen så er det ikke ok. Jeg kjenner folk som parkerer bilen for godt fra november til påske eller deromkring, de kjører alltid på sommerdekk. Så det avhenger litt av typen bruk.

Skal være enig i det. Dersom han lar bilen stå når det er glatt og aldri kjører på fjellet så er risikoen for å skade andre mindre!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

paalao

"It also is worth noting that various countries in Europe experience different levels of weather throughout the year. Looking at all of the statistics on European weather patterns, it can be concluded that all-season tires are particularly suited to countries with summers that are not particularly hot and winters that are not too cold, and do not experience any long periods of extreme weather. From a domestic point of view, all-season tires also are suited to end users who drive mainly in urban areas and only travel a limited number of miles each year."

"At the same time, the ordinary European motorist is getting tired of being "caught out" with the wrong seasonal tires at various times of the year. The desire for increased safety in unexpected wet and snowy conditions — even out of season, due to climate change — is probably the major reason why an increasing number of European drivers are moving away from using conventional summer tires on their vehicles. "

(Det må jo være fælt når dere kjører på deres vinterdekk på påskefjellet med varme veger på 14 grader når det er anbefalt å skifte over til sommerdekk når det blir 7 grader) Er dere ikke redd for at det mistende grepet kan drepe noen?) Dobbelmoral!

https://www.moderntiredealer.com/article/736001/demand-for-all-season-tires-grows-in-europe?fbclid=IwAR1y06F6WqyfZM8YsYCi3o7SnVqX-Y86SsFdVVO2CDx0oveWqLWc6BLy44Q


torlie

Er helårsdekk av godt og annerkjent fabrikat/modell bedre enn halvslitte/gamle sommerdekk på sommer og dårlige vinterdekk på vinter? Absolutt. Ingen tvil om at mange kjører rundt med dårlige skodde biler alle årstider. Særlige utenlandske vogntog synder her, som forøvrig er livsfarlig.

Det jeg tror mange reagerer på og har som bemerkning er at dekk er alfa omega mtp sikkerthet.

Ergo bør man ha gode vinterdekk på vinter og gode sommerdekk på sommer, som sikrer best veigrep til enhver tid.

Gode vinterdekk har null problem med å ha godt feste både ved -10 og +14.

Selv har jeg aldri hatt sansen for helårsdekk som jeg mener noe er forbeholdt varmere strøk, eksempelvis USA er vel dette mye brukt.

Likevel ingen grunn til å slakte dem som velger å kjøre med dette, da det som innledningsvis ble nevnt mange flere som kjører med utslitte dekk både sommer og vinter her til lands.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: paalao på onsdag 29. januar 2020, klokken 12:43
(Det må jo være fælt når dere kjører på deres vinterdekk på påskefjellet med varme veger på 14 grader når det er anbefalt å skifte over til sommerdekk når det blir 7 grader) Er dere ikke redd for at det mistende grepet kan drepe noen?) Dobbelmoral!

Vi har stort sett snø- og isdekke på de siste 13km på vei til hytta så uten gode vinterdekk kommer vi uansett ikke opp til hytta i påsken de fleste år. Men er det sen påske, varmt og jeg vet at sålen på veien har gått (har kamera på hytta) så har jeg byttet til sommerdekk på forhånd.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

EV-FTW

Argumentet med at helårsdekk er bedre en dårlige sommerdekk eller vinterdekk er ubrukelig. Dette gjelder kun om helårsdekk er nye, noe de strengt tatt ikke er lenge, faktisk kortere enn nye sommer dekk eller nye vinterdekk, da det står på bilen hele året. Hvordan måler et slitt helårsdekk seg opp mot et slitt sommerdekk eller vinterdekk, på disse dekkene sine respektive sesonger?

Helårsdekk slites langt fortere, da de brukes hele året, og mye av grunnen til at folk velger dette er for å slippe å ha to sett med dekk ( spare penger) og at de slipper å skifte hjul to ganger i året ( latskap).
Jeg har absolutt ingen tro på at de som bruker helårsdekk er flinkere enn andre til å bytte dekkene før de har nådd sine nedre verdier for lovlighet!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

paalao


Rosstopher

Sitat fra: paalao på torsdag 30. januar 2020, klokken 08:28
Se denne testen og videoen i testen, denne er vell også ubrukelig for dere?
Nå er det denne jeg vil gå for.

https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Michelin/CrossClimate-Plus.htm

Det er ingen grunn til å være nedlatende mot de som tar sikkerheten på alvor. Dersom du har et kjøremønster som tillater deg å la bilen stå når det er glatt så kan sikkert helårsdekk fungere for deg. Det er imidlertid fånyttes å prøve å overbevise noen som helst om at helårsdekk er like bra som vinterdekk på vinteren og like bra som sommerdekk om sommeren. Helårsdekk er og blir et kompromiss.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

paalao

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 30. januar 2020, klokken 11:26
Sitat fra: paalao på torsdag 30. januar 2020, klokken 08:28
Se denne testen og videoen i testen, denne er vell også ubrukelig for dere?
Nå er det denne jeg vil gå for.

https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Michelin/CrossClimate-Plus.htm

Det er ingen grunn til å være nedlatende mot de som tar sikkerheten på alvor. Dersom du har et kjøremønster som tillater deg å la bilen stå når det er glatt så kan sikkert helårsdekk fungere for deg. Det er imidlertid fånyttes å prøve å overbevise noen som helst om at helårsdekk er like bra som vinterdekk på vinteren og like bra som sommerdekk om sommeren. Helårsdekk er og blir et kompromiss.

Nedlatende, hva trur du jeg føler med den teksten som er gitt meg om at jeg ikke tenker sikkerhet. Ikke bare har jeg beskrevet hvorfor dette er mest fornuftig hvor jeg bor, men jeg har også detaljert vist til medier som forteller om hvor mye mer fornuftig dette er!  Se på disse som jeg nevnte nå også se videoen med demo i Sveits, se så for deg at vi knapt har snø og is her i rogaland også se for deg dere som absolutt skal ha de beste vinter og sommerdekkene men som ikke skfiter når temperaturene tilsier skifte. Og da si at jeg er uansvarlig og kan drepe noen er direkte frekt! Disse Michelindekkene og Allseason er helt klart mye bedre enn spesialdekkene som ikke skiftes etter skiftende temperaturer. I tillegg er dette premium dekk. siste teknologi og de beste som er på markedet. Ser du i tillegg på YR for Sandnes i kommende uke så skulle dere med vinterdekk skifte dekk til sommerdekk 2 ganger denne uken også tilbake etterpå om dere skal følge sikkerheten dere påberoper meg. Da er det mye bedre med et dekk som er beregnet for dette skiftende føret og temperaturene.

EV-FTW

Du kommer ingen vei på forumet her, og vil nok oppleve motstand. At du føler deg tråkket på, eller tar deg nær av ting som blir sagt, må du tåle, når du tar et valg som ikke er anbefalt i Norge. Du velger et kompromiss, som selv produsent sier ikke er smart, og som i verste fall kan føre til tap av liv.

Dersom du lar bilen stå hver gang det er glatt, så for all del.
Men da må du la den stå en del. Vi bor begge i Rogaland, og jeg opplever stadig at det er glatt om morgenene. Du skal ikke lengre enn til toppene rundt Ålgård før det er snø nå. Været er lunefullt, og det er da det er viktig å ha dekk som tåler at det kan være glatt rundt svingen, og vått rett etter. Som tåler at det kan komme snø, for så regn.
For det er slik været er her om vinteren.
Videre så kommer sommer, og temperaturene stiger til 15-25 grader. Sommerdekkene er overlegne her.

Det er ditt valg, men du må tåle at flere her inne er sterkt uenige med deg, da sikkerhet er det absolutt viktigste når det kommer til trafikk. Din sikkerhet er ditt valg, men sikkerheten til mennesker rundt deg, leker en ikke med!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

paalao

Nettopp angående sikkerhet, og da ser jeg at med Michelin dekket (anbefalt av Dekk1) er jeg mye sikrere i trafikken enn dere som har seosongdekk og ikke skifter når temperaturene tilsier det. Så kan jeg tenke om dere hva dere tenker om meg.

Da avslutter vi dette her, vi har alle fått frem hva vi mener.


paalao

Jeg fikk tilbud om felger med ekstradekk fra forhandler og prisen var 18600!! Og dette var visstnok uten mva siden nye elbiler slipper mva når de kjøpes med bilen samtidig.

Jeg har funnet noen skikkelig bra stilige 17" felger som flere MG eiere har kjøpt og det er disse på bildet. Jeg tok svarte da jeg synes de passer godt til en rød bil som jeg har bestilt. Dekken jeg tok på er Michelin Crossclimate+ og totalpris med sensorer ble 13200.-! Som jeg synes er veldig bra. (Dekk1 kunne levere disse for 16000.-)


Jaimeteddy

Sitat fra: paalao på mandag 06. januar 2020, klokken 13:45
Jeg sendte denne foespørrselen til FB MGEUROPE og venter på svar.
"What tires does the MGZS EV come  with to Norway? Is it ALL seasons or 4 season tires for all year use or summer/winter tires?"

For meg som bor i Rogaland/Sandnes er det ikke ofte det er snø og vinterføre her og som regel er veiene blandete om vinteren når jeg skal til Sirdalen. Men så kan jeg ikke kjøre med sommerdekk om vinteren heller.


Ellers titter jeg på denne siden for mulige helårsdekk til denne bilen.
https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&sowigan=GAN&Breite=215&Quer=50&Felge=17&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&search_tool=standard&rsmFahrzeugart=&tyre_for=PKW&suchen=Vis+tilbud

kanskje du bør velge dekk hele sesongen

Electric cars in Norway

#28
Er selv skeptisk til såkalte helårsdekk sammen med store deler av dekkbransjen. 

Men det er er marked for helårsdekk så da får man velge selv.
Denne nyheten der bildet er fra viser dette at såkalte helårsdekk er dårligere i enkelte situasjoner.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/05/11/195577072/det-finnes-ikke-noe-som-heter-helarsdekk

Jeg kjenner flere på Vestlandet feks Haugesund som har tre sett med dekk og bare legger på piggdekk i de få tilfellene da det er snø. Ellers kjører de med piggfrie vinterdekk og sommerdekk.

Men dette er en smaksak. Dekk er også ferskvare som blir gamle så det å ha tre sett for å spare på piggdekk er jo egentlig ikke bra over årene heller. Det å ha et sett med såkalte helårsdekk er kansje greit noen steder i landet men som bilde viser så er de dårligere.

Svein_H

2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA