Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DEKK- Hvilke dekk kommer MG ZS EV med? Helårs eller sommer/vinter dekk?

Startet av paalao, mandag 06. januar 2020, klokken 13:45

« forrige - neste »

paalao

Jeg sendte denne foespørrselen til FB MGEUROPE og venter på svar.
"What tires does the MGZS EV come  with to Norway? Is it ALL seasons or 4 season tires for all year use or summer/winter tires?"

For meg som bor i Rogaland/Sandnes er det ikke ofte det er snø og vinterføre her og som regel er veiene blandete om vinteren når jeg skal til Sirdalen. Men så kan jeg ikke kjøre med sommerdekk om vinteren heller.

Ellers titter jeg på denne siden for mulige helårsdekk til denne bilen.
https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&sowigan=GAN&Breite=215&Quer=50&Felge=17&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&search_tool=standard&rsmFahrzeugart=&tyre_for=PKW&suchen=Vis+tilbud

Zuexi

Tipper den blir levert med sommerdekk som standard. Aldri hørt om noe annet fra andre merker.

EV-FTW

Bor i Rogaland selv, og hadde holdt meg langt borte fra helårsdekk. Det er et kompromiss på alle områder, og mindre trafikksikkert. Og det mest verdifulle jeg har er livene til min familie, leker ikke med sikkerheten der!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

paalao

Nåja, ser du på disse og testene : Goodyear Vector 4 Seasons G2 215/50 R17 95W XL
https://www.thetirelab.com/allround/
https://www.youtube.com/watch?v=pe-gkTCOs7E

Og sammenligner dem med tester på sommer og vinterdekk så ser dere at det man taper på de spesifikke dekkene er så lite at fordelene med å kjøre sesongdekk overveier dette. bare se på vått føre som det er mye av her i distriktet. Her er det Michelin CrossClimate + 215/50 R17 som får bedre skussmål og i kommentarene under har mange prøvd disse og er veldig fornøyd. https://www.youtube.com/watch?v=bKtnczk8Mxk

Man blir ofte lurt til å tru at sommerdekk/vinterdekk dekker sommer/vinter sesong fullt ut uansett føre.

Men valg av dekk og bruk er opptil hverandres smak og ovebevisning og kjøremønster.
MG leveres visstnok standard med sommerdekk typen Michelin Primacy 3 - 215/50x17

AlfaPolo

Jeg var forbi Sande Auto i Åsane i kveld. På demobilen var det montert Bridgestone Blizzak ICE. Jeg klarte ikke å se dimensjon gjennom vinduet

paalao

Sitat fra: AlfaPolo på torsdag 16. januar 2020, klokken 21:16
Jeg var forbi Sande Auto i Åsane i kveld. På demobilen var det montert Bridgestone Blizzak ICE. Jeg klarte ikke å se dimensjon gjennom vinduet

Rene vinterdekk som er gode på is og snø, men ikke våt asfalt.
For meg blir det helårsdekk som før nevnt om jeg kan, eventuelt på et ekstra sett i forhold til sommerdekk som kommer med.

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2017/bridgestone-blizzak-ws80/

gigafactory

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2019/kontinentalt-referansedekk/

Det er is hvor "helårsdekk" virkelig sliter. Jeg kjører CrossClimate som sommer-, høst- og vårdekk. De er litt sketchy på snø og farlige på is. Kan jo tenke seg hva de hadde fått på NAF-testen når en ser hvor dårlig seipede kontinentale dekk gjør det på vinterføre.

Jeg skjønner ikke helt dette ensidige fokuset på våt asfalt. Kan aldri huske å ha hatt hjertet i halsen på våt asfalt. Derimot at bilen fortsetter rett frem når det er ishinne på veien, det har skremt meg mange ganger. Dette på nordiske vinterdekk. Hadde for vært mer enn bare skremt med dårligere dekk.

TrHa

Etter min mening er det ikke noe som heter helårsdekk hær i norge. Mer ett salgtriks for man skal tro at man får ett dekk som funker på alle underunderlag.
Det som er viktig er å sko bilen etter forholdene for å ta vare på familie i bilen og andre trafikanter. 
Erfaringsmessig får man best hjelp hos en dekkforhandler, som kan mer om hvert enkelt dekk enn man kan lese seg til på tester.

paalao

Forespørsel:
Jeg har bestilt en ny MG ZS EV og vurderer et ekstra sett med hjul og dekk inkludert sensorer. Dekkene SKAL være Continetal Allseasons. Hva kan dere tilby ferdig satt sammen? Alternative felger etc. Dimensjon på dekk er 215/50/17"

(Til opplysning er disse dekkene i premium klassen og koster ca 1800 stk)

Dekk1 svarte
«Halloen priser på komplett dekk felg og TPMS ventiler er pluss minus 16,000- «

Dekk og Servie i sandnes Svarte:
«Kan levere 17" Trinity Polaris felgen (se vedlegg) med 205/50 17 Continental All Season Contact dekket til 11990,-
 
Pris for komplett felgpakke, inkl TPMS.
 
Alternativt kan vi levere et sett 16" noe rimeligere om det er ønskelig.

Troald

Hentet fra Continental sin hjemmeside:


«Hva du bør vite om helårsdekk
Vi vil på det sterkeste anbefale å kjøre på de dekkene som er tilpasset den sesongen du til enhver tid er i. Det vil si vinterdekk i vinterhalvåret og sommerdekk i sommerhalvåret. På denne måten vil du ha best mulig sikkerhet under alle værfohold.

Helårsdekk er en mellomløsning som aldri vil kunne oppnå samme sikkerhet som henholdsvis sommerdekk på sommerføre og vinterdekk på vinterføre.»
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

paalao

Sitat fra: Troald på tirsdag 28. januar 2020, klokken 15:37
Hentet fra Continental sin hjemmeside:


«Hva du bør vite om helårsdekk
Vi vil på det sterkeste anbefale å kjøre på de dekkene som er tilpasset den sesongen du til enhver tid er i. Det vil si vinterdekk i vinterhalvåret og sommerdekk i sommerhalvåret. På denne måten vil du ha best mulig sikkerhet under alle værfohold.

Helårsdekk er en mellomløsning som aldri vil kunne oppnå samme sikkerhet som henholdsvis sommerdekk på sommerføre og vinterdekk på vinterføre.»

Jeg bor i Sandnes, der er det ytterst sjeldent snø/Is og får vi det er det knappe en uke i året, ellers er det for det meste tørt/vått føre. Disse testene går ut ifra at det er snø og islagt og da er selvsagt spesial dekkene bedre. Men forutsatt at du har de rette dekkene når dette føret er aktuelt. De fleste av oss skifter etter sesongene og kjører ofte snø/is dekk på både tørt og vått føre, for ellers må du skifte flere ganger i året fordi føret skifter. Se på påskefjellet hvor termperaturen kan komme opp i 15+ grader og tørr veg, da er det jo horribelt å kjøre med snø/is hjul for det som regnes som sommerføre men da klager vi ikke? Men å syte på at helårsdekk som vinner de fleste tester, som er premium og ikke taper seg mer en 10% i forhold til andre premiumsdekk av sommer/vinter type sier dere er fyfy. Altså jeg kan kjøpe et middels merke sommerdekk som ligger langt under spesifikasjonen av et helårsdekk og ditto vinterdekk men da er det liksom ok? I sandnes er det perfekt for helårsdekk da det er veldig svingende temperaturer mellom 3 og 14 grader mesteparten av vinteråret men sjeldent er det frost der vegene er glatte eller med snø på, disse saltes fort og blir tørre raskt foruten noen få timer om morgenen og kveldene som ikke er et problem for meg for da kan jeg la være å bruke bilen og heller ta kollektivt om jeg må. Det finnes absolutt ingen fornuftig grunn å ha spesialdekk for sesongene når temperaturen og føret skifter så mye som det gjør hos oss og der vi ikke har mer en en uke snø/is i året. Da vil jeg si at de som kjører spesialdekkene er mer farlige enn de som kjører det beste helårsdekket. Men smaken er som baken, den er delt!

EV-FTW

https://www.continental.no/bil/selskapet/nyheter-og-presse/nyheter/helarsdekk?gclid=CjwKCAiA1L_xBRA2EiwAgcLKAzVgALPWcy54TdSU1qVtU2vM45ErWDUiaoPTursuG5akUdZ-HfNjYxoCNksQAvD_BwE

Når Continental selv fraråder på det sterkeste å kjøpe helårsdekk ( inkl. Deres egne) er ikke dette bare tull.

Som det står på siden deres:
« Sikkerhet først

Dette betyr at helårsdekk uansett vil være en dårligere løsning som ikke egner seg for norske vær-dager – og et alternativ som i verste fall kan koste liv. Derfor anbefaler ikke Continental helårsdekk.»

Jeg bor selv rett utenfor Sandnes, og senest i morges var jeg sjeleglad for jeg hadde skikkelige vinterdekk, da det var speilglatt på vei til jobb. Hadde jeg da kjørt med helårsdekk, hadde jeg vært bekymret for sikkerheten.

Du må gjerne forsvare så langt du vil, og dekkene er ikke ulovlige. Personlig, og flere her inne ( som du ser av kommentarer) mener det er feil å kjøpe dekk som er et kompromiss. En leker ikke med sikkerheten!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

paalao

Dette begynner å bli så dumt at jeg gidder ikke fortsette denne kveruleringen.

EV-FTW

Sitat fra: paalao på tirsdag 28. januar 2020, klokken 18:58
Dette begynner å bli så dumt at jeg gidder ikke fortsette denne kveruleringen.

Når det samlet , både fra dekkforhandlere, presse, forsikring, NAF, produsenter, er enighet om at helårsdekk er dårlig alternativ til vinter og sommerdekk, faller det på sin egen urimelighet at du mener dette blir for dumt.

Du må selvfølgelig velge de dekk du ønsker, men du må tåle at folk er sterkt uenige med deg, og anser det som i verste fall trafikkfarlig.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jkirkebo

Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 28. januar 2020, klokken 17:32
Jeg bor selv rett utenfor Sandnes, og senest i morges var jeg sjeleglad for jeg hadde skikkelige vinterdekk, da det var speilglatt på vei til jobb. Hadde jeg da kjørt med helårsdekk, hadde jeg vært bekymret for sikkerheten.

Du må gjerne forsvare så langt du vil, og dekkene er ikke ulovlige. Personlig, og flere her inne ( som du ser av kommentarer) mener det er feil å kjøpe dekk som er et kompromiss. En leker ikke med sikkerheten!

Hvis han faktisk gjør som han sier og lar bilen stå hver gang det er glatt føre ute samt aldri kjører på fjellet og lignende så kan det vel sikkert være ok. Er man avhengig av å bruke bilen så er det ikke ok. Jeg kjenner folk som parkerer bilen for godt fra november til påske eller deromkring, de kjører alltid på sommerdekk. Så det avhenger litt av typen bruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA